==============================================================
Lyhyesti: "Linnoitus" on scifi-tyyliä imitoiva elokuva 
tulevaisuuden megavankilasta, jossa kontrolli on ulotettu unia 
myöten; käytännössä tarina ja lavasteet ovat pelkät raamit 
splatterille. Päähenkilö on B-leffojen ännännes motivoimaton 
vapahtaja, jonka hohhoijaa lujatahtoisuus tuo Linnoitukseen 
toivon vapaudesta. Elokuva on tasan niin halvan näköinen kuin 
millä se on tehty. Hieman jenkkinormeja rohkeampaa 
pikkupornoa, hieman normaalia räväkämpää splatteria - mutta 
sitäkin harvassa - ja uskomattoman velttoa filosofointia 
vapaudesta. "Linnoitus" on elokuva, josta ei tule olemaan edes 
campiksi, niin rahat pois -tavoite siitä haisee.
==============================================================


"Linnoitus" voi olla mielenkiintoinen katsomuskokemus 
ainoastaan siitä käsin miten elokuvasta _olisi_ voitu saada edes 
omassa rahoitusluokassaan toimiva filmi; todistettuahan on, että 
myös pienellä budjetilla voi toteuttaa hienosti tunnelmassaan 
pysyttelevän scifileffan, esim. "Nemesis". "Linnoitus" paljastaa 
miten helppoa on jäljitellä sekä scifiä että vieläkin perinteisempää 
lajia, vankilaelokuvaa - niin helppoa, ettei tekijöiden tarvitse 
edes ajatella mitä ollaan tekemässä.

	Koska yhteyksiä vangin maailmasta ulos on vähän tai ei 
	ollenkaan, on selvää, että vangin maailma on 
	ympäristössä elävien keskuudessa myyttinen, 
	salaperäinen ja pelottava maailma. Kun vangin 
	maailmasta ei tiedetä mitään, yritykset ymmärtää sitä 
	eivät johda mihinkää. Median luoma mielikuva vangin 
	maailmasta säilyy romanttisena ja yhtenä ylipursuavana, 
	väkivaltaisena seikkailujen maailmana.
				- Veijo Teittinen: Vangin filosofia -

Käsikirjoituksen kattavana teemana on ollut ulos sisätila-
ahdistuksen voittaminen: raskaana olemisen kontrolli. 
Käsikirjoitus olisi tarjonnut paljonkin mahdollisuuksia 
rinnakkaisten ahdistusten motivoimiseen, koska pohjimmiltaan 
leffa käsittelee yhtä paljon ulkoisen fyysisen tunkeutumisen 
uhkaa kuin johonkin suljetuksi tulemisen kauhua. On 
mielenkiintoista, miten naisen raskaana olo rinnastetaan miehen 
kauhuun, että häntä kontrolloidaan vatsan kautta. Barbara Creed 
on kirjoittanut tästä elokuvien miehisestä masokismista, kuinka 
miehet nauttivat siitä kauhusta, että heidän ruumiinsa olisivat 
hirviömäisiä (teini-iän vahvistama trauma, ja teinimentaliteetin 
säilyttäneillehän tällaisia halpoja scifipläjäyksiä tehdään), haluavat 
kohdata sen valkokankaalla symbolisesti käsiteltynä:

	Whenever male bodies are represented as monstrous in 
	the horror film they assume characteristics usually 
	associated with the female body; they experience a blood 
	cycle, change, bleed, give birth, become penetrable, 
	are castrated.

"Linnoitus" on poikkeuksellisen naisvihamielinen (rasisminsa 
lisäksi, tietysti), mikä ei ole yllätys ohjaaja Stuart Gordonin 
elokuvaa aiemmin nähneille. Gordonin "Re-animatorissa" 
naisvihamielisyys osui mainiosti yhteen juonen kanssa miten 
miehisen tieteen keinoin pyrittiin herättämään elämää, 
anastamaan naisen rooli ja kyky elämäsyklissä. "Linnoituksessa" 
nainen edustaa miehen mahdollisia heikkouksia: uhrina ja 
huolenpidon kohteena olemista, epäseksuaalisuutta 
perhesysteemissä, kontrollin menettämistä. Naiselle suodaan 
arvo ainoastaan fantasian välittäjänä, nainen on unelman 
kohdalla, unelman konkretisoituma, palkinto parhaasta 
miehuudesta; oireellisesti Linnoituksen naisosastot sijaitsevat 
lähempänä vapautta, ulospääsyä. Vastavuoroisesti miehen heikkous
on "naismaisuutta": vatsasta ulos suuntautuvaa epäkontrollia,
raskauden kaltainen uhka joka piilee ihmisen sisässä, ja ulko-
näön koreutta, joka tuomitsee seksuaalisen halun kohteeksi.
Kypsä mies, miehuutensa ansainnut, on romanttisesti kulunut
ulkonäöltään kuin ajan patinaa saanut nahkarotsi.

	Olen ääritilanteessa ja tiedän, että ääritilanne pakottaa 
	minusta esiin kaikkein sisimmän, sen, mikä on enää vain 
	minun minäni. Se ei ole kenenkään käsitys minusta, se ei 
	ole tulkinta minusta, se ei ole selitys minusta, se ei ole 
	kuva minusta. Se on minun aito minäni.
				- Veijo Teittinen: Vangin filosofia -

Vankilaelokuvat muodostavat aika vankasti oman lajinsa ja 
parhaimmillaan ne käsittelevät ihmistä paljaammin kuin muissa 
ympäristöissä on mahdollista. "Linnoitusta" voisi katsoa myös siitä 
käsin miten helposti se epäonnistuu luomaan vankilatunnelmaa. 
Ensimmäinen puolituntinen menee vielä jännitystä ylläpidellen, 
katsoja ei vielä ole varma mihin _tämä_ vankilakuvaus 
keskittyy. Sitten leffa romahtaa, koska jäljellä on vain ja 
ainoastaan paon odotus; vankeuden ajatukseen ei enää uhrata 
ajatusta. Osittain tämäkin johtuu lavastekustannusten 
minimoinnista: kuvaus keskittyy kahteen paikkaan, joiden 
välistä etäisyyttä ja miljöötä ei vaivauduta hahmottamaan niin 
tarkasti kuin olisi tarpeen; "vankiluuden" olisi oltava kaikessa 
ollakseen kontrolloitu ympäristö.

Komein vankilakuvaus lienee vieläkin Robert Bressonin 
"Kuolemaantuomittu on paennut" (1959). Se jos mikä on ylistys 
ihmisen mielen vapaudelle totaalisen kontrolloidussa 
ympäristössä. Totaalisessa vankilassa minä ei katoa - minkä 
"Linnoitus" näkee kamalimpana - vaan tulee vieraaksi. Minällä ei 
ole enää kieltä, jolla se olisi joku; tämän voisin kuvitella 
kamalimmaksi mitä vankila voi olla. "Linnoitus" ei pysty 
pitämään katsojaa varpaisillaan juuri muun avulla kuin millaisen 
efektin se pystyy läväyttämään C-tason lavasteissa A-tason fx-
tekniikalla. "Linnoituksen" vankila onkin tehostetekniikan 
huvipuisto, eikä suljettu, rutiinilla tapettu laitos.

	Tästä käy ilmi, että vangin tietoisuus ei voi olla olemassa, 
	se ei voi näyttäytyä, jos tietoisuudelle ei ole kohdetta, 
	mihin ryntäillä. Tästä syystä vangin on pakotettava 
	itsensä toimimaan. Näin vangin tietoisuus on aina 
	tietoisuutta jostain ja samalla itsen tekemistä tietoiseksi 
	olennoksi.
				- Veijo Teittinen: Vangin filosofia -

Oikeastaan "Linnoitus" ei olekaan kuvaus siitä miten 
1. sankarimies ensin kadottaa ulkoisten voimien pakosta itsensä 
vankeudessa ja sitten 
2. itsensä kokoamalla voittaa vapauden, 

vaan siitä miten 

1. mies pystyy vakuuttamaan _muille miehille_, että hän on yhä 
vapaa huolimatta vankeudestaan (perheisän roolissa) ja sitten
2. miesten sosiaalisen arvostuksen voitettuaan voi asettua 
vankilaansa (perheen isäksi).

Tähän nähden onkin hassua, miten leffan suurin kuluttajaryhmä 
ovat 18-20 -vuotiaat heput (koska meillä leffa on K 18), joilla ei 
liene vielä mitään ambitioita perheen perustajaksi. Mikä leffan 
sanoma siis oikeastaan on? Antaa toivoa kasvamiseen, tyyliin 
"sankarikin voi olla isä"? Että mies on ihmisen mitta jo pelkästään 
sillä että hänellä on miehen ruumis? Ylempänä mainittu Barbara 
Creed puhuu kirjassa "Screening the male" ihmissusielokuvasta 
miten oireellisesti sellainen kuvaa "synnyttävää olentoa" aina 
eläimellisenä, johon nähden ei-synnyttävä olento, uros, on ylempi, 
kerrassaan ihminen. Tällainen ei-synnyttävä ruumis on symbolinen, 
elokuvan kertomuksen kuluessa konstruoitu ruumis, self-made man.

	"915746, oletko valmis paljastamaan syyllisen?"

Keskeisintä kai sittenkin on "Linnoituksen" koneutopia. Tarinan 
tasolla filkka esittää digitaalisen tarkkailukoneiston ja 
konevahvistetun ihmisen dystopiaksi, mutta tosiahan on että 
juuri näiden koneunien kautta ruokitaan scifinälkäistä katsojaa. 
Mitä komeammat konejärjestelmät, mitä fantasiallisemmat 
risteytykset ihmisestä ja koneesta - sitä _vaikuttavampi_ 
elokuva. Elokuvan tarinan koneistus muuttuu osaksi elokuvan 
omaa mekaniikkaa: henkilöt ovat kontrollissa sekä elokuvan 
omalla kuvatekniikalla että tarinaan kuuluvalla, vankilaa 
hallitsevalla konekontrollilla. Katsoja voi nauttia kertomuksen 
kontrollista, kertomus toimii kuin hyvin viritetty kone. 

Kirjallisuustieteen puolella esimerkiksi Peter Brooks on puhunut 
"kertomuksen halusta" suhteessa mekaniikkaan kertomuksen 
sisällössä ja muodossa. Brooksin mielestä perimmäinen tarve 
kertomuksiin on tarve löytää elämän narraatio, saada elämän 
kaltaiselle kertomukselle sulkeumia, selityksiä, loppupäätelmiä, 
mielekästä järjestystä. 

Toisaalta kertomus ei milloinkaan saa olla liian valmis ja 
mekaaninen, katsojan tai lukijan odotuksia noudattava; jokaisen 
kertomuksen pitäisi pystyä ylittämään kertomukselliset 
konventiot ja luoda ad hoc jotain uutta niiden pohjalta; 
semiotiikassa puhutaan erikseen kertomusta(kin) koossa 
pitävästä odotusten systeemistä ja odotukset rikkovasta 
systeemistä.

Mihinpä muuhun kertomuksen mekaniikan voittamisen ilo 
sopisi paremmin kuin vankilakertomukseen. Katsoja saa 
nautinnon sekä kertomuksen kontrollista että kontrollin 
voittamisesta; onhan koko ajan vaara, että se joka kontrolloi 
tiiviisti jotain, tulee itse osaksi kontrollikoneistoa ja siten 
kontrolloiduksi - tätä ajatusta (kertomuksen vastaanottajan 
asemasta) myös "Linnoituksen" tarina tukee, vankilanjohtajan 
hahmossa.

	Tämän maailman ylitse näkeminen, sen eläminen toisella 
	tasolla, vaatii energiaa. Minulla ei ole tukenani toisen 
	ihmisen kaikkea toisena arvioivaa tietoisuutta. En kykene 
	vaihtamaan mielipiteitä kenenkään kanssa. Minun on 
	haettava, etsittävä joka asiaan oma omituiselta vaikuttava 
	näkökulmani. Minun on tukeuduttava muistiini,
	menneisyyteni maisemaan ja pilkottava sitä käyttööni, 
	jotta näkisin eteeni.
				- Veijo Teittinen: Vangin filosofia -

"Linnoitus" on harvinaisen kehno elokuva, mutta myös 
paljastavan oireellinen; affektikrääsän keskeltä pilkottaa 
kertomuksen luuranko. Scifi-traditiota on yritetty hyödyntää 
kaikissa osastoissa, ja aina tullut hama, mukaanlukien kamalat 
näyttelijävalinnat. Christopher Lambert on yhtä pölkky kuin 
"Highlanderin" kakkososassa, Loryn Locklin niin hukassa kuin 
naistähtöset tuppaavat olemaan tällasissa miesten ongelmiin ja 
affektinautintoihin keskittyvissä leffakertomuksissa 
(poikkeuksena "Nemesiksen" jämäkät mimmit).

--
mg "sisko ei päässyt pyrotekniikalle töihin" soikkeli


Soikkelin elokuva-arkisto