"Kaksi päivää Pariisissa"
=========================

Eletäänkin metkoja aikoja... kun näyttelijät siirtyvät
yhä useammin ohjaajiksi kelvollisten auteurien puuttueessa
tuottajan ja tuotantotiimin välistä. Ongelma ja sitä
ratkaiseva ilmiö on ilmeisen amerikkalainen, mutta
samaa takuuta alkavat tarjota ne eurooppalaiset
näyttelijät, joilla on ollut pääsy jenkkifilmien
rahoihin, siis jopa Julie Delpy, tuo ranskalainen
femmeälykkö, joka ei ole vielä tähän mennessä onnistunut
pilaamaan yhtäkään elokuvaa läsnäolollaan - mutta miltei
onnistuu siinä omassa ohjauksessaan (ja tuotannossaan
ja leikkauksessaan jne) "Kaksi päivää Pariisissa" (2007).

"Kaksi päivää Pariisissa" on '30 ja risat' -sukupolven
kaupunkidraama, jossa puhutaan PALJON peniksistä ja
jossa on supersympaattisin kissa jota voit valkokankaalla
nähdä - mutta myös paljon tylsiä vitsejä ja paljon
parisuhdelöpinää: paikoin naistenlehtimonologia, paikoin
oikeasti hauskaa ja näppärästi dialogiksi muokattua.

Kokonaisuus on elokuvana kohtuullisen omaääninen, vaikka 
jenkkiformaatit tästä paistavat läpi, ja NIIN
kritiikittömästi, että ihan hyvin voisi odottaa näkevänsä
pieruhuumoria älykköromanttisen kohtauksen piristeenä.
Siitä huolimatta, että tuotantotietojen mukaan filmi
on tehty ranskalaisella ja saksalaisella rahalla.

Miespääosaan eli amerikkalaisen poikafrendiuhrin asemaan
on kiinnitetty Adam Goldberg, ilmeisesti köyhän ohjaajan
versio Ben Stilleristä. Yleisölle helposti tajuttavia
leffakonsepteja Delpy on hyödyntänyt paitsi oman uransa
tähtihetkistä ("Rakkautta ennen aamua" ja "Rakkautta
ennen auringonlaskua") myös tuhannesta woodyallen-filmistä,
jossa kaksi huomiontarpeista neurootikkoa kilpailee oireidensa
sofistikoituneisuudella. Delpyn oma hahmo, Marion, on
suuria silmälaseja myöten Woody Allenin taiteilijahahmojen
kaltainen. Ainoa ero on siinä, että Allen esittää mieluusti
käsikirjoittajaa tai visioiltaan vinksahtanutta elokuvaohjaajaa, 
mutta Delpy tyytyy esittämään valokuvaajaa, jonka verkkokalvossa
on reikiä. Jopa katsojalle uskoutuva kertojaääni on samanlainen,
yhtä ylihelppo ratkaisu kuin Allenin filmeissä.

Delpyn filmissä on kyllä sentään 'hetkensä', kuten tavataan
sanoa indie-tekeleistä, joiden autenttisuutta Allen ei olisi koskaan
osannut tavoittaa, siis todellisen taiteilijan suvereniteettia.
Mutta jos Delpy aloittaa ohjaajauransa formaateilla ja konsepteilla
niin luvassa on varmemmin amerikkalaistapaista rahoitusta kuin
eurooppalaista laatuyleisöä. Siis sellaista kuin minä.


--
M.G. Soikkeli
DVD:ltä 26.5.2008

Soikkelin elokuva-arkisto