===============================================================
Lyhyesti: "Jutun loppu" on Neil Jordanin laiskahko ja kuivakas 
tulkinta Graham Greenen klassikosta. Kolmiodraamassa 
bylsitään ilman intohimoa, henkistytään ilman spirituaalista 
näkemystä, ja eletään sota-ajan Lontoossa jännittävästi kuin 
museossa. Poikkeuksellisen tylsät näyttelijävalinnat.
===============================================================


Graham Greenen mestarillisuudesta kirjailijana kertoo paljon 
se, että hänen teostensa filmatisoinnit ovat epäonnistuneet 
kerta toisensa jälkeen. Greene käsitteli romaaniensa aiheita 
myös draamoissa, mutta niihin nykypäivän elokuvantekijät 
eivät ole tarttuneet yhtä hanakasti etsiessään viimeisiä Suuria 
Kertomuksia, tarinoita joissa inhimillinen sattuma ja 
jumalallinen kohtalo kohtaisivat paradoksaalisen tehokkaasti, 
tarinoita joissa yhdistyisi historiallinen ajanjakso ja moderni 
ihmisluonne.

Vai olisiko vika vain meidän aikakaudessamme? Eräänä 
yllykkeenä Greene-tulkintojen tekemiselle lienee 
elokuvataiteen klassikko, Carol Reedin ohjaama "Kolmas 
mies" (1949), jossa Greenelle ominainen huumori ja tragiikka 
yhdistettiin ainutlaatuisella tavalla; oltiin tarpeeksi lähellä 
maailmansodan tunnelmia, toisaalta jo kylmän sodan 
alaisuudessa.

"Jutun loppu" -romaani (1951) oli Greenen kirkastunein teos, 
se jossa balladimainen romanssi ja uskonnolliset kysymykset 
yhdistyvät lempeän ironisesti Greenelle läheiseen epäilyn ja 
vakoilun maailmaan. Kirjan elämäkerrallisuus voi toki olla 
eräs syy sille, että hullunrohkea romanssi pitää sisällään niin 
vahvan latauksen aikakautta ja intimiteettiä.

"Jutun loppu" -elokuva ("The End of the Affair, 1999) on 
ohjaaja Neil Jordanin käsikirjoituksen näköinen ja kuuloinen; 
Greene ei ehkä teostaan enää tunnustaisi, kuten Anna 
Makkonen on todistellut Kritiikin uutiset -lehdessä (4/2000). 
Romanssina Jordanin lefffa on aivan yhtä epäonnistunut 
sovitus kuin John McKenzien "Kunniakonsuli" ("Beyond the 
limit", 1983), jossa Richard Gere yritettiin mahduttaa samaan 
elokuvaan Michael Cainen kanssa. "Kunniakonsuli" tosin 
tehosi edes seksikkyydessään. "Jutun lopussa" bylsiminenkin 
näyttää brittiläiseltä iltavoimistelulta.

Pisimpänä miinuksena "Jutun lopun" löperyyteen ei ole tarinan 
ja hahmojen kutistaminen,  vaan kamalat näyttelijävalinnat. 
Julianne Moore on kylmä ja lihaisa, ei kuuma ja henkistynyt 
kuten romaanin Sarah; Ralph Fiennes kirjailija-kertojaa 
edustavana rakastajana puolestaan niin kulunut pärstä että hän 
ei kelpaisi kuin tauluksi taustalle. Stephen Rea lammasmaisena 
aisankannattajana on kyllä herkistynyt roolityö, mutta ohjaajaa 
kiinnostaa tällä kertaa enemmän näyttävyys kuin henkilöiden 
koskettavuus. Jos siis liikutuit "Crying game" -filmin (1992) 
inhimillisyydestä tai huvituit "Pikku teurastaja" -filmin (1997) 
hävyttömyydestä, "Jutun loppu" on niihin nähden silkkaa 
matkamuistokipsiä.

Jostain syystä tällaisten historiallisten romanssien kohdalla 
jotkut kriitikot hukkaavat arvostelukykynsä, kunhan aikakausi 
on taltioitu asiallisesti. Yhtä lailla Helena Yläsen kuin Tarmo 
Poussun hyminät tästä elokuvasta lupasivat liikaa leffan 
teatterikierroksella. Videolla tämän filmi tuli lainatuksi 
komiteapäätöksenä, kun mikään Greene-tulkinta ei kuitenkaan 
jätä käyttämättä kirjailijan aforistisia kommentteja. Näin 
kehnoksi leffaa ei kuitenkaan olisi uskonut, ollakseen Neil 
Jordanin tekemä.

--
M.G. Soikkeli
Videolla 22.1.2001

Soikkelin elokuva-arkisto