Kun sydän lakkaa lyömästä
=========================

Pianon ja ihmisen suhteesta on tehty melkoinen määrä elokuvia 
verrattuna siihen, miten vähän niitä on suhteesta esimerkiksi 
kitaraan, tuubaan tai huuliharppuun. Piano edustaa välinettä jossa 
ihminen julkituo sen kaiken mitä pidetään kulttuurisesti 
korkeampana: yläruumiin, käsityön ja aivojen vertauskuvallisuutta 
erotuksena alaruumiista, sukuelinten ja halujen alueesta. 
Pianonsoittaja on saanut edustaa ihmistä, joka sublimoi todelliset 
halunsa musiikkiin ja palkintona kurinalaisuudestaan löytää jotain 
henkilökohtaisempaa; näin esimerkiksi sellaisissa elokuvissa kuin 
"Piano", "Pianisti" ja "Pianonopettaja", ehkä myös 
kosketinsoitimen varhaisvaiheisiin sijoittuvassa "Kaikki elämäni 
aamut" -filmissä. Kaikki nämä ovat ei-amerikkalaisia filmejä, joita 
voisi sanoa kauhutarinoiksi taiteen demonisuudesta: kun sille 
antaa sormensa ("Pianossa" konkreettisesti), se vie käden ja johtaa 
elämään barbaaristen voimien keskellä: Polanskin "Pianistissa" 
(2002) traagisesti, Campionin "Pianossa" (1993) romanttisesti, 
Haneken "Pianonopettajassa" (2003) absurdisti.

"Kun sydän lakkaa lyömästä" ("De battre mon coeur s'est arrête", 
2005) on sekin eurooppalaista tekoa, mutta uudelleentulkinta 
amerikkalaisesta "Fingers" -elokuvasta (1978).  Maailmaltaan se 
on eräänlainen rikoselokuva, mutta myös katkera kehitystarina 
miehestä, joka voi kyllä nousta saastan yläpuolelle, mutta saastaa 
ei voi erottaa hänestä. Henkilökuvauksena se on psykologisesti 
tarkkanäköinen, jos moinen määritelmä on enää mahdollinen 
ranskalaisen elokuvan suhteen. Psykopuheen kuvittaminen tuntuu 
heikäläisiltä käyvän niin ironisen leppoisasti, ettei materiaalisen ja 
symbolisen suhdetta voi eikä ole tarvetta erottaa toisistaan.

Toisaalta se palkintojen vyöry joka tätä elokuvaa on kohdannut
paljastanee jotain oidipaalisten tarinoiden käsittämättömästä
suosiosta Ranskan maassa. Jep, on siinä jotain mätää.

"Kun sydän lakkaa lyömästä" kertoo Tom-nimisestä nilkistä, joka 
työskentelee hämärän rajamailla kiinteistöbisneksessä. Isän 
mielipiteet ja kaveripiirin välinpitämättömyys pitävät häntä 
mukana keikoissa, jotka ovat laittoman rajamailla, kunnes 
satunnainen kohtaaminen muistuttaa Tomia lapsena avoimeksi 
jääneestä mahdollisuudesta, pianonsoittamisesta, isän valtapiiristä 
äidiltä kesken jääneeseen elämänpiiriin siirtymisestä. Pianon 
edellyttämä aggressiivisuus ja itseinhoinen ankaruus sopivat 
Tomille, etenkin kun opettaja puhuu hänelle vain musiikin 
universaalilla kielellä irrottaen hänet kaikesta siitä, mitä hänen 
arkinen työnsä ja kaverin rääppeistä lainattu rakkauselämänsä 
hänelle edustaa. 

Tällaisen elokuvan matka amerikkalaisten filmien 
psykodraamoihin isän rulettamasta ja äidin tarpeisesta 
nuorukaisesta on yhtä pitkä kuin videovuokraamosta oikeaan 
teatteriin. Nimensä mukaisesti se myös tutkailee tapoja, joilla 
ihmiset eristävät itsensä muista musiikin avulla, elektrojumputusta 
joka korvaa sydämen sykkeen, Bachia johon olisi laitettava oma 
tunteista tyhjentynyt sydän. Mistä Tom sitten löytää helpoimman 
korvikkeen sydämenlyönneille, selviää elokuvan lopulla kahden 
vuoden siirtymäjakson takaa.

"Kun sydän lakkaa lyömästä" ei kykene kasvamaan tarinansa ja 
tulkintansa aikana, mutta Tomia esittävän Roman Durisin ansiosta 
se on elokuva, jota seuraa herkeämättömän kiinnostuneena. 
Durisissa on vastustamatonta karismaa, kieltämättä samanlaista 
autenttisuutta ja kiehtovaa levottomuutta kuin... okei, nuoressa 
Alain Delonissa. Juonenkäänteissä ei ole sinänsä yllätyksiä, mutta 
se, miten niitä tihennetään, pakottaa yhä uudelleen pohtimaan sitä, 
mikä Tomin hahmossa on olennaista. Näissä sydämenrikoksia 
painottavissa noir-tarinoissa yllättävimmät tapahtumat on yhtä 
helppo selittää henkilöiden materiaalisista ja juridisista 
olosuhteista kuin perheriippuvuudesta. Pettyneinä ja petettyinä 
näillä yöpuolen ihmisillä ei ole Pariisin kaltaisessa metropolissa 
mitään menetettävää, edes lain hämärällä rajalla. Ja kun nämä 
henkilöt kohtaavat todellisen keskinkertaisuutensa, päivä paistaa ja 
paljastaa heidät samanlaisiksi kuin kaikki muutkin ihmiset. 
Traagisessa tyylilajissa kerrottuna siitä tilanteesta ei ole enää tietä 
kuin takaisin pimeän puolelle

Viimeisen tarinajakson häijy pessimismi tasapainottaa kaiken 
edellä tapahtuneen, vaikka se sitten jättääkin ikävän maun tästä 
filmistä. Flirttailu korkeakulttuurin ja arthouse-väkivallan 
kuvaston välillä ei ylipäänsäkään ole kunniaksi tällaiselle 
elokuvalle, vaikka mainosjuliste pianistista hiha veressä kertoo 
kyllä paljon tämän kertomuksen erityisyydestä.

Joka tapauksessa "Kun sydän lakkaa lyömästä" on sellainen varma 
valinta elokuvailtaa varten, että genrefilmien konventioista voi 
jälleen uskoa löydettävän jotain huikean omaperäistä, niin kuin 
vaikkapa tällaisesta takapihan gangsteritarinasta. Tämän jälkeen 
katselee toisin silmin "Pianoakin" - pitäen mielessä vaikkapa sen, 
että Harvey Keitel oli pääosassa myös tämän pianoelokuvan 
alkuperäisversiossa nuoruuden kaikuina

--
M.G. Soikkeli
Turussa 03.06.2006

Soikkelin elokuva-arkisto