Michael Clayton
===============

"Michael Clayton" (2007) on mitä tavanomaisin tarina juristista, 
joka saa käsiinsä ratkaisevan dokumentin suuryhtiön kätkemistä 
virheistä. Tapa jolla tarina avataan on kuitenkin huomattavan 
omaperäinen ja antaa parhaimmillaan unenomaisen vaikutelman 
siitä, että terveen paranoian tuolla puolen löytyy kirkas ja 
ehdoton näkemys mitä todella täytyy tehdä. Esimerkiksi 
elokuvan ainoa murhakohtaus on esitetty niin steriilinä ja 
sulavana kuin veitsetön kirurgia, että sen todenmukaisuuteen on 
helppo uskoa, ei suuryhtiön arkisena metodina, vaan suuren 
rahan kirurgintarkkana kykynä pyyhkäistä pois kiusalliset 
vuotokohdat.

Ennen kaikkea "Michael Clayton" on erinomaisten näyttelijöiden 
taidonnäyte. Geogre Clooneyn ei tarvitse paljon tehdä, ja vaikka 
rooliin voisi löytää ilmeikkäämmänkin lakifirman "siivoajaa" ("Fixer")
esittävän näyttelijän, hän tuo tarinaan samanlaista outoa hohtoa
kuin jonkin Grisham-filmatisoinnin mahonginväriset lavasteet. 
Tilda Swinton maallikkopahiksena voi olla puolestaan rohkea valinta 
tämän filmiprojektin tuottajilta. Swinton on kurinalaisuudessaan
hypnoottisiin roolisuorituksiin yltävä näyttelijä, kylmän erotiikan
aivan ainutlaatuinen inkarnaatio - ja vaikka Swintonin
pidätellyn hysteeristä esitystapaa on tässä ohjauksessa pehmitetty,
hänen johtajahahmonsa sopii vastapainoksi Clooneyn itsevarmalle 
nimihahmolle. 

Lakitupaan saakka ei tässä lakifilmissä edetä, sillä "Michael 
Clayton" käsittelee oikeastaan enemmän maailman (monella tapaa)
'välittyneisyyttä' kuin varsinaisia ongelmakohtia; tottahan me jo 
*tiedämme* millaisia suuryhtiöt ovat moraaliltaan, mitäpä niiden 
mustuutta enää arvuuttelemaan katsojilla. "Michael Claytonin" 
kuvaamassa maailmassa me kaikki olemmekin jo muuttuneet 
toimittajiksi, mediamateriaalin välittäjiksi ja kuluttajiksi,
välinpitämättömyyden perisynnistä osallisiksi.  Ja siksi 
jokainen meistä kaipaa yksittäistä ihmistä, kenties edes kirjaa, 
joka toimisi "linssiä", ruumiillistaisi totuudet; jotakuta jonka 
kautta maailman tila välittyisi.

Uskossaan siihen, että sisäinen näkemys lopulta voittaa median
kuvavirran, tämä filmi muistuttaakin enemmän elokuvaa "Network" ("Kasvot
kuvaruudussa", 1976) kuin jotain Grisham-filmatisointia; ehkä siksikin,
että paranoian tuolle puolen siirtynyttä hullua neroa esittävä 
Tom Wilkinson muistuttaa "Networkin" mediashamaania esittänyttä
Peter Finchiä. Kohtuuden nimissä täytyy todeta, että "Michael
Claytonissa" ei ole lähimainkaan _sellaisia_ klassikon aineksia
kuin "Networkissa", mutta jotain toivoa tämäkin sentään antaa
media/juristitrillereiden lajikehityksestä takaisin (1970-luvun)
ihmiskasvoisiin asenteisiin, mitään 2000-luvun mediamaisemasta
tinkimättä.

Ohjaaja-käsikirjoittaja Tony Gilroyn kunniaksi täytyy vielä todeta, 
että hänen käsikirjoittamansa Bourne-trilogia näyttää nyt vain 
lämmittelyltä "Michael Claytonia" varten. Näppärin yksityiskohta
paranoian luonnollistumista purkavassa kertomuksessa on 
kuvitteellinen fantasiaromaani "Realm + Conquest", jonka merkitystä
ei kertaakaan selitetä vaan ainoastaan näytetään sen vaikutus
ihmisiin. Näin keskelle jännärigenren realismia on saatu
kohtaus, joka pakottaa katsomaan koko elokuvaa muunakin kuin
toimintafilminä; tarkoitan puhelinkeskustelua shamaanijuristin ja
pikku pojan välillä:


 Juristi: Do they know they're all having the same dream? 
 Poika: No. That's what's so cool. They all think it's just them.
   That maybe they're, like, going crazy or something, so they don't 
   wanna admit it. 
 Juristi: Yeah, but they're not crazy, are they?
 Poika: No. It's real. It's really happening. 
 Juristi: Yeah, it is happening, isn't it? Something larger than themselves
   and they're not ready, are they.. - ..to hear it? 
 Poika: Yeah. But later they will.


Jep. Later they will.

--
M.G. Soikkeli
DVD:ltä 27.6.2008

Soikkelin elokuva-arkisto