===========================================
Lyhyesti: "The million dollar hotel" on 
tekotuttavallinen rikosdraama, jossa Wim 
Wenders tekee ylisöpöä enkelitarinaa ilman 
enkeleitä ja MadMaxia ilman aavikkoa ja 
väkivaltaa. Pinnistellyn boheemi, paljon 
kiusallisen essentrisiä friikkejä, joita 
Mel Gibson -agentti haastattaa. Falski.
===========================================


Palauttaessani videoliikkeeseen 
ensimmäistä, toimimatonta kasettia myyjä 
arveli minun tahmanneen "The million dollar 
hotel" -nauhan cokiksella. Hämmästyin: 
mistä alkaen cokista juova nuoriso on 
katsonut Wim Wendersin elokuvia?
Vasta kun sain eteeni uuden ja toimivan 
version elokuvasta, sain nähdä, että 
elokuvan ammattilaiset löytyvät edelleen 
videoliikkeen pystymetsästä: "The million 
dollar hotel" on tosiaankin silkkaa cokis-
kamaa.

Entä voiko siitä sanoa jotain hyvääkin? Wim 
Wendersillä on epätasaisen tuotanto muttei 
epätasaisia elokuvia, ja tämäkin filmi 
pitää rennon rähjäisen tunnelmansa alusta 
loppuun. Muutaman ihmisystävällisen 
elokuvan ansiosta Wendersin uuteen filmin 
suhtautuu aina uteliaasti. Viimeksi 
"Väkivallan loppu" (1997) osoitti, että 
Wenders on yhä kinematograafisesti 
yritteliäs, puuttuu vain hyviä tarinoita 
tai ainakin käsikirjoituksia. 

Rocktähdeltä sellaisia ei ainakaan pitäisi 
etsiä, vaikka ne toisivatkin Wendersin 
cokis-polven suosiota. U2:n Bono-pupun ja 
Nicholas Kleinin kirjoittamasta tarinasta 
Wenders ottaa kyllä kaiken irti mitä 
lähtee, mutta filmi on vaan tyylillisesti 
jossain niin tahmeassa kivakivamaassa, että 
kahdenkaan ihmisen kohtauksessa ei syty 
kipinää, kahden kymmenen istunnoista 
puhumattakaan. "The million dollar hotel" 
on kaverijutun makuinen niin kuin 
Kaurismäen "Calamari unioni", mutta kuvat 
eivät ole yhtä kauniita. On tarpeeksi 
kiusallista, jos ohjaaja ohjaa omaa alter 
egoaan, saati sitten, kun ohjattavana on 
rocktähden alter ego.

"The million dollar hotel" -filmissä (1999) 
on pääosassa hotelli ja sivuosassa joukko 
fiksunfriikeiksi tarkoitettuja 
hotelliasukkaita, joita yhdistää paitsi 
kylähullu Tom Tom myös hotellimurhaa 
tutkiva FBI-agentti. Hotelli on kuin 
yömielisairaala, jonka ympärillä maailma on 
toisarvoinen, vailla karikatyyrisiä 
piirteitä ja hyviä bileitä. 

Leffan katsottavuus kokonaisuutena, kaikki 
kaksi tuntia, on paljolti kiinni siitä, 
sietääkö Jeremy Daviesin esittämää 
kylähullua ja U2:n hortoilevaa musiikkia; 
minä en kumpaakaan. Senkin jälkeen jäävät 
osaset, joista irtoaa ehkä hyvää tahtoa ja 
muutama vitsi (kuka todella kirjoitti 
Beatlesin laulut, jos bändin jäsenet eivät 
osanneet selittää kuinka ne syntyivät); 
elokuva olisi omiaan katsottavaksi 
jouluaattona, niin muppettimainen on 
tunnelma ja syvyys.

Milla Jovovich esittää kämähtänyttä huoraa 
joulunäytelmän jäykkyydellä, Mel Gibson 
epäröi miten koomiseksi hänen arpinen 
hahmonsa on tarkoitettu, ja sivujuonessa on 
vielä rähjäisimpien nuorten romanssi, 
elokuvan poor look -puvustuksen tähtihetki. 
Jos Wendersin filmeistä etsii yhteistä 
ongelmaa, se on epäonnistunut 
näyttelijäkemia. Valikoinnista vastaa 
taaskin Heidi Levitt, joka taitaa olla... 
miten se sanotaan, Wendersin 
"taiteilijatoveri"? Henkilökohtainen 
ongelma?

Tukehdu sokeriisi, Bono, pakahdu 
bohemiaasi, Wim.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 12.7.2001

Soikkelin elokuva-arkisto