============================================================
Lyhyesti: "Kuutamolla" on toistaiseksi täysimittaisin 
suomalainen sinkkuelokuva, vaikka näkökulma on viisaasti 
etäännytetty metafiktiiviseksi saduksi. Omassa medialajissaan 
huomattavasti hallitumpi kuin 'alkuperäinen' romaani proosana;
imelähkö yhdistelmä "Kairon purppuraruusua" ja "Levottomia".
============================================================


Tutkija Sakari Toiviainen, joka muutenkaan ei ole lajikohtaisten 
tulkintojen ystävä, pelkistää tuoreessa leffahistoriikissaan 
"Kuutamolla"-elokuvan (2002) kertomukseksi Iris-rukasta, 
jonka kohtalona olisi unelmien ja todellisuuden ikuinen ristiriita 
melankolisine loppuineen. Tällainen elokuva ei suinkaan ole. 

"Kuutamolla" on nimestään huolimatta tarina 
päiväunelmoinnista ja kerrottu Iiriksen subjektiivisen 
näkökulman lävitse, kehyksenä Iiriksen suora puhuttelu 
kameralle ja elokuvan lopettava kohtaus, jossa tarinan sisällä 
nähdään nukkuva Iiris. Itsestääntietoisena fiktiona 
"Kuutamolla" ei käsittele niinkään ihmissuhteiden kriisiä kuin 
suhteiden esittämisen kriisiä. Tässä kontekstissa, ja oikeastaan 
vain tässä kontekstissa "Kuutamolla" jatkaa vieraslajina 
tuotujen sinkkufilmien ja x-sukupolvikuvausten perinnettä.

Tämän tarinan Iiris ei ole mikätahansa iris, mekaanisesti tarkentuvan
värikalvon symboli, kaurismäkeläinen miesten toimien väline, tai 
pelkkä laina "Taksikuskista": jo lähtökohdiltaan elokuva tekee 
selväksi, että tämä on suomalaisesti asennoitunut tarina erään
nuoren naisen  päiväunesta, ihmisen, josta näemme vain hänen 
kuvitelmansa täydellisestä parisuhteesta ja siitä miten hän
päiväunensa sisällä pääsee irti une(lma)staan. Siten sen
verrokiksi kelpaa yhtä hyvin "Kairon purppuraruusu" (1985)
kuin "Vanilla sky" (2001), vaikka se suomalaisena sinkkufilminä
onkin lähempänä elokuvia "Levottomat" (2000) tai "Minä ja
Morrison" (2001). Kun kyseessä on tarina unettoman ihmisen
koettelemuksista ja kohtaamisista, sen etäinen verrokki
olisi myös "Uneton Seattlessa" (mihin filkka suoraan viittaakin).

Elokuvan suomalaisuusaste merkitsee nykyään sitä, että 
kuvatapa ja sitä tukeva ääniraita ovat lähellä ammattitaitoista
musiikkivideota. Ja että juustokaupassa palvelee kömpelö kauppias,
jonka läsnäollessa voi puhua häpeilemättä yhdyntäasennoista...
No, Iiris on uutta X-sukupolvea, oikeastaan XXX-sukupolvea, joka 
joutuu ratkomaan ainutlaatuista vapauttaan suhteessa 
kokeneempaan äitiin, kokeneempiin naispuolisiin frendeihinsä 
ja kokeneempiin valkokankaan naisiin. Rennonrivo taiteilijaäiti 
toteaa Iiriksen olevan ensimmäinen sukupolvi, joka on 
"konservatiivisempi kuin vanhempansa".

Mutta jos tarina on lähtökohdaltaan Iiriksen päiväunta, 
romanttista satua, niin mitä Iiriksen konservatiivisuus 
tarkoittaa? Ilmeisesti konservatiivista suhdetta esittämiseen ja 
elokuviin. Aluksi Iiris siis olisikin pelkkä fokusoiva iris.
Ja jos iriksestä ihminen, nainen tunnistetaan - patristisessa
kulttuurissa naisen kautta maailma kuvitellaan? - niin muuttuuko
maailma, kun iriksen terävyys, symbolin syvänäkö tarkentuu?

Edellä viitattu "ihmissuhteen esittämisen kriisi" on Iiriksen 
tarinassa ytimenä sikäli kuin Iiris on tietoinen elämästään 
elokuvan kaltaisena esitettävien roolien sarjana. Ehkä 
"Kuutamolla" ei olekaan kaavakuva yhden naisen päiväunesta, 
vaan Katja Kallion ja Aku Louhimiehen (Kallion romaanin 
pohjalta) kirjoittama kuvitelma kokonaisen naissukupolven 
päiväunesta. Näkökulman yksinkertaisuus ja yksipuolisuus 
johtuvat sekä käsikirjoittajien että ohjaajankin paikkaa 
hoitaneen Louhimiehen tavoitteesta kiinnittää saturomanssi 
nykypäivän kuvastoon mutta irrottaa se samalla nykypäivän 
sosiaalisista parisuhdevaateista, oikeiden sinkkujen kyynisestä 
tarkkanäköisyydestä parinvalinnassa (Iiriksellä on silmälasit
vain teatterin pimeydessä...)

Elokuvan alkujaksossa nämä romanttiset tilanteet puretaan 
välittömästi, kun on saatu osoitettua, että Iiris tulkitsee 
täydellisesti väärin kohtaamansa miehet ja tulee toimineeksi 
aktiivisesti, uskoneeksi aktiivisen naisen rooliin. Vasta kun hän 
istuu passiivisesti poimittavan prinsessan roolissa, häntä 
lykästää: öisiin kesäpitoihin kävelee elokuvaohjaaja Marko, hän 
osaa välittömästi ne samat romanttiset repliikit, jotka myös Iiris 
tuntee. Samoissa juhlissa Iirikselle kuitenkin osoitetaan 
toinenkin tavoittelemisen arvoinen mies, kaverinsa Lauran 
siippa Sami.

Ihanne-elämä unelmaprinssin kanssa kuvataan 45 sekunnissa, 
minkä jälkeen seuraa 1.40 minuuttia arkea jossa pariskunta 
etääntyy toisistaan. Iiris alkaa muokata itseään vastatakseen 
unelmaa, jollaisen kuvittelee Markolla olevan naisesta, mutta 
muutokset osoitetaan naurettaviksi ystävien ja Markon 
näkökulmasta. Lopulta pari etääntyy niin paljon, että Iiriksen 
äiti saa tilaa analysoida epäonnistumista: "Te teitte toisistanne 
ihmeellisempiä kuin olittekaan". Toisaalta se miten 
"ihmeellisinä" Iiris ja Marko on esitetty on perustunut sille, 
millainen kuva on heitä edustanut ihmeellisen 45 sekunnin ajan, 
joten kuvakulma on Iiriksen subjektiivinen kuvitelma, olipa 
se sitten muistoa tai päiväunta alusta loppuun. Markon osuus 
unelmassa on siis pelkästään sellainen millaisena kertova nainen
on miehen roolin kuvitellut: niin täydellisenä, että mies on 
aiheellisesti ja luontevasti kriittinen naisen (ystävältään 
oppimia) pinnallisia rooleja kohtaan.

Kun Iiriksen kärsimyskautta on kuvattu jaksolla 45-75 
minuuttia, siirrytään elokuvan kolmanteen jaksoon, jossa Iiris 
on täydellisen oppinut kuvittelemiensa kärsimysten kautta. Nyt 
hän kokee lyhyen kesäromanssin vapaaksi jätetyn aviomiehen 
kanssa ja osoittaa kypsyyttä ymmärtäessään Samia riittävästi 
jättääkseen tämän, samoin kuin hän on murtanut muutkin 
säädyllisyyttä koskevat rajoitukset. Markon kanssa intimiteetti 
perustui häveliäille rakastelukohtauksille: sukupuolten 
eristettyjä alueita korostettiin sillä, miten mies hymyili (ylhäältä 
alaspäin kuvattuna) naisen noloudelle yllättäessään tämän 
pytyltä (uhrin asemassa alhaalla) vessassa. Uudistunut Iiris on 
sen sijaan jo oppinut intimiteetin rajattomuuden ja hän nousee 
pytyltä rennosti kun mies on samassa kylppärissä suihkussa.

Jaksolla 93-94 eli kahden minuutin aikana kuvataan Iiriksen 
ulkoinen muutos: remontti, television peittäminen, 
ratsastaminen, lentäminen kuumailmapallossa eli korkean 
paikan pelon voittaminen. Tämä kaikki tapahtuu 
valmentautumisena Markon kohtaamiseen: Markon elokuvan 
ensi-iltaa seuraa ravintolavaihe ja Markon 'valloittaminen'.
Iiris on jo kokenut ravintolakävijä (missä välissä se kokemus lie 
karttunut?), yhteisen yön jälkeen hän alkaa popsia ruokaa ja 
kiittää miestä yöstä, ei taivu mihinkään romantisointiin. Nyt 
miehelle ei jää enää muuta mahdollisuutta kuin olla se joka 
siirtyy seuraavaan vaiheeseen ja kosii Iiristä tarjoten tälle 
paikan unelmien valtakunnassa eli Hollywoodin ihmemaassa.

Saturomanssin huipennuksessa Iiris on nyt kyllin kypsä 
pääsemään tämänkin unelman ylitse, mutta vasta kun hän osaa 
kuvitella kuvina ystävänsä Lauran elämää ja näkee filmillisenä 
takaumana, miten Laura eroaa omasta unelmamiehestään 
Roomassa. Lauran elämä on lupaus siitä, että kakun voi sekä 
syödä että säilyttää, onhan Lauralle jäänyt lapsi unelmamiehen 
kanssa koetusta suhteesta, ja sen lisäksi saanut "namun" 
aviomiehen. Iiriksen kieltäydyttyä Hollywoodista hänet 
palkitaan kyvyllä nähdä 'oikeita' päiväunia eli nähdä kypsän 
naisen unelmia: Iiris menee kotiin, kävelee alasti patjalle ja 
kipristyy sikiöasentoon kirkkaaseen päivänvaloon.

Lopussa seuraa Iiriksen palkinto, tatskamies Jukka, jolla on 
valmiiksi lapsetkin omasta takaa. Teatteri Orionissa, 
saturomanssien nykyaikaisessa kirkossa, pari tapaa Samin ja 
Lauran. Iiris tunnustaa seurakunnan läsnäollessa, että hänelle 
"alkaa kuuluu aika hyvää" ja tarttuu miestä kädestä kuuluvuutta 
osoittaen. Viimeisenä teatterikirkon valkokankaalle heijastuu 
nukkuva Iiris ja pariskunta voi poistuu teatterista pimeään, sen 
ei tarvitse katsoa enää elokuvaa/päiväunelmaa joka on loppuun
käytetty.

--
M.G. Soikkeli
Videolta elokuussa 2002 ja helmikuussa 2003

Soikkelin elokuva-arkisto