====================================================
Lyhyesti: "New Rose hotel" on aivoton, toiminnaton ja 
muistoja kelaava tulkinta William Gibsonin novellista. 
Christopher Walken ja William Dafoe haahuilevat sf-
kamaridraamassa, jossa puhutaan sekavia ja kuljaillaan 
eksoottisissa värivaloissa. Kuolettava Ferrara-leffa.
====================================================


Jos kuvittelit nähneesi Abel Ferraran taiteellisen 
menehtymisen "Blackout"-leffassa, niin "New Rose 
hotel" saa sinut inhoamaan sekä Ferraraa että 
Gibsonia. Vasta tätä leffaa katsoessa alkaa 
aavistella, että Gibsonin tekstien kiinnostavuus onkin 
vain kaleidoskooppimaista, pelkälle kuvauksen rytmille 
perustuvaa sanamusiikkia, jossa materiaalipintojen 
synteettisyyden asteet luovat mielikuvan käsitettävän 
vieraasta maailmasta. Sillä miten muuten voisi kukaan 
tehdä _näin_ surkeaa elokuvaa niin tunnustetun 
kirjailijan tekstin pohjalta? Nyt uskon ymmärtäväni 
miksi paljolti Tokion hotelleihin sijoittuva Gibsonin 
"Idoru" (1996) jäi itseltäni ensilukemalla kesken, ja 
miksi se toisen lukemisen jälkeen tuntui omituisen 
heppoiselta visiolta.

Todella: "New Rose hotel" on luultavasti 
ajatuksettomin elokuva mitä scifin lajissa on koskaan 
tehty, ja olen sentään itsekin nähnyt melkoisen joukon 
halpiksia siihen aikaan, kun videoliikkeistä kelpasi 
mikä tahansa sf:ltä näyttävä kasetti. Elokuvassa ei 
tapahdu kerrassaan mitään. Toistan: ei mitään. Ja jos 
katsoja ei usko sitä ensimmäisen puolen tunnin aikana, 
niin leffan lopulla kuulemma esitetään takaumina sitä, 
että mitään ei tosiaankaan tapahtunut, kunhan kaksi 
miestä ja yksi nainen nyt keskustelevat siitä, että 
pitäisi tässä tehdä miljardiluokan kaappaus, onpas se 
heppu nero, mutta kuinka se vietellään, no nyt on 
läheisessä tukikohdassa tappava sairaus irrallaan. 
Koska nukahdin elokuvan puolivälissä, en voi enkä 
haluakaan vahvistaa näitä tietoja elokuvan lopusta.

Tottahan scifiä voisi soveltaa ihan hyvin yhden 
huoneen kamaridraamaksi, mutta silloin siinä pitäisi 
olla edes jotain henkilöiden välistä sähköä. Abel 
Ferrara on ilmeisen tarkoituksella välttänyt tekemästä 
tarinaa elokuvaansa, ja tällainen päätös edustaa aivan 
toisenlaista 'silleenjättämisen' filosofiaa kuin 
vaikkapa Tarkovskin "Solariksessa" (1972). Näyttelijät 
ovat kunnioittaneet hänen päätöstään: Christopher 
Walken käy esittämässä vahanukkeversion kevyimmistä 
pahisrooleistaan ja William Dafoe välttää hänkin 
parhaimman mukaan näyttelemästä minkäänlaista 
luonnetta ja hahmoa. Kolmantena päähenkilönä, 
seksisyöttinä keimailee Argento-niminen 
naisnäyttelijä, jonka mahdolliset perhesuhteet 
samannimiseen mestariohjaajaan kiinnostavat tämän 
leffan jälkeen saman verran kuin videovuokraamon 
sukulaisuus naapurikadun pizzeriaan. 

"New Rose hotel" on samanlainen merkkipaalu scifin 
historiassa kuin Ferraran epäscifinä tehty huumedraama 
"Blackout": molemmat todistavat että auteur voi 
lähestyä visioissaan singulariteettia, jossa kaikki 
molekyylien liike ja ajatustoiminta lakkaa. Siinä 
missä "Solaris" on parhaimmillaan hypnoottisen outo ja 
liikahtamaton, tämä "New Rose hotel" on transsinen 
pelkästään sellaisena aineenvaihdunnan tilana kuin 
krapula-aamu hylätyssä talossa.

Ainoa syy miksi erehdyin lainaamaan tämän leffan oli 
Gibsonin nimen lisäksi se, että kriitikko Kari 
Salminen, joka yleensä kuittaa jokaisen sf-leffan 
roskaksi, kehui "New Rose hotelia" 
videoarvostelussaan. Luultavasti se oli suurta ironiaa 
häneltä. Nyt tiedän paremmin ja siirryn vaikkapa Aku 
Ankka -lehtien pariin: niissäkin on nykyään varmemmin 
scifiä kuin isojen nimien kreditoimissa elokuvissa.

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 27.7.1999, videolta katsottuna

Soikkelin elokuva-arkisto