===================================================================
Lyhyesti: "Kun mies löytää naisen" on keskinkertaista melodraamaa 
helpoimmasta henkilökohtaisesta ongelmasta eli siitä suurimmasta 
parisuhteesta, ihmisestä ja pullosta. Tarkoitus on löytää jotain
erikoista käsitellessä juoppoa naista ja tämän taistelua miehen,
perheen ja addiktion kanssa, mutta tulos on jotakuinkin niin pliisu
kuin mainoksista ja tolloista näyttelijävalinnoista voi päätellä.
===================================================================

Enpä muista nähneeni yhtäkään jenkkileffaa jossa alkoholismia olisi
käsitelty siinä määrin realistisesti, että räkäisen arjen lisäksi
olisi auennut kytkentöjä yhteiskuntaan. Hollywood käsittelee niin
mielellään yhteiskunnallisetkin ongelmat joihinkin pahiksiin perso-
noiden, ettei kellekään vaan jäisi paha maku ettei ympäröivä yhteisö
toimikaan hyvin. Jep, jenkkileffa on toki muutakin kuin hollywood-
moraalin saippuaoopperat, mutta siltikään en muista kuin "Kuka pelkää
Virginia Woolfia?" mitä tulee onnistuneisiin alkoholismin kuvauksiin.

Sitäkin vaikeampi on löytää onnistunutta kuvausta naisen alkoholismista,
verrattuna em. leffaan, jossa Elizabeth Taylorin suoritus on siksi
räväkkää luokkaa että kippis suomalaistenkin, alan eksperttien puolesta.
Suomessahan alkoholismin kuvaus on yksi keskeisimpiä draamallisia
aiheita alkaen Canthin "Työmiehen vaimosta" ja olisi loputon kamppailu
yrittää sopia mikä suomalaista leffoista on parhaiten kuvannut pullon
pitkää suudelmaa. Kirjallisuuden puolelta oma suosikkini on Leo Lindstenin
"Istuja pitkän illan": karu, rehellinen ja itseanalyyttinen.

"Kun mies löytää naisen" ("When a man loves a woman") olisi siis 
oikealta nimeltään "Kun nainen löytää pullon". Yksi ja ainoa leffan 
hyviä ratkaisuja on ettei siinä selvitetä mistä kotirouvan juopottelu 
saa alkunsa. Hänellä on siihen geneettinen taipumus ja kotitausta,
selitetään, mutta periaatteessa kaikki pitäisi olla erinomaisesti 
omassa kodissa; katsoja saa vain aavistuksia siitä miksi jane juo.

Kaikki muu mokataankin, niin tarinassa kuin sen kerronnassa. "Kun mies
löytää naisen" sulkee melodraaman tapaan aiheensa niin täydellisesti
perheen ja pienyhteisön sisälle että melodraaman elkein stoorista pitäisi
saada paljonkin irti. Vaan ei. Kaikki on saippuaksi valmiina, jopa yleisö
eli paljon tyhjää, yksi mies, yhdeksän naista ja mikko alatalo. Mutta
edes puhtaasti kuvakerronnalliset temput eivät imaise. Leffa nimittäin 
_yrittää_ olla pelkkää draamaa, olla kriittinen tarkastelu siitä miten 
aviomies painiskelee ongelman kanssa. Leffan väitteet ovat konservatiivi-
sinta lällyilyä ja siitä filmin omituinen alkuperäisnimi: when a man 
(really) loves a woman niin mitään hätää ei ole vaan nainen tietää mihin 
voi tukeutua addiktionsa keskeltä; miehellä on yhä valta ja ratkaisun
oikeus perheessä ja naisen ongelma onkin ehkä vain se ettei hän tiedosta
ja usko näin olevan kun isä on kaiken aikaa duunimatkalla.

Vaikkei nimibiisi soikaan (onneksi) mukana filmissä, on sen musatausta
rasittavan osoittelevaa hempeydessään, mukaanlukien Zbigniew Preisnerin
sokerit. Näyttelijävalinnoilla olisi jotain voitu ehkä saada syvenne-
tyksikin, mutta tuskaisan aiheen kevennykseksi on musan tapaan valittu
helpointa leffamateriaalia, Meg Ryan ja Andy Garcia, jotka eivät yhtään
sovi tällaiseen aiheeseen. Meg Ryan näyttelee juopunutta kotiäitiä kuin 
harrastajateatterin kuustoistakesäinen (vaikka siltä hän, huokaus, useim-
miten näyttää muutenkin) ja Andy Garcia seisoo taisteluvalmiudessa oman
olohuoneensa matolla, ole siinä sitten kotonasi pikku tyttärien kanssa...

"Rakkaus joka ei päästä, hävittää", sanoo filosofi. Sitä totuutta tämä
leffa ei suostu uskomaan senttiäkään. Siinä loppuu elokuvan elämisen maku.

--
#############  "Mittaukset osoittivat, että etenkin painavat naaraat keräsivät
M.G.Soikkeli   kosijoita.Sama ilmiö on todettu aiemmin esimerkiksi äyriäisillä
csmaso@uta.fi  ja kärsäkkäillä. Miksi suosia suurta naarasta? Havaintojen mu-
#############  kaan hyvin syönyt vaimo harvemmin tappaa puolisonsa."


Soikkelin elokuva-arkisto