Meri sisälläni (2004) (sis. spoilereita loppuratkaisusta)


Arvostelujen perusteella olin saanut käsityksen, että "Meri 
sisälläni" olisi ahdas sairashuonedraama, mutta sitähän se ei 
ollut alkuunkaan, vaan päinvastoin ylistys sisäiselle vapaudelle 
ja mielikuvituksen voimalle. Pidin erityisen paljon siitä, 
millainen persoona neliraajahalvautuneesta Ramonista oli osattu 
tehdä, miten hänen repliikeissään paljastuu paljon ihmisestä, 
jonka ei tarvitse enää valehdella mistään ja joka silti kunnioittaa 
muiden ihmisten vapautta.

Elokuvan ainoat säröt ovat aiheen siloittelussa. Jossakin 
arvostelussa todettiin asianmukaisesti, että tarinan painottaessa 
päähenkilönsä naissuhteita, se vie pointtia varsinaiselta aiheelta: 
millainen on ihmisarvoinen kuolema, ja voiko sitä mitata 
erityistapauksena. Pääosan potilas Javier Bardem ja asianajajaa 
esittävä Belén Rueda ovat niin somia näyttelijöitä, että vaikea 
aihe tehdään liiankin helposti lähestyttäväksi. Tässä 
sairausmelodraamassa ei ole luvassa ainakaan rumia ruumiita, 
etenkin kun sairaus on syvällä selkäytimessä. Toisaalta ahtaan 
ruumiin kammo jota elokuva kehittelee - ja kahdessa 
fantasiallisessa kohtauksessa lievittää, kiitos siitä - 
päähenkilönsä liikkumattomuudella tehoaa leffateatterin 
tuolissa kyyhöttävään katsojaan. 

Tämä on niitä elokuvia jotka tulevat uniin. Tuntuu kuin olisin 
nähnyt ensin unta tästä filmistä ja vasta sitten teatterissa.
Jep, tämä on niitä elokuvia, jotka olisi pakko näyttää 
viimeistään lukiossa, mutta ei ilman keskusteluja.

Ja koska "Meri sisälläni" herätti poikkeuksellisen vahvoja 
tunteita - en muista milloin olisin kuullut leffa_kerhossa_ 
ihmisten niistelevän - siltä alkoi vaatia tarkkuutta myös 
sivuhahmojen personoinnissa, hehän olivat lähin viite siihen, 
miten erityisestä tai yleistettävästä tarinasta on kysymys. Siksi 
en ihan pitänyt siitä, miten Rosan hahmo tehdään ensin 
ongelmalliseksi, ja aivan leffan loppumetreillä sitten 
unohdetaan kokonaan. Ramónin kuoleman sijaan tärkeämmäksi 
nostetaankin aivan lopussa hänen elämänsä jatkuvuus muissa 
ihmisissä, hänen viestinsä muille ja sitä kautta katsojille. Näin 
siis siitä huolimatta, että painokkaasti todistetaan Ramónin 
valintaa humanistisena, kaikesta kuolemanpelkoisesta ja 
uskonnollisesta hörhöromantisoinnista vapaana päätöksenä. 

Rosan kohdalla kiinnostavaa oli se, että hänen suostumisensa 
Ramónin eutanasia-avustajaksi oli itsekäs ratkaisu, hänen 
yrityksensä todistaa itselleen rakkauden määrä. Tällaisena sitä 
ainakin tulkitsin, myös sen epäröinnin perusteella, jota Ramón 
tunsi Rosan kanssa. Tämän elokuvan ihmisläheisyys perustuu 
joka tapauksessa paljolti siihen, että sivuhenkilötkin säilyttävät 
Ramóniin asenteen jota ei koskaan täysin ratkaista. Ainoa 
karikatyyrimäinen hahmo on katolinen pappi. Hauskahan se on 
nauraa kirkon ja uskovaisten kyvyttömyydelle vastata elämän 
suurimpiin kysymyksiin, mutta olisi Amenábar voinut 
fiksumminkin käsitellä eutanasia-aiheen isoa poliittista arvoa. 
Sillä politiikastahan siinä on kirkon kannalta kysymys.

Rosan ja Ramónin suhde on niin viekkaasti rakennettu, että 
Rosan hahmon hyllyttäminen vei viimeisen sanan Ramónilta elokuvan 
tuottajille - ja kun sitten lukee miten espanjalaiset kauniskasvot 
ovat käyneet markkinoimassa filmiä jenkkiyleisöille, niin alkaa 
arvailla miten paljon keventäviä ratkaisuja tämän filmin kanssa 
on tehtykään... Ja miten paljon "Others"-filmin kaltaista 
esoteerista romantiikkaa tähän elokuvaan oli sittenkin ladattu, 
mutta näin pimeään aikaan vuodesta sen myös ostaa niin 
helpolla ja huomaamatta.

Olen pitänyt Alejandro Amenábarin filmeistä yksi toisensa 
perään yhä enemmän: "Tesis" (1996) tuntuu edelleen typerältä 
kauhupätkältä, muta "Abre los Ojos" (1997) voi katsoa yhä 
uudestaan; "Others" (2001) taas on 2000-luvun kauhuelokuvan 
ylivoimaisesti tärkein tai peräti ainoa virstanpylväs. 

Seuraavaa Amenábarin filmiä odottaa isoin odotuksin jostain 
aivan uudesta, isommin kuin maanmiehensä Almodovarin 
kinuskinmakuisia variaatioita.

--
M.G. Soikkeli
Kinokoplan esityksessä 11.12.2005


Soikkelin elokuva-arkisto