=====================================================================
Lyhyesti: "Manhattan Murder Mystery" on hieman normaalia heikompi 
Woody Allen -leffa, hanen komitragedista puoltaan. Talla kertaa 
ihmissuhteiden kasittelya tukeva juoni on dekkarimainen, eika katsoja 
paase kuin aivan filmin loppumetreilla selville missa maarin elokuva 
on trilleri ja/tai komedia. Allenin pikkuhauskasta nokkeluudesta 
tykkaaville tama on pelkastaan nautintoa, muille turha filmikokemus.
=====================================================================

Ikaantyva Woody Allen on yha etaampana seksista ja yha lahempana 
kuolemaa - millaisin motiivein han nyt jatkaa tallaisista teemoista?
Ilmeisesti yha etaannytetymmin ja kevyemmin. Allenin oma roolihahmo 
on "Manhattan Murder Mysteryssa" aivan entisenlainen, hermostunut 
aviomies, joka vaantaa kaiken vitsiksi ja on omistanut elamansa 
elokuville; talla kertaa kuitenkin enemman etualalle paasee hanen 
yhta-tyypillinen-vaimohahmonsa (Diane Keaton), joka alkaa ratkoa 
naapurissa tapahtunutta kuolemaa, oliko se murha vai ei. Oikeastaan 
keskeisimpana teemana talla kertaa onkin kolmas perinteinen Allen-
leffan pohdiskelu, milla tavoin New Yorkin intellektuelli loytaisi 
paikkansa kaikkien elamaa koskevien kertomusten (self-story: kertomus 
jonka avulla voi maarittaa itsensa) joukosta. Vaimo unelmoi 
perustavansa ravintolan, mutta mittailee samalla avioliittoaan 
suhteessa vanhempiin liittoihin. Kun esikuvallinen vanha nainen 
kuolee, han alkaa selvittaa mika todella oli taman suhde mieheensa.

Tallaisia psykologisia aanenpainoja Allen ei tietenkaan kayta, mutta 
ne ovat hyvin selvasti luettavissa niissa ihmissuhdeasetelmissa miten
han kuvaa paahenkiloitaan suhteessa sivuhenkiloihin. Ja onhan 
tamakin ollut aina tyypillista Allenille, etta avioliitto on hyvin 
selvasti pelkka allegoria onnelliselle elamalle, allegoria, jossa 
osapuolet ovat erillaan ja vain erillaan voivat antaa toisilleen 
merkityksia; kun perinteisempi, romanttisempi perinne kasitella 
avioliittoa (niin amerikkalaisessa kuin eurooppalaisessa unelmassa) 
on tehda siita metaforia, kuvia joissa osapuolet yhdistyvat uudeksi 
upeaksi kokonaisuudeksi.

Mutta Allenkin on romantikko, omalla alati perverssisti huvittavalla 
tavallaan, joka uusista leffoista aukeaa paljolti vanhoin leffoihin 
nahden. Jos Oliver Stone on kuin vanha seta joka jankkaa ja 
jaarittelee vanhoja tarinoita ja on toisinaan hauska mutta 
enimmakseen rasittava (vertaus rec.arts.movies.previewssa), niin 
Allen on kuin mielisairaalasta lomalle paassyt serkku jonka 
naiivin tarkkoja huomioita ihmissuhteista kaikki kuuntelevat seka 
huvittuneina etta hieman hapeillen; tuollaisiahan me olemme mutta ei 
siina kaikki... Allenin tapa romantisoida parisuhde on rakentaa sille 
elokuvana kertomus, jossa ihmissuhteet ovat kevyempia ja raskaampia 
kuin normaalisti paljastamme. Ihmissuhteet motivoivat tiukasti koko 
elokuvan kertomuksen ja ovat sikali leffan mittaista elamakertomusta 
kannattelevia elaman peruspilareita, mutta toisaalta Allen tekee aika 
taitavasti selvasti miten pienen ja arkisen palan roolihenkiloiden 
elamaa naemme; kyseessa ei ole tarkein kaannekohta kuten useimmissa 
elokuvien kertomuksissa on tavannut olla, vaan yksi kaanne monien 
joukossa, yksi peripetia jossa saa _hieman_ lisaa valoa siihen mita 
elama voi olla. Ihmissuhde on vain yritys elaman metaforaksi, 
kaytannossa pelkka allegoria. Mutta parempi toimiva allegoria kuin 
pettava metafora? Ennemin kurjaa kuin kauheaa? Kylla se elamaksi 
kelpaa ja Allen todistaa taman.

Toisinaan Allen on liittanyt ihmissuhteen jarkeistavaksi self-
storyksi toisen lajityypin kertomusta, kuten "Broadway Danny Rose"  
tai "Sleeper"; miltei aina mukana on ollut aiemman elokuvaperinteen 
kertomusten hyodyntaminen, niiden self-storyjen ironisointi ja 
aika romanttinenkin sovittaminen, parhaimmillaan tama oli tietysti 
"Play it again, Sam" -filkassa jossa Allen paasi elamaan Humprey 
Bogartin tahtihetken. Tama "Manhattan Murder Mystery" rakentuu jo 
useammalle aiemmalle leffalle ja jalleen Allen itse esittelee 
alluusion kohteet: Wilderin "Double Indemnity" ja Wellesin "Lady from 
Shanghai". Juoni rakentuu - mita Allen _ei_ esittele koska jokainen 
huomaa sen muutenkin -  Hitchcockin "Rear windowin" uudelleen- 
kerronnalle, sukupuolten paikkaa vaihtaen. 

Allenin omista leffoista tama viimeisin tuntuu olevan yhdistelma 
"Crimes and Misdemeanors"-filkan aviosuhteita (ja Alan Alda tulee 
myos sielta) ja "Husbands and wives"-filkan pseudo-
dokumentaarisuudella leikittelevaa intimiteetin kuvausta. Edellisessa 
filkka onnistuu hyvin, jalkimmaisessa harvemmin. On kylla 
miellyttavasti katsomiskonventioita sekoittavaa yrittaa pysytella 
fiktion ja dokumentin rajalla, silloin kun leffa tekee epaselvaksi 
missa maarin nayttelijat lainkaan joutuvat nayttelemaan, ja aika 
ajoin ajautuu siihen Allenin tarkoittamaan kuvauskoon, etta katselen 
tosiaan filmia Woody Allenin ja Diane Keatonin elamasta, jotka nyt 
sattumoisin ovat/leikkivat olevansa keskella murhadraamaa. Tan leffan 
parasta antia ovat (IMHO) sittenkin Alan Alda ja Anjelica Huston 
sivurooleissa, _he_ pistavat katsojan vielakin sekaisemmin siita 
missa kulkee naytellyn ja esitetyn raja, he virnuilevat toisilleen ja 
pudottautuvat ulos rooleistaan tavoilla joista ei paase selville 
ovatko he ulkona koko leffaroolista vai (hetkeksi) ainoastaan siita 
seurapiiriroolista mita he muuten vetavat. Ja onneksi: jos "Husbands 
and wives"-filkan lopussa tuntui olevan Allenin kommentti sille 
mediamyllylle mihin han oli joutumassa Farrowin (ja lasten) takia, 
niin tassa filkassa ei ole viittaustakaan moiseen. Allenin 
roolihahmo kylla veistelee keskella trillerikauhujaan, etta han ei 
koskaan enaa vaita etteiko elama imitoisi taidetta :-)

Itseltani jai useimmat Allenin elamanfilosofisista vitseista 
(niitahan me Allenin leffoista eniten kaipaamme?) kylla tajuamatta, 
silla han puhuu niin nopeasti, ja kun leffassa oli hollantilainen 
tekstitys, niin muu yleiso nauroi jo kun vitsi oli vasta puolivalissa.
Epailematta hauskaa kuitenkin luvassa.

Dekkarien cluedoasteikolla tama filmi on 7, komitragedioiden elamaa 
opettavalla asteikolla 9, ja Allenin omien filmien skaalassa 8.
Tama Allenin 24. elokuva (filmografiasta laskettuna, jos mukaan ote-
taan "N.Y. Stories'in" leffanovelli ja omituinen "What's up Tiger
Lily"???) on ehka valttamaton nahda, mutta nopeasti unohtuva.

--
******************* !                             !  
     mg soikkeli    !     Wat voor wijn zoudt U   ! csmaso@uta.fi
******************* !     hierbij aanbevelen?     ! 


Soikkelin elokuva-arkisto