"München" (2005)
================

Ensimmäisen kerran olen samaa mieltä kuin Israelin hallitus.
Steven Spielbergin elokuva "München" on tosiaankin banaali ja 
näkökulmaltaan typerä.

Kaunis se on, tietenkin, niin kaunis kuin isolla rahalla ja 
ammattitaitoisella koneistolla voidaan tehdä, ja näyttelijät tekevät 
erinomaisia, muistettavia hahmoja. Parhaiten jäävät mieleen 
Avneria esittävä Eric Bana ja Geoffrey Rush porukan setämäisenä 
Q-hahmona; Mathieu Amalricin nilkkirooli on puolestaan parhaita 
paholaishahmoja mitä urbaaniin ympäristöön on sovitettu. Ilman 
häntä tämän elokuvan hienoinen alateksti myyttisestä matkasta 
Euroopan pimeälle puolelle ei toimisi lainkaan: se mikä alkoi
Auschwitzista saa vain kulminaationsa Münchenissä. Näin toimii
eurooppalainen masternarratiivi amerikkalaisesta näkökulmasta.

Puheenvuorona terrorismiin "München" on tyhjänpäiväinen. Kun 
terrorismista aletaan tehdä poliittisesti korrektia jännitystä, niin 
historiantunti Münchenin verilöylystä vaikuttaa pelkästään hyvältä 
tekosyyltä rahastaa Euroopan jännittyneeltä tilanteelta. 
Spielbergille tunnusomaiset fantisoivat ainekset ovat niin vähäiset, 
että "München" voisi olla aivan hyvin Tom Clancy -elokuva, jos 
siinä olisi sähkösanomaäänellä tulostuvat ajat ja paikat kohtausten 
eli taistelunäyttämöiden alkukuvien päällä. Tarinana se on kuin 
"Lahjomattomat" siirrettynä 1970-luvun Eurooppaan. Sankarit ja 
heidän asetaitonsa ja peräänantamattomuutensa ovat ennallaan. 
Tarvitaan vänrikkityyppinen kansan mies johtamaan tätä 
sotilaallista missiota lain yläpuolella liikkuvia pahiksia vastaan, ja 
neljä erilaista käsityöläistä, joista parhaiten pärjää tietysti se 
asekykyisin.

Spielberin tarttuminen aiheeseen on johdonmukaista paitsi 
tilaisuutena ottaa välimatkaa semitismiin ja israelistien asemaan 
jenkeissä, myös mahdollisuutena tehdä uusiksi "Pelastakaa sotamies 
Ryan". Eurooppa kelpaa Spielbergille sotanäyttämöiksi, joiden 
ihmisillä ei ole minkäänlaista kansallisuutta, vaikka tarinan 
päähenkilöt jauhavat suu vaahdossa kansankodin merkityksestä. 
Tätä voisi pitää tietysti Spielbergin ironisena välimatkana 
aiheeseensa, mutta kun päästään toimintakohtauksiin, niin näkee 
kyllä mikä mr Pelivuorta liikuttaa: tilaisuus kuvata aseellista 
toimintaa.

Tony Kushnerilta on tilattu dialogia, jolla paikataan 
toimintakohtausten välejä. Useimmat juutalaisuuden 
merkityksestä käydyt puheet ovat sellaista liirumlaarumia, ettei 
ihme, jos Israelin viralliset kommentaattorit nukahtivat niitä 
katsoessaan. Muuten he olisivat voineet pitää tätä elokuvaa jopa 
mustana huumorina. Olisihan se jotain uutta post-911-viihteen 
rintamalla: terroristiryhmä Musta Huumori.

Ja onhan sitä filmissä ihan tyylikkäästikin, sitä huumoria siis, 
vaikkei ajatusta. Yhdentoista terroristin tappaminen dollari 
dollarilta mitattuna on mitä karseinta itseironiaa, mitä 
Spielberg&Kushner ovat voineet keksiä. Toisaalta tämän elokuvan 
naisvihamielisyys ja mussuttelu vahvojen äitien merkityksellä 
ovat piirteitä, jotka lienee laskettava pelkästään Spielbergin 
helmasynneiksi. Elokuvalla on toki kirjallinen pohjatekstinsä, 
mutta se mitä Spielberg valitsee kuvattavaksi raaimmin, kertonee 
jotain hänen omista painotuksistaan. Elokuvan loppupuolen 
katharttiseksi tarkoitettu kohtaus, jossa terrorin ja parittelun 
laukaisufinaali rinnastetaan toisiinsa, on typeryydessään jo omaa 
luokkaansa. Sellaiseen pystyy vain moraalisesta missiostaan yli-
innostunut ohjaaja, joka ei enää tiedä, mitä kaikkea hänen 
päähenkilönsä Avner edustaa juutalaisena, miehenä ja tuoreena 
amerikkalaisena.

Vaikeinta Spilebergille on nivoa tämän 'salaisen historian' 
merkitys suhteessa nykypäivään eli antaa elokuvalleen sellainen 
lopetus, jolla hän voisi sulkea sekä henkilöidensä tarinan että 
kommentoida tapahtumien merkitystä tuleville vuosikymmenille. 
Toki nykypäivän tapahtumiin viitataan mm. keskustelussa, jota 
kahden rintaman terroristit käyvät ateenalaisen "turvatalon" 
portaikossa: palestiinalaiset hyötyvät jopa siitä tilanteesta, jossa 
koko maailma saa nähdä miten Israel kohtelee heitä kuin eläimiä.

Harvassa elokuvassa olen nähnyt sellaista määrää kauniita nuoria 
miehiä kuin tässä filmissä. Siitäkö on kiittäminen Tony 
Kushneria? Vai mikä on tarkoitus, että Mossad on Libanonin 
actionkohtauksessa kuin Chippendales after dark?

"Münchenin" sijaa oikeampi nimi tälle elokuvalle olisi "Terroria 
ennen aamua". Rakastavaisten sijaan toisensa kohtaavat 
valtiolliset ja poliittiset terrorijärjestöt. Elokuvan kiintoisin ja 
myyteillä askartelevin osuus on Louis-niminen paholaishahmo, 
joka järjestää Avnerin iskujoukolle hänen tarvitsemansa tiedot ja 
varusteet. Onneksi paholainenkin työskentelee ylimmälle Isukille, 
jolla on edelleen etuoikeus poimia paratiisin hedelmiä ja jonka 
luokse käy reitti vain silmät sidottuina... 

Ja niin Eurooppa on se myytit säilövä vanha manner jonne 
jenkit/juutalaiset voivat tulla testaamaan moraalia, ja jossa 
yksittäinen kaupunki, München, on pelkistettävissä yhdeksi 
sodomaksi tai jerikoksi, juutalaisen historian välietapiksi, jolla 
ei ole itsellään kerrassaan mitään merkitystä vaeltaja- ja 
poliisikansojen kannalta.


** Huomaa myös saksalainen aikalaiskuvaus terrorismista, vuonna 2008
valmistunut "Baader-Meinhof -kompleksi" **

--
M.G. Soikkeli
Turussa 18.2.2006


Soikkelin elokuva-arkisto