=============================================================
Lyhyesti: "Mies vailla menneisyyttä" elokuvassa tuijotellaan 
usein tyhjyyttä ja katsojalle tarjotaan samaa roolia. Kyseessä
siis Aki Kaurismäen tylsimpiä filmejä, jossa sentään kaunis 
valaistus ja pari hyvää musiikkinumeroa. Älä maksa tällaisesta 
vaan anna ennemmin rahasi suoraan Pelastusarmeijalle.
=============================================================


"Mies vailla menneisyyttä" (2002) edustaa leikkielokuvaa, 
jossa näyttelijät ovat lausuvinaan repliikkejä ja ohjaaja 
laativinaan yhteiskunnallista protestia alleviivaten vahvimmat 
vitsinsä kansalaisyhteiskunnan alasajosta. Katsojan tehtäväksi 
jää kuvitella, että kyseessä olisi enemmänkin kuin 
värikylläinen albumi aikuisten mikämikämaasta.

Aki Kaurismäki on omassa mediassaan yhtä kukkomainen, 
instituutioksi itsensä ylösrakentanut taiteilija kuin Paavo 
Haavikko printtimedian alalla. Kumpikin taiteilija on 
kuluttanut luovat lahjansa aikaa sitten, Haavikko tietysti 
tuplasti pidemmällä ajanjaksolla kuin AK. Vanhaa materiaalia 
kierrättämällä ja mystifioinnilla, omassa 
ankkalinnasuomessaan askartelemalla he pystyvät tuottamaan 
uusia teoksia, jotka viehättävät niitä, joille epämääräinen 
negaatio Suomen historiasta riittää kriittisen ilmaisun 
tunnusmerkiksi.

"Mies vailla menneisyyttä" noudattaa Kaurismäki-kaavaa 
tylsimmillään eikä sitä muuksi muuta pari hyvää 
musiikkinumeroa ja silmiä hivelevä kesäinen valaistus; 
kymmenen minuutin musavideona tai selailualbumina tämän 
filmin visioiduimmat hetket olisivat toimivampia - kunhan 
lisäät tarinan itse, sillä tarinoinnista molemmat Kaurismäen 
ohjaajaveljeksistä ovat luopuneet aikaa sitten, ilman, että 
kumpikaan olisi kuitenkaan kehittynyt elokuvallisen kielen 
soveltajana.

Jopa "Kauas pilvet karkaavat" oli enemmän kuin osiensa 
summa, elokuva, jonka surumielisyydessä oli vivahteita 
ihmisten välillä. "Mies vailla menneisyyttä" on totisen 
suoraviivainen ja katkonainen filmi: kuvien ja kohtausten 
väliltä kielletään kaikki vuorovaikutus, sekä tarinan että 
kerronnan dialektiikka. Vain fantisoivalla lähtökohdallaan 
filmi avaa toisen tulkinnan mahdollisuutta, perspektiiviä jossa 
katsoja ei ole riippuvainen pelkästään kaurismäkilandian 
negaatioista. Ei-taloudellinen, ei-digitaalinen, ei-luokallinen 
Suomi näkyy filmin alkukohtauksen ansiosta merkittävän 
askeleen verran mystisempänä kuin muut Kaurismäki-filmit. 
Riippuu sitten katsojasta pitääkö sitä askelta kiinnostavana 
vaiko vain eräänä maailman pois sulkevana eleenä, toiveena 
jäädä kuuntelemaan vanhoja iskelmiä kaatopaikalle ja unohtaa 
globalisaatio ja kännykkäsuomi ja muut perkeleelliset asiat… 
yhteiskunnan rakenteet... Kaurismäen romantiikka siis 
edellyttää asennetta, että vain Pelastusarmeija pelastaa 
kirppareillaan sen mitä vanhasta-kunnon-Suomesta on jäljellä, 
ja että jos esimerkiksi pankkimaailmaa kritisoidaan, niin ei 
sanota että konserni fuusioitiin Ruotsiin vaan että se myytiin 
Pohjois-Korealle. Eihän elokuviin kritiikkiä tultu 
kuuntelemaan vaan vitsejä ja musiikkia ja suurta 
eksistentiaalista hiljaisuutta?

Laitapuolen eläjistä ja kontticampingista Kaurismäki yrittää 
rakentaa ajatonta vaihtoehtosuomea. Kun mainostettu 
kansanmielinen solidaarisuus merkitsee vaihtoehtosuomessa 
vain miesten välistä kaveruutta naisten jäädessä sihteereiksi ja 
kaitsijoiksi, sopii ihmetellä, onko Aki Kaurismäellä ollut 
koskaan sen enempää ajatuksellista antia kuin Rölli-Peikolla? 
Omituistenkin otusten pitäs olla kavereita ja kuunnella kivaa 
musiikkia savun tuoksu nenässä? 

Kokonaisuutena "Mies vailla menneisyyttä" maistuu löysästi 
kootulta ja veltosti ajatellulta elokuvalta, mikä näkyy 
kuvauspaikkojen ahtaudessa ja lavastuksen tahattomassa 
komiikassa (sankari nähdään tuoreessa lööpissä vuodelta 1996, 
mutta maksukuitin päiväys on kesälle 2001). Vain 
yhteiskuntakritiikkinsä keinot unohtaneet lehtitoimittajat ja 
helenayläset voivat diggailla filmiä, jossa 
mitäänsanomattomuus on koko sanoman sisältö.

Tätä hiljaisempaan turhuuteen suomalainen elokuva ei pysty,
mutta mykkäfilminä tämä olisi saattanut olla kuitenkin
parempi.

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 8.3.2002

Soikkelin elokuva-arkisto