======================================================================
Lyhyesti: ensimmäiseksi tietoverkkoelokuvaksi povattu "The Net" 
osoittautui pettymykseksi. Verkko on pelkän välineen roolissa ja 
pidemmän aikaa painellaan kaduilla viattoman naisen perässä. Pää-
osassa on maailman kaunein beta-testaaja, mutta aikaiseksi ei saada 
elektronisen trillerin eikä virtuaalisen romanssin kolkkoja tunnelmia.
======================================================================

Vanhemmat ja fantasiallisemmat elokuvat, kuten "Wargames" tai 
"Sneakers" ovat antaneet oikeastaan kiehtovamman kuvan 
modeemisankarin elämästä. Uskottavuus falskaa siitä pitäen, kun 
Sandra Bullockin näköinen nainen istahtaa päätteen ääreen ja 
linnoittautuu muka auliisti ulos arjen sosiaalisesta elämästä. 
Miespääosan charmikas Jeremy Northam ei hänkään vaikuta 
köyryselkäiseltä ja pussisilmäiseltä verkkofriikiltä. Sekä Bullock 
että Northam näyttävät pikemminkin fenotyypiltä, joka syö 
aamiaiseksi raikasta vuoristoilmaa.
	Ohjaaja Irwin Winkler on urallaan tuottanut mielenkiintoisen 
sarjan elokuvia, joissa on vahva naispäähenkilö; esim. 
"Ammutaanhan hevosiakin", "Petetty", "Soittorasia". Ilmeisesti naisen 
softanerous riittää todistukseksi naishahmon vahvuudesta tämän 
leffan tarinassa. Saa nähdä mitä Demi Moore joutuu tekemään 
katu-uskottavuuden eteen Winklerin seuraava produktiossa, "The 
Juror", mutta Bullockin verkkouskottavuus ei vedä oikein mistään 
piuhasta. Pressitiedote väittää, että Bullock olisi "avid Internet user 
herself". Hmm? Pitäisikö lähteä surffaamaan Hollywoodin edustalle 
nähdäkseen millaisen ikonin lävitse ja millä näppäinnopeudella 
Bullock oikeasti irccaa?
	Bullock sanoo samaisessa lähteessä:
	"What I liked most about the project, and what hopefully makes 
for a good story, is that Angela is forced to find the resources within 
herself to overcome the deadly obstacles put in her path".
	Juuri tämä ollennainen käänne kuitenkin ohitetaan leffassa 
hyvin nopeasti. Yhtäkkiä Bullock vain kääntyy ympäri todeksi 
käyneitä kauhujaan vastaan. Maailma on tasan niin hyökkäävä 
paikka kuin modeemierakko on pelännyt, mutta mitään henkistä 
kasvua ei tarvita tämän totuuden edessä.
	Sopiikin huomata, että Winklerin tuottamissa elokuvissa naisen 
vahvuus on ollut yhtä kuin kestävyys yhteiskunnan (oikeistolaisten) 
muutosvoimien uhrina. Elokuvassa "Ammutaanhan hevosiakin" hän oli 
lamakauden sielu, "Petetyssä" hän oli nappula kahden sortin 
konservatiivi-isäin välillä, ja "Soittorasiassa" jälleen kahden 
isähahmon välissä. "The Net" näyttää vahvan naisen teknologisten 
luonnonvoimien armoilla ja leffan tollo logiikka voitaisiinkin muotoilla, 
että mitäs hentoinen naikkonen meni sekoittamaan raudan 
luontaisella softallaan. Lopulta naisen on toimittava miehen sokealla 
suorasukaisuudella pärjätäkseen; ennen kaikkea tämä merkitsee 
kostoa.
	Näin pohtii pressiläpyskässä ohjaaja Winkler itse:
	"What does this shy and reclusive young woman do when the 
powerful technology she commands is suddenly manipulating her and 
she has to face life at full throttle?"'
	Siis: ei ihmiset, vaan teknologia iskee takaisin; luonnonvoimat 
kostavat luonnonoikulle ja vievät tältä identiteetin?
	Ajatus identiteetin elektronisesta takuupohjasta on erittäin 
uskottava ja painajainen sen identiteetin määrätietoisesta 
terrorisoinnista vieläkin tuntuvampi. Silti leffa ei voita katsojaa 
puolelleen, silti leffa ei manipuloi yhtään minkäänlaiseen 
muutokseen tunteissa nettiä kohtaan - edes filkan ajaksi. 
	Katsojan pitäisi tuntea internetin maailma ainoastaan 
jotenkuten, että hän viitsisi leikitellä ajatuksella verkkoterroristien 
liigasta ja huolestua mitä tietoja KELA oikeastaan tallentaa hänen 
papereistaan. Verkon maailmaa ulkoa päin katsova näkee elokuvan 
esittämän painajaisen tuskin enempänä kuin uuden metaforan 
saaneena amerikkalaisen ahdistuksen kuvajaisena: ollaan verkossa. 
Mutta eikös se Michael Douglas jo näyttänyt senkin sotkun, ainakin 
suomalaisittain nimetyssä "Verkossa"?
	Verkon maailmaa syvältä sisältä katsova luultavasti vain 
huvittuu kilttien ja pahojen hakkereiden kamppailusta. Täysin toinen 
asia on se, minkä verran leffa esitti peiteltyä, mutta osuvaa kritiikkiä 
Microsoftin valta-asemaa kohtaan.
	Leffa on vain niukasti scifistisempi ja kafkalaisempi kuin 
"Pelikaanimuistio", jossa kaunis nainen niinikään joutui yhteiskunnan 
ulkopuolelle. "The Net" ei ole sentään pelkkää verkkosukkien 
vilinää, vaan kauniit Apple-koneet ja hauskat käyttöliittymät 
herättävät varmasti pc-klaaninkin sympatiat. Meille mac-
entusiasteille leffa tarjoaa vilahduksen paratiisista: Sandra Bullock 
mustissa bikineissä trooppisella hiekkarannalla, sylissä sievä musta 
lap-top. Pohtimassa mistä löytyisi plugi modeemille.

Kts. myös "Speed" ja Demolition man".

--
###################   "For to know nothing is nothing, not to want  #########
#  M.G. Soikkeli  #    know nothing likewise, but to be beyond	    # o   o #
#  csmaso@uta.fi  #    knowing nothing, that is when the peace	    #  -v-  #
###################    enters in, to the soul of curious seeker"    #########

Soikkelin elokuva-arkisto