===========================================================
Lyhyesti: "Mitä nainen haluaa" on vaatekeskeinen fantasia-
komedia mainospomosta, joka pystyy kuulemaan naisten 
ajatukset; kliinisen siisti kuva niin bisneksestä kuin sen 
ihmisistä Chicagossa. Näe madmax sukkahousuissa ja viihdy 
Helen Huntin hellyydestä, mutta älä odota analyyttisyyttä.
===========================================================


Tv-sarjamainen elokuva saisi kyllä olla lyhyempi kuin kaksi 
tuntia, minkä aikaa "Mitä nainen haluaa" ("What women want", 
2000) kääntelee ratkaisua kysymykseen, joka ei edes miestä 
kiinnosta muulloin kuin lompakkoon kytkettynä panttivankina 
tavaratalossa. Naisille elokuva onkin suunnattu, 
täsmätuotesijoittelua sekä avoimesti että piilotetusti, kun 
miljöönä on mainostoimisto.

Ja toki paikka on muutenkin olennainen. Aihe olisi nopeasti 
käsitelty muutamassa "Sinkkuelämää" muistuttavassa jaksossa, 
jollei tuo psykoanalyysin arkkikysymys muotoiltaisi 
kerskakapitalismille ominaiseen tapaan "mitä elämäntapaa 
nainen haluaa tuotteillaan valita". Mainostoimiston macho, Mel 
Gibsonin esittämä Nicky, joutuu pohtimaan kysymystä 
pärjätäkseen naiselle (Helen Hunt) kilpailussa pomon paikasta. 

Jos oikein kauniisti tulkitsee ja leffaa jaksaa katsoa, niin 
kysymystä voi jatkaa: jos olisi mahdollista ymmärtää toisen 
ihmisen ajatuksia, emmekö tulisi lopulta tämän kaltaiseksi? 
Eikö yksilöllinen ajattelu olekin niin ei-kielellistä, että juuri sen 
ansiosta olemme persoonia? Ja koska jälkimodernin 
psykologian mukaisesti ainoa henkilökohtainen tarve on se, että 
haluamme haluta, niin ehkäpä halumme koskeekin 
verbalisointia, haluilmaisujen muotoilemista.

"Mitä nainen haluaa" -elokuvassa esitetään unelma, että 
työpaikkaromanssin muodossa ajankäytön tarpeet voivat 
täydentää toisiaan toisissaan. Emotionaalisen energian voi sitoa 
työhönsä erityisen feminiinisti, kun siihen liittyy mies, ja mies 
osoittaa työssään paikan päällä vapautta yksityiselämästä: hänen 
työnsä on hänen yksityiselämänsä.

Ohjaaja-tuottaja-käsikirjoittaja Nancy Meyers kokeilee mitä 
erilaisia yhdistelmiä hän saa aiheesta "hassun konservatiiviset 
vanhemmat ja totisen oirehtivat teinit". Myös tässä elokuvassa 
on "Morsiamen isä yksin kotona kunnes kompastuu ansaan 
vanhemmalle". Mel Gibsonin valitseminen miespääosaan on 
paras esimerkki mielikuvituksettomuudesta ja tähdillä 
laskelmoinnista, jolle nämä kokoperheen genret perustuvat; 
apinan raivolla hymyilevä Gibson on yhtä tuskallista 
katsottavaa kuin Helen Hunt johtajana jota ei kertaakaan 
päästetä pomottamaan vaikka ainesta olisi. Hmm, oireellista 
kapeakatseisuutta voi tietysti pitää korvalla myös sen suhteen, 
mitä ovatkaan ne asiat joita naiset telepatiapomon korvin 
haluavat; nainen edustaa tällaisessa tarinassa imaginääristä, 
välittää sitä esineenä ihan kuten missä tahansa kokoperheen 
disneysadussa.

Edellisessä elokuvassaan ("Chicken Run") Gibson oli pelkkä 
ääni kanaparvessa, nyt hän on siellä pelkkä kissanirvistys. 

--
M.G. Soikkeli
Videolta 15.10.2001

Soikkelin elokuva-arkisto