=============================================================
Lyhyesti: "My son the fanatic" on kulttuurishokkien kuvaajana 
askel lähemmäksi nykypäivää. Se on novellin pituinen romanssi 
ja komedia sukupolvien kuilusta, mutta iso huomiohuuto 
monikulttuurisuuden vahvistamasta hajaannuksesta tasa-
arvottomassa Euroopassa. Kureishin tarinaa parhaimmillaan.
=============================================================


Ohjaaja Udayan Prasad on kohtuullisen pitkästä urasta 
("Brothers in Trouble", "Femme Fatale", "Running Late ", 
"They Never Slept") huolimatta tuntematon, mutta ilmeisen 
varmaotteinen elokuvan kokoaja. Sitäkin tunnetumpi on 
kirjailija-ohjaaja Haneif Kureishi, jonka novelliin ja 
käsikirjoitukseen "My son the fanatic" perustuu.

Miespääosassa näyttelee Om Puri, intialais-brittiläinen 
näyttelijäveteraani. Tällä kertää hän esittää Pakistanista
Pohjois-Englantiin kotiutunutta taksikuskia, joka on sijoittanut 
tulevaisuudentoiveet lahjakkaaseen poikaansa, päinvastoin kuin 
ystävä, joka on noussut ravintoloitsijaksi samalta 
duunaripohjalta. Tarina käynnistyy tilanteesta, jossa poika 
kääntyy noudattamaan vanhan maailman uskoa isää 
tunnollisemmin. Isä juo viskiä, kuuntelee jazzia ja kuskaa huoria 
asiakkailleen, kunnes hän ei enää pysty erikseen kodille ja työlle 
omistettuun elämään. 

Parasta tässä elokuvassa on se, miten tuoreeltaan 
valmistumisestaan (1997) se saapuu meillekin. Perinteinen 
asetelma vanhan maailman konservatiivi vs. uuden maailmam 
radikaali on jo Kureishin kirjoissakin kokenut raikkaan 
uudistuksen, mutta harvoin on ensimmäisen muuttajasukupolven 
paikattomuus näyttäytynyt _näin_ huvittavana ja surullisena, 
näin uskottavana kannanottona eurooppalaisen kulttuurin 
sekamelskaan. Kureishin ja ohjaaja Prasadin kannanottona se 
esittää Englannin, jossa sosiaaliset ja etniset lokerot asettuvat 
toistensa lomaan yllättävillä tavoilla: ihminen voi toimia 
kulttuurien törmäysalueella sujuvammin kuin "alkuperäisessä" 
etnisessä taustassaan, mutta hän ei tunnekaan enää niitä joiden 
piti olla hänen lähimmäisiään.

"My son the fanatic" on myös varoitus. Kulttuurien 
sovintoa ja sovitusta ei olekaan luvassa siinä mielikuvassa, että 
vierastyöläisten toinen tai viimeistään kolmas sukupolvi jotenkin 
automaattisesti sopeutuisi uuteen kotimaahan. Kulttuurien 
yhteen sovittuminen vaatii arvojen ja uskonnon muutosta niin 
länneltä kuin idältä.

Leffan ystävällinen taksikuski löytää solidaarisuutta 
niiltä, jotka ovat brittiyhteiskunnassa yhtä hyljeksittyjä kuin 
vierastyöläinen, köyhän työläiskaupungin huorilta. Rakkauden 
kohteena virnistelee kaikkia leffahuoran kliseitä välttäen Rachel 
Griffiths, joka voi näyttäytyä tuttuna elokuvien "Jude" (1996) 
tai "Tahdon naimisiin" (1994) isoista sivurooleista. Puri ja 
Griffiths ovat yhdessä niin arkisen epäsuhtainen pari, että 
katsoja saadaan hymyilemään pienilläkin lemmentuokioilla. 
Tarinaltaan  "My son the fanatic" on pieni, mutta 
aiheiltaan erinomaisen valtava. Toisaalta sen kiinnostavuus on 
niin tendenssistä, että sen elokuvallinen aines onkin toissijaista, 
anteeksiannettavan tavanomaista. Pidin tästä leffasta jopa enemmän
kuin hikisen nuorekkaasta "London kills me"-filkasta.

Sitä en kyllä ymmärrä lainkaan miksi elokuvan nimeä ei 
ole vaivauduttu suomentamaan, paitsi sikäli kuin se tuo 
maahantuojan kulttuurikatsannossa jotain lisäarvoa elokuvan 
etnisyydelle; suuntaus suomentamattomuuteen on elokuvalle 
merkki, jolla nuori urbaani katsojakunta voi terävämmin 
erottautua "Kuningasjätkiä" kuluttavasta kansanosasta. Eurolle 
ja Emulle myydyssä Suomessa tämä identifikaation tehokeino 
tosin on pian käytetty

--
M.G. Soikkeli
20.4.1998

Soikkelin elokuva-arkisto