================================================
Lyhyesti: "Nainen solmiossa" on Provencen kesää
hehkuva kolmio-draama. Perinteisen puskafarssin
kuvio otetaan tosissaan: sukupuolirooli _on_
pelkkä skaala biologisten lähtökohtien välillä.
Kohtausten vitsikkyys on yhä heppoista, mutta
asenne ihmisiin hellä; virheiden kautta
kasvamme tajuamaan muita ja siten itseämme.
================================================


"Nainen solmiossa" (1995) on suurelle
ranskalaiselle yleisölle tehty hassuttelutarina
"Decamerone"-hengessä: pukki aviomies,
uskollinen vaimo, ja korstupakan sekoittava
kulkuri, joka tällä kertaa ei olekaan kitaraa
soitteleva hidalgo, vaan pirkkosaision näköinen
telaketjulesbo. Tämä Marie-Jo'n hahmo tekee
elokuvasta monin tavoin uskottavamman kuin
päähenkilöiden yläluokkaisesta maailmasta
viipaloidut avioroolit. Esimerkiksi Marie-Jo'n
cool suhtautuminen omistushaluisen aviomiehen
aggressioihin johdattaa näkemään sen, miten
mietiskellen voi suhtautua rakastamaansa;
kuinka paljon vapautta voi toiselle antaa,
kuinka paljon haluaa toisen olevan vastuullisen
aikuinen. Marie-Jo on puskafarssin
todellisuuteen ankkuroiva osa tarinaa, ja juuri
siksi leffan loppuratkaisu tuntuu yllättävän
uskottavalta, tältä maailmalta.
     No, pitääkö tässä jälkimodernissa
yhteiskunnassa olla vähän post-gender, jotta
voi saada täsmälleen mitä elämältä haluaa? Ja
jos on sukupuoliroolinsa aviosaarekkeella
robinsonina, niin ei voi muuta haluta kuin mitä
saa?
     Sellaista "Nainen solmiossa" vihjailee,
suorasukaisesti, ja sikäli sen opit ovat ohuet
kuin kesähame helteellä, eivätkä aivan tämän
maailman yleisimpien roolileikkien näköiset.
Toki leffa osoittaa, että vapaudeksi uskotussa
marginaalissa voi saada turpiinsa yhtä julmasti
kuin heteropakkomielteiden yhteisössä, mutta
jotain puuduttavan mustavalkoistakin tämän
filkan komitraagisissa hetkissä on. Osa
likinäköisyyttä, kuin myös osa tyylilajien
yhdistelyn varmuutta, koituu siitä, että
keskushahmoa esittää ohjaaja itse, Josiane
Balasko.
     Kaikkiaan  "Nainen solmiossa" on moni-
ilmeisempi kuin vaikkapa "Kun yö putoaa",
liiaksi surkuttelulle omistautunut
lesboromanssi parin vuoden takaa. "Nainen
solmiossa"-leffan englanninkielinen nimi,
"French Twist" kertonee kuinka
kulttuurikohtaisesti virnuilevasta farssista on
kyse (alkup. ranskalainen nimi on "Gazon
maudit"),ainakin main-stream-markkinoinnille.
     Naispääosassa on Victoria Abril, jolla on
takana pitkä ura mm. Almodovarin elokuvissa,
mutta lähiten hänen hehkeytensä voi tulla
mieleen viime vuonna telkassa nähdystä
Beineix'n debyytistä "Kuu katuojassa" (1983),
jossa hän muikisteli kilpaa Nastassja Kinskin
kanssa. Victoria Abrilin hahmossa koko keho on
yhtä hymyä, taustalla espanajalainen
aurinkomusa. Myös miekkosten roolit ovat
sopivan naurettavia _ja_ sympaattisia, mistä
leffan veikeä loppuhuipennus on ymmärtäväinen
aiheen tyhjennys: katsoja saa mielikuvaleikkiä
loput kotonaan!
     Jos Helsingin pienteattereiden (Bio City
ja New York) alennusleffat vielä pyörivät, on
"Nainen solmiossa" niiden joukossa varma
valinta kuin iso malja pirskahtelevaa
valkkaria.

--
############# "Tieteen suhteen elämme edelleen Neuvostoliitossa. Poliitikkojen
M.G. Soikkeli  ukaasein tänne perustetaan huippuyksiköitä, ja varmaan päämi-
csmaso@uta.fi  nisterin johtama poliittinen tiede- ja teknologianeuvosto antaa
#############  ukaasin Nobelin palkinnon myöntämisestä Suomeen." * E.H. *

Soikkelin elokuva-arkisto