=================================================
Lyhyesti: "Muumio" on komediallinen toiminta-
spektaakkeli, jossa herätetään eloon niin Egyptin 
vitsaukset kuin Hammer-studion jäämistö. Lysti, 
paitsi latistavaa sivuhahmojen määrä, tyylilajien 
sotku, sekä selvän päähenkilön uupuminen.
=================================================


   "No! You must not read from the book!"

Sillä siitähän ne vaikeudet vasta alkavat 
Hollywood-elokuvissa, että joku on liian 
lääpällään kirjoihin eikä usko kuvien voimaan, 
siihen miltä aarteet tai naiset näyttävät. 
"Muumio"-spektaakkelissa (1999) seikkaillaan 1920-
luvun Egyptissä sekä aarteen että naisen tähden, 
ja tietysti myös seikkailun itsensä vuoksi. 

Tuo jälkimmäisin osasto on tiedostetuimmin tyylitelty 
tässä leffassa ja siksi "Muumion" jaksaa katsoa 
kuka tahansa, jota seikkailufilmi kiinnostaa, ihan 
vaikka vaan henkilögalleriansa summana. 

Ohjaaja Stephen Sommers on päässyt kuvittamaan 
omaa tarinaansa, joten kaipa hän on tiennyt 
hyvissä ajoin mitä voi tuotannolta vaatia eli mitä 
seikkailukomedian perustilanteita muunnella 
egyptilandiassa. Kun ympäristö ja 
kamppailutilanteet on päätetty, on ihan sama onko 
leffa nykyaikaan sijoittuva "Rock" vai 
menneisyyteen puhallettu "Sand".

Mitään loppuunastiajateltua ei siis pidä odottaa. 
"Muumio" on paljon ellei peräti kaikkensa velkaa 
ensimmäiselle Indiana Jones -filmille (1981), 
onhan 20 vuotta jo kokonainen katsojasukupolvi 
Hollywood-mittakaavassa. "Tomb Raider" (2001) 
epäilemättä jatkaa "Mission Impossible" -
viritetyissä merkeissä arkeologiadventurea toiseen 
suuntaan.

"Muumiossa" tarina ja keskushahmo ovat yhä 
laajenevaa arkeologiadventurea eli maagisten 
monumenttien toteuttamista efektileffan keinoin. 
Tuloksena on ylituotettu egyptipuisto, jonka 
muumiokin on kuin andymccoy, huvittava 
mätänevyydessään. Kauhu- ja romanssitunnelmat 
paahdetaan ylitse komiikalla. Kokoperheen filmiksi 
tuotettuna kauhussa ei käytetä lainkaan verta ja 
gorea, vaan muumion uhrit kuivuvat vihreiksi. Hmm. 

Romanssista ei yritetäkään ottaa paljoa irti, ja 
ehkei se näillä näyttelijöillä onnistuisikaan. 
Brendan Fraser on niin kuin Christopher Lambert 
ilman hymyjä ja karismaattista sänkeä; yhtä 
mitätön on kirjastonhoitajasta kaappivampiksi 
muuttuva Rachel Weisz. Jep, jopa pakollinen 
"rääsyissä sidottuna" -kohtaus on tässä filkassa 
taatusti siveämpi kuin ekassa Indiana Jonesissa, 
missä Karen Allen joutui juoksentelemaan 
yöpaidassa erämaahan.

Runsas sivuhahmojen joukko on kyllä kiinnostava 
kooste populaarikulttuurin historiaa. Britti John 
Hannah, tuo fiksun miehen versio Hugh Grantista, 
on tässä leffassa aivan väärässä lajissa, mutta 
onhan sekin omanlaistaan perverssiä katsottavaa 
miten hän selviää seurapiiritarinan sijaan 
muumiokomediassa.

   "Death is only the beginning."

Jos adventuresukupolvi tuntuu pääseen ohitsesi ja 
muutut ihan mummiksi tätä leffaa katsoessa niin 
kosta ensimmäisenä niille jenkeille, jotka 
maksimoivat Raamatun spektaakkeliviihteeksi - 
sieltä tämän egyptiteemapuiston taustat löytyvät. 
Käsikirjoituksessa onnettominta ei suinkaan ole 
henkilöhahmojen onttous vaan seikkailupaikkojen 
epämääräisyys: teemapuistossa kun keskitytään 
siihen miltä tuntuu katsojan vuoristoratoihin 
kouliintuneissa empatialihaksissa.


--
M.G. Soikkeli
Videolta 7.7.2001

Soikkelin elokuva-arkisto