Raising Cain - Kahdet kasvot ( Psyko on jo iso poika )
============================

Brian de Palman "Raising Cain" eli suomalaisittain
sikamaisen tyhmästi nimetty "Kahdet kasvot" on ehdot-
tomasti parasta mitä de Palama on ohjannut ja huippua
myös kaikkien jännitysleffojen joukossa. Filkkaa on
verrattu Hitchcockiin, mikä tekee sekä kunniaa että
vääryyttä Palman taidoille. Hitchcock teki jännitys-
filmien klassikkoja, loi perustat modernille jännä-
rille, jossa kamera tunkeutuu niin lähelle tapahtumaa,
että katsoja tuntee itsensä turvattomaksi _sekä_
filmin sisällön _että_ sen rakenteen ansiosta.

Pitkät komeat kamera-ajot, hellän intiimistä kasvo-
kuvauksesta huolellisiin skenaarioihin siirtyvät
kohdistukset ja harkittu värien käyttö tuovat kyllä
mieleen Hitchcockin, varsinkin "Vertigon", mutta
de Palma pystyy lisäksi käyttämään hyväkseen koko
Hitchcockin jälkeen kehittynyttä jännitys- ja kauhu-
filmin traditiota. De Palman omista filkoista "Raising
Cain" muistuttaa eniten (kuvakerronnan ansioissa)
"Lahjomattomia", jota katsoin aikoinaan yhtä lumoutu-
neena: miten huolitellun massiivista, miten massiivisen
huolellista. Filkka pursuaa mielenkiintoisia sisältö-
rakenneratkaisuja, jotka eivät ole mukana "pöpö hyppää
esiin" -affektien heittämiseksi katsojan silmille, vaan
jotka liittyvät filkan sisältöön _ja_ samalla kommen-
toivasti kauhufilkan traditioon. Esimerkiksi kannattaa
pitää silmällä miten televisioon liitetyt itsen/toisen
näkemiset liittävät yhteen Carterin ja vaimon roolit.

"Raising Cainista" ei enää voi pohtia tuleeko kauhun
syy kodin sisältä vai ulkopuolelta, sillä "Raising
Cain" tekee viimein selväksi, että nämä suunnat ovat
yhtä ja samaa, "henkilökohtainen on poliittista",
kuten feministinen motto kuuluu, tai uusimmissa kauhu-
filkoissa se voisi olla "oma kauhu on kaikkien kauhu".
Katsojan kokema/haluama avuttomuus on siirretty uusiin
seismisiin lukemiin muutamissa leppoisan avant-
gardistisissa kauhuleffoissa kuten "Manaaja III" tai
"Raising Cain". Katsojalle annetaan juuri sopivan
vähän mahdollisuuksia pysyä kärryillä juonesta ja
jännityksestä, mutta miellyttävän hämärällä logiikalla
kertomisen näkökulma siirtyy henkilöstä toiseen.
On mahdoton sanoa kenen kannalta "Raising Cain" lopul-
takin kertoo multipersoonan ongelman, ja onko filkan
keskeisin sisältö edes multipersoonassa vai jossain
mistä multipersoonakin on vain osa teemaa.

John Lithgow sopii juuri tähän filmiin niin hienosti,
että näyttelijän oscarin soisi yhtaikaa hänelle ja
ohjanneelle, henkilön kuviinsa sovittaneelle Palmalle,
joka on tehnyt päähenkilöstään samanlaisen klassisen
hahmon kuin Hitchcockin "Psykossa" syntyi ohjaajan
ja Anthony Perkinsin yhteistyönä; tosin Lithgowin
näyttelijäntyö sentään on jotain luonteellista ver-
rattuna Perkinsin nukkemaisuuteen. Kun de Palman
"Blow outissa" vielä leikiteltiin kauhufilmin perin-
teellä, sopi Lithgow siihen filmiin yhtä aikaa
klassiseksi hirviöksi (huomatkaa muuten "Raising Cainissa"
lastenhuoneen hyllyllä istuva isopäinen nukke..) ja
moderniksi harkitsevaksi tappajaksi.

De Palman "Blow outista" joku leffakriitikko kirjoitti,
että Palman leffan kauhu on aikuisen ihmisen kauhua eli
_toiston kauhua_. Sitä sietää miettiä "Raising Cainia"
katsoessaan, mitä kaikkia kauhufiiliksiä filmi lataa
sisällössä ja rakenteessa, miten filkka kiertää täyttämään
omia aukkokohtiaan katsojan yllättäen ja miten koko filmi
lopulta kiertää omaa alkuaan kohti - ja jopa perinteinen
kaksoislopetus on osattu muuttaa hieman erilaiseksi ja
_sillä_ tavoin erilaiseksi että se täsmää filkan sisältöön.
De Palma rakentaa kertomukseksi sen mikä muuten olisi
vain aavistelua, tekee todelliseksi deja vun. Elokuvista
lähtiessä tulee fiilis: minähän taisin kuvitella koko
tarinan, sehän oli minun untani, jonka de Palma oli
ohjannut.

Kaiken lisäksi "Raising Cainia" voi katsoa (no, minä ainakin
katsoin) psykoanalyysinä Hitchcokcin filmeistä, varsinkin
ensimmäistä puolituntista, jonka jälkeen filkan intensiteetti
hieman heikkenee. Filkan loppupuolella on kuitenkin yksi
kohtaus, joka on vielä huikeampi mestarinäyte de Palman
kompositiotarkkuudesta kuin "Lahjomattomien" pastissina ohitettu
lastenrattaat portaissa -kohtaus. Muutamaan sekuntiin Palma
tiivistää kaikki henkilönsä ja heidän suhteensa, mitään
yhtä tarkkaa ja samalla kevyttä en muista vuosiin leffoissa
nähneeni.

Eli jos ylipäänsä elokuvana "Raising cain" on maittava 9+
niin kauhu- ja jännitysfilkkana se on vähintään 10+.

--
mg "tässä talossa, näissä huoneissa/ on AKAVAlla sun nimesi" soikkeli
Soikkelin elokuva-arkisto