=============================================================
Lyhyesti:  "Konttorirotat" on 'silleen jättämisen' alkeet IT-
väelle, kundien väliaikaviihdettä X/Y-sukupolvien kuiluun 
jääneistä tuntipalkkaohjelmoijista; tähän verraten "Dilbert" 
on avointa kapinaa. Paljon löysää kehittelyä ja liian tutusti 
hassuja friikkejä; Mike Judgen vitsirytmi on ennakoitavissa.
=============================================================


On masentavaa katsoa elokuvaa, jossa muuten on tiukka 
asenne valmiiksi pakotettua työmaailmaa vastaan, mutta 
jossa parhaat vitsit sitten selitetään tyhmälle katsojalle: 
tällä tavalla nämä elämästä vieraantuneet ohjelmoijat 
ovat tässä kohtaa friikkejä. Siis valmiiksi pakotettua on se 
huumorikin, jolla konttorimaailmasta voi puhua? Puuttuvat 
vain valmiit naurut taustalta, mutta kyllä nekin näihin tv-
sarja-tyyppisiin leffohin tulevat, muutaman vuoden sisällä.

"Konttorirotat" ("Office space", 1999) onkin parhaimmillaan 
niissä kohdissa, joissa tärkeintä ei ole miten tietyt hahmot 
reagoivat konttorin epätasa-arvoon, vaan joissa näytetään 
millaisilla toistuvilla rituaaleilla valkokaulusväelle osoitetaan 
duunihierarkiaan kuuluva paikka. Jos lakkaa pelkäämästä 
rituaaleja ja niiden tuomaa nöyryytystä, voi alkaa elämään 
kurjassakin työssä. Tätä riemusanomaa vaan ei elokuvassa 
viedä kymmentä minuuttia pidemmälle. Päinvastoin, 
amerikkalaiseen tapaan poikamainen vapautuminen palkitaan 
menestyksellä ja käsitelläänkin menestystä. Siihen 
seisahtaa leffan puhti.

Latteinta "Konttorirotissa" on vaatekaapista repäisty 
päänäyttelijä, Ron Livingston, joka on imelä hahmo jopa 
nörtiksi. Sivuosissa on sentään niin vahvoja hahmoja, että 
heidän takiaan leffaa voi suositella etenkin konsuttimagian 
uhriksi joutuneille. Tämän tarinan konsultit Bob & Bob 
samoin kuin sinkkumuki kourassaan vaelteleva 
henkilöstöjohtaja ovat juuri niin toiselta planeetalta kuin 
ammattien karikatyyriin sopii. Jennifer "Frendit" Aniston tekee 
pirtsakan vierailun nörtin unelmana päästä treffeille ihan 
oikean duunaritytön kanssa, mutta "Konttorirotat" on 
kuitenkin varma poikaleffa, joten ei siinä mitään 
parisuhteen kaltaista asiaa voida käsitellä deittiongelmia 
pidemmälle. 

Pienen budjetin norkoiluelokuva "Tiskirotat" joka kertoi 
duunari- ja palkkaluokkaa alemmista yrittäjistä, kertoi X-
sukupolven umpikujan jo ennen kuin he joutuivat 
nerokkuutensa uhreiksi. Tiski- ja konttorirottien 
näkemyksellisyyttä voi verrata vaikkapa Douglas Couplandin 
"Tuntematon sukupolvi"-klassikkoon nähden: miten terävän 
kuvan leffat antavat 'slackereiden' sukupolvesta. Esimerkiksi 
"vähemmyyden" nörttifilosofia (=ihminen pääsee sopuun 
itsensä kanssa kun ei odota niin paljoa materiaalista 
vaurautta), jota Coupland käsittelee pelkästään ironisesti, 
on tässä elokuvassa kaikkien elämänoppien lopputulos. Niin 
lepsun amerikkalainen on sen ote, etenkin verrattuna ohjaaja 
Judgen luomiin Beavis ja Butthead -komiikkaan.

Elokuvansa kirjoittanut ja ohjannut Mike Judge käsittelee X-
sukupolven konttorirottia sellaisina karikatyyreinä kuin ne 
olisivat edelleenkin animaation ainesta. Siksi komiikka koostuu 
palasista ja tunnelma pompahtaa miten sattuu; tiheimmät 
hetket syntyvät musiikkivideon tapaan tehdyistä 
"toiminta"kohtauksista, siis nörttiactionin tyylitietoisesta 
kuvauksesta. Vain niiden kahden kohtauksen ansiosta tämä 
leffa kelpaa samalle hyllylle kuin Couplandin kirjat.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 30.5.2000

Soikkelin elokuva-arkisto