=================================================
Lyhyesti: "Juokse, Lola!" on visuaalisesti hauska:
kolme vaihtoehtoista tarinaa on editoitu musavideon 
teholla, lisäksi vaihtoehtoisuus ja "keitä me 
olemme" -prologi on toimivasti perusteltu. Sisältö
vain puuttuu: tarinaversiot ovat pelkkiä levottomia 
ja tylsiä rikoslefeffoja. K-12 -ryhmäviihdettä.
=================================================


Kaupungin arkkitehtuuri näyttää aivan 
toisenlaiselta, jos juoksee sen lävitse, tai jos 
kaupunki toimii taustana elokuvan pitkälle 
juoksulle. Saksalainen "Juokse, Lola!" ("Lola 
rennt") on visuaalisesti pohdittu kokeilu, jossa 
nimiroolin Franka Potente painelee komeaa kyytiä 
vähemmän sporttisissa tamineissaan. Äkkiseltään 
en muista, että missään leffassa, edes 
"Maratoonarissa", olisi juoksu ollut näin 
keskeinen elämäntien mitta. Päähenkilö Lola 
juoksee läpi tarinan, jotta ehtisi pelastaa 
100000 D-markkaa hukanneen poikaystävänsä, 
keinolla millä hyvänsä. Ympärillä aukenee 
kesäinen Berliini katuineen, huijareineen ja 
porvareineen; näemme viipaleen oikeastaan mistä 
tahansa suurkaupungista.

Kaikki filosofinen aines tai "elämäntien" 
tutkailu vain jää hyvin heikoksi ideaksi tässä 
pakkojuoksussa. Ongelmana ohjaaja Tom Tykwerillä 
on ollut keksiä tarpeeksi painava syy, miksi 
joku juoksisi henkensä edestä nykypäivän 
tietoliikenteellä verkotetussa maailmassa. No, 
kaidalta tieltä eksyminen on hyvä peruste, 
etenkin kun vaihtoehtoisten juoksujen tarkoitus 
on osoittaa, miten pienet asiat ratkaisevat, 
päädymmekö onneen vai onnettomuuteen, 
hurskastelun vai rikoksen poluille. Kaikkien 
tönittyjen ihmisten joukossa Lola on se 
poikkeus, joka tahdollaan saa onnen kääntymään 
puolelleen - mutta riittääkö hänellä riittävästi 
tahtoa?

Vaihtoehtoisten tarinoiden asettaminen peräkkäin 
on aina yhtä hankala ratkaisu, olipa kyseessä 
kirja tai elokuva. Lukija tai katsoja olisi 
saatava jollain keinoin kiinnostumaan uudelleen 
jo kerrotusta, joko henkilöistä tai 
tapahtumista. "Juokse, Lola!"-tarinassa tätä on 
perusteltu mukavasti rakastavaisten suhteella: 
jotain yhteisestä elämästä on vielä 
selvittämättä. Mutta miksi tyytyä kolmeen 
vaihtoehtoon? Sitä ei osaa ohjaajakaan 
selvittää, ja elokuvan kolmas tarinaversio 
jättää katsojan viileämmäksi kuin edelliset.

Vaikea tätä leffaa on suositella kellekään, 
vaikka 15-vuotiaat energia-addiktit siitä 
nauttinevatkin. Se ei ole niin letkeä 
kuvavirraltaan tai niin tiheäksi editoitu kuin 
vaikkapa Oliver Stonen "Syntyneet tappajiksi", 
eikä myöskään paneudu yksittäisten kohtausten 
jännitykseen edes niin tiiviisti kuin mikä 
tahansa amerikkalainen toimintafilkka. 
Konemusiikki jytisee taustalla juoksun 
tunnelmiin sovitettuna, mutta elokuvateatterissa 
se ei nostata tunnelmaa riittävästi, videosta ja 
kotikatsomosta puhumattakaan. Näyttelijöistäkin 
löytyy vain saksalaisen kuivakkaita jokamiehiä, 
paitsi Lola joka juoksee kymppitonnin sadan 
tonnin edestä.

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 3.10.1999

Soikkelin elokuva-arkisto