======================================================================
Lyhyesti: "Kolja" on leffavuoden symppis ja eurooppalaisen 
elokuvan parhaimmistoa. Järisyttävän luontevasti liikuttaviin 
kohtauksiin kykenevä 'yllätysisä'-leffa on myös sopuisa 
poliittinen tarina, jonka nationalistiset sävyt on häivytetty pieniin 
symboleihin. Suositellaan perhe- ja viettelytarinoiden ystäville.
======================================================================

Tsekkiohjaaja Jan Sverák on nuoresta iästään (32) huolimatta 
tehnyt jo kaksi kassa- ja arvostelumenestystä oman maansa 
teattereihin. Elokuvat "Akkumulaattori" (1994) ja "Kolja" (1996) 
on huomattu myös lännessä. Vuonna 1996 "Kolja" oli ehdokkaana 
parhaan eurooppalaisen elokuvan Felix-palkinnolle, sai samana 
vuonna Venetsian festivaalien kunniamaininnan, ja ansaitsi 
suurimman (ja yllättävimmän) tunnustuksen parhaan ulkomaisen 
leffan Oscarissa.
	"Koljan" uskoisi kolahtavan erityisen hyvin 
suomalaiseenkin yleisöön, sillä elokuva käsittelee kansakunnan 
traumaattisia suhteita venäläisyyteen, mutta tekee sen 
äärimmäisen ihmisläheisellä tasolla ja hyväntahtoisen (jopa pan-
slavistisen humanismin läpi) tutkiskelevasti. Olisiko näin 
hyvänsuopa elokuva venäläisestä "ekspansiosta" mahdollinen 
Suomessa? Tuskinpa, ja kuitenkin tsekeillä on venäläisiä kohtaan 
hampaankolossa yhtä paljon kuin suomalaisilla.
	Ja "Kolja" todentotta on sydämet valloittava elokuva. Sen 
henkilökohtaisuus alkaa jo siitä, että Jan Sverák ohjaa sen 
pääosassa omaa isäänsä, Zdenek Sverákia, kokenutta näyttelijää, 
joka esittää rauhallisesti harmaantunutta casanovaa. Vaikka 
casanovamainen sankaruus tuntuu Milan Kunderaansa lukeneista 
tsekkien päähänpinttymältä, ei pääosan ikääntyvä muusikko, 
herra Louka, ole lainkaan simppeli hahmo, vaan monenkirjava 
oman kulttuurinsa edustaja, vanhan ja uuden maailman 
leikkauskohtaan osuva individualisti, jonka henkilökohtaisesta 
elämästä politiikka on ollut määrätietoisesti suljettu. 
	"Kolja" sijoittuu ratkaisevaan tilanteeseen sekä 
Tsekinmaan että päähenkilönsä historiassa. Eletään 1980-lukua 
hieman ennen Itäblokin maiden vapautumista. Vastarintaa 
edustavana poliittisena sankarina päähenkilö Louka on 
tahtomattaan, kunnes hän yllättää itsensä: hän onkin 
epäitsekkäämpi ja solidaarisempi kuin on tiennyt.
	"Yllätysisä"-leffat ovat nopeasti muodostuneet ihan 
omaksi lajityypikseen, jonka taisi aloittaa ranskalainen "Kolme 
miestä ja käärö" (Trois hommes et un couffin (1985)), mutta 
jonka sittemmin jenkit lanseerasivat käyttöönsä lukuisin versioin 
- niistä viimeisimmät viidakkoversiot pyörivät juuri teattereissa. 
"Kolja" on tarinaltaan psykologisempi, mutta myös 
elokuvakerronnaltaan pohditumpi: muutamat kohtaukset ovat 
niin pliisuja asetelmallisuudessaan, että oksentaisi konvehteja, 
jolleivät leffat henkilöt olisi jo niin ottaneet omakseen, että heidän 
elämänsä onkin muuttuvan Euroopan kaunein satu, allegoria 
jostain mitä tapahtuu lehtiotsikoiden takana ja yläpuolella.
	Koljaa esittävä Andrej Chalimon on lapsinäyttelijänä 
lahjakkuus, josta Hollywood maksaisi painonsa kultaa. Hän on 
"ekspansiona" kaikkea sitä, minkä ei pitänyt kuulua 
naistenmiehenä menestyvän Loukan elämään ja joka siten uhkaa 
häntä, mutta lopulta - kuten aina näissä "yllätysisä"-filkoissa - 
hän on valmis kamppailemaan saadakseen jatkaa lapsen 
yksinhuoltajana. Filkan loppuhuipennus on yllättävä enintään 
siinä, miten ehdoton se on leffakatsojan tuntemuksia kohtaan: 
elämän on jatkuttava siitä mihin politiikka on sen pysäyttänyt. 
Juuri loppukohtauksensa ansiosta "Kolja" kasvaa tärkeäksi 
allegoriaksi maailman muuttuvuudesta.
	Juuri tänä viikonloppuna itäsaksalainen automalli Trabant 
täytti 40 vuotta. Trabantin katkussa tiivistyy jotain siitä hassusta 
nostalgiasta, jota itäblokin historia jo nyt herättää - tällaisten 
vapautumiskertomusten kautta.

--
#####################   "Silloin... meille syntyy orkideanhiljaisia tyttäriä,
    M.G. Soikkeli	 tytönkauniita poikia; heidän pitkät elinikänsä ovat
    csmaso@uta.fi 	 tulvillaan väkeviä elämyksiä ja he kuulevat hämmen-
#####################	 tyneissä sydämissään kuolleitten puhuvan." *Bezian*

Soikkelin elokuva-arkisto