===========================================================
Lyhyesti: "Juhlat" on tarinaltaan tavanomainen porvari-
satiiri, jollaisia muissa pohjoismaissa tehdään yleensä 
terävämmin ja komiikan perinteet tuntevammin kuin Suomessa.
Tyyliltään "Juhlat" on kiva kokeilu tanskalaisen 
"luomuleffan" mahdollisuuksista, mutta ei mitään enempää. 
Jano jää katsellessa, ja oikean tarinan tarve.
===========================================================

Tanskalaisten elokuvaohjaajien laatima ohjelmajulistus
dogma95 on mielestäni parasta mitä leffateollisuudessa 
on tapahtunut, mutta ainakaan Thomas Vinterbergin 
"Juhlia" (1998, "Festen") en käyttäisi tanskalaisen 
luomuleffan markkinoimiseen. Tietysti kun uudet, elokuvan 
autenttisuutta korostavat tyylirajat on kerran määritelty, 
niitä soveltamalla ja venyttämällä tullaan tekemään 
kiinnostaviakin elokuvia, mutta nyt ohjaajat selvästikin 
vielä etsivät aiheita ja tilanteita, joihin soveltaa 
pelkistettyä kameran ja äänen käyttöä.

Periaatteessa sukujuhliin sijoitettu ja yhden yön 
tapahtumiin keskittyvä draama on hyvä kokeilukenttä: 
pelkistetty, käsivarainen kuvaus rakentaa henkilö 
henkilöltä vahvistuvaa illuusiota rakeisesta kotivideosta. 
Taso tasolta katsojalle sitten paljastetaan, että "aito pinta" 
on huijausta sekä filmin omassa että porvarillisen 
elämäntavan estetiikassa. Sisällön ja muodon 
vastakkainasetelma on nokkela: kuvataan suurporvariston 
komeita kulisseja rosoisesti, kunnes paljastetaan, että 
näiden ihmisten sielut ovat yhtä rikkinäisiä ja 
heittelehtiviä kuin minkä tahansa käsivaralla eläväksi 
taltioidun elämän VHS-kuva.

Kuinkahan monta myöhäiskypsää radikaalia saadaan 
kypsennettyä tällaisella "paljastusleffalla"? Tanskalaisen 
porvarisperheen jäsenet ovat niin helpoilla ja 
stereotyyppisillä tavoilla hengettömän luokan edustajia 
kuin "Juhlat" olisi parodia kaikista 1960-70 -luvulla 
tehdyistä vasemmistoradikaaleista skandaalileffoista. 
Mutta kun se ei ole parodia edes tästä päivästä. Se on 
tarinana ajaton kertomus siitä, miten talon jälkikasvu 
liittoutuu työväenluokan kanssa johtajaisää vastaan, mutta 
hyvin häveliäästi se käyttelee tätäkin analogiaa.
Ainoastaan Ameriikan markkinoilla näin heppoisella
luokkasatiirilla voi olla jotain yllätyspotkua.

"Juhlien" asetelmassa on paljon samaa kuin Lars von Trierin 
"Valtakunnassa" (1997), paitsi että Trier käytti
toden ja unen sekoittumista juuri niin rennosti
kuin dokumentoivalta näyttävä uusiorealismi antaa 
mahdollisuuksia; lisäksi filmeissä on ainakin
yksi sama teema (vapaamuurarius) ja yksi sama henkilö,  
huikentelevaa perijäpoikaa esittävä Thomas Bo Larsen.

No, "Juhlissa" on monta loistavaa näyttelijää ja muutamia 
hyvin kauniisti oivallettuja kohtauksia, joissa kameran 
rentoutta ja kuvan rosoisuutta käytetään hyväksi aamuyön 
tunteita, niinä juhlien viimeisinä hetkinä kun tosi ja uni, 
oma ja muiden kehot, elävät ja kuolleet alkavat sekoittua 
toisiinsa. Mutta niiden muutamien hetien takia en kyllä 
maksaisi 40 markkaa filmistä, joka osoittautuu juuri niin 
ennalta-arvattavaksi kuin voi pelätä. "Juhlat" on enintään 
söpöstelevän anarkistinen, vähän kuin aikuisten oma 
"Fucking porvaristo".

Oli kylläkin mielenkiintoista tarkkailla yleisön reaktioita 
leffan 9. esitysviikolla: leffan alulla se hörähteli naurusta 
pienillekin vitseille, selvästi odottaen että "Juhlat" olisi 
jonkinlainen pohjoismainen, real-tv-versio "Neljistä 
häistä ja yksistä hautajaisista", bonuksena vähän tanskalaisittain 
vapaata seksiä ja ronskia ryyppäämistä. Vähitellen naurut 
hyytyivät, tietysti osittain filmin kylmenevän tunnelman 
takia - ja teatterista poistuvat ihmiset näyttivät mielestäni 
jopa pettyneen vakavilta.

Helsingin Diana-teatterin pohjoismaisten 
kylddyyrileffojen ohjelmistossa "Juhlat" on mukava 
väriläiskä, mutta entäpä jos nämä Dogma-leffat 
sopivatkin paremmin telkkaan kuten muukin 
kotivideokama? "Juhlien" jälkeen luotan sittenkin 
ennemmin indieleffan sisällökkääseen autenttisuuteen 
kuin vartavasten rakennettuun tyylitemppuun.

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 14.5.1999

Soikkelin elokuva-arkisto