=================================================================
Lyhyesti: "Kyyhkyn siivet" on kovin kirjallinen, mutta rivakka 
pukudraama rakkaudesta yli luokkaerojen. Yllätyksetön tarina 
kuljettaa syysillan tunnelmiin Lontoossa ja  Venetsiassa jättäen 
miellyttävän haikea mielialan. Kevyttä James Ivoryyn verrattuna.
=================================================================


Ensin elokuvateollisuus löysi E.M. Forsterin, sitten Jane 
Austinin, ja nyt Henry Jamesin. "Naisen muotokuva" (1996) ei 
luvannut James-filmatisoinneille hyvää trendiä, mutta ehkäpä
vuosisadan alkua haikailevat tv-sarjat ja jopa "Titanic"-elokuva
(1997) ovat siivittämässä uudelleen maailmansotia edeltävän
aikakauden nostalgiaa, jopa luokkaristiriitojen romantisointia.

Eihän James-filmatisointi tietysti mitään ihmeellisen uutta ole
sinänsä, että jo aiemmin tuotannosta on tehty 14 romaanisovitusta
(mm. neljä versiota "The Turn of the Screw"-romaanista (1898)) ja
5 novellisovistusta; lisäksi "Washington square"-filmatisointi
(1997) lienee sekin pian teattereissa. Uutta on aikakauden
huolellinen esillepano ja yhteys historiallisen elokuvan
laajempaan trendikkyyteen. Lisäksi "Kyyhkyn siivet" on meille
suomalaisille lahja sikäli, että tähän mennessä se on tunnettu
vain kotimaisena näytelmäsovituksena.

"Kyyhkyn siivet" on juoneltaan perinteinen: köyhä tyttö 
rakastaa köyhää poikaa, mutta haluaisi pitää kiinni 
häämöttävästä sosiaalisesta noususta, kunnes romanssikuvioon 
yhdistyy kolmas ja neljäs osapuoli, joiden kautta tunteet punnitaan 
rahasäkkeihin nähden. "Kyyhkyn siivet" antaa hyvin niukalti 
mitään draamallista tulkintaa Jamesin tarinalle, mutta 
ihan muutamalla oivalluksellakin se luo ilmapiirin ja 
aikakauden, joka ei olekaan ihan niin yksiselitteinen kuin 
vaikkapa Ivoryn pukudraamat.

Toisaalta "Kyyhkyn siivet" ei paneudu henkilöihinsä 
läheskään niin innostuneesti kuin James Ivory elokuvissaan, ja 
puuttuupa siitä myös Ivoryn Forster-filmatisoinneille ominainen 
kepeys ja leikkisyys. "Kyyhkyn siivet" on kuin naisille tehty 
vähäverinen "Kuolema Venetsiassa". Asiallisen pituisena 
pukudraamana se on täsmälleen mitä katsoja haluaakin, mutta 
loistavista näyttelijöistään (Helena Bonham Carter, Linus 
Roache, Elizabeth McGovern) se olisi voinut saada paljon 
enemmänkin irti. Voi tietysti ihmetellä, eikö Englannista ja 
USAsta yhteenkään löydy muita nukkemaisia näyttelijättäriä 
kuin nuo Carter ja McGovern, mutta leffan marjaisan pirteä
keskushenkilö on onneksi tuoreempi kasvo, Allison Elliott: 
hän esittää rikasta jenkkiperijätärtä, johon brittiseurapiirien
nuoret kääntävät huomionsa. Eikä sen puoleen, myöskään Linus 
Roache ei ole esiintynyt kokoillan elokuvissa "Priestin" (1994) 
jälkeen (eikä sitä ennenkään kuin kerran).

Ohjaaja Iain Softleyn aiempiin suorituksiin kuuluvat 
Beatles-legendaa tollosti sankaroinut "Backbeat" (1993) sekä 
"Hackers" (1995), jota ei ole taittu Suomessa nähdä kuin 
videolevityksessä? Näihin leffoihin nähden "Kyyhkyn siivet" on
täysin toiseen tyylilajiin viritetty romanssi. Se ei jälkiviisastele 
historialle sen enempää kuin "Backbeat", mutta ohuistakin 
henkilöhahmoista se rakentaa mielenkiintoisia, haikeankauniita 
ryhmäkuvia. Etenkin elokuvan eroottinen loppuhuipennus on 
oivaltavasti viilennetty sekä kuvankäytöllä että dramatiikalla.

Tämän elokuvan huomattavin ero Forster-filmatisointeihin
on se, että jälkimmäisiä jaksaa katsella uudelleenkin,
mutta "Kyyhkyn siivet" ei rakentele kertaakaan niin pitkää
tai kompleksista kohtausta, että sen tunnelmaan haluaisi 
palata pitkänkään ajan päästä. Siksi keltään tämän 
elokuvaprojektin osallisilta ei osaa odottaa mitään erityisempää 
vastaisuudessakaan: ei kukaan eikä mikään loista ylitse muiden.
Ei edes Henry Jamesin teksti.

--
M.G. Soikkeli
20.4.1998


Soikkelin elokuva-arkisto