==============================================================
Lyhyesti: "Nostradamus" on hyvästä aiheesta tehty harmillisen 
epätasainen ja jäsentymätön kuvaus kuulun ennustajan elämästä.
Lähinnä se on kauniille kuville rakentuvaa new age -hömppää, 
jossa kerrataan tutuimmat ihmiskunnan rikokset ja viskataan 
loppuun perusteeton utopia. Yhteiseurooppalainen mokaus.
==============================================================


Elokuvasta "Nostradamus" ei tarvitsisi välttämättä sanoa 
mitään, koska se on elokuvakevään turhia tapauksia, 
osoitteeton ja vailla ydinajatusta. Leffa on tehty eurooppalaisena 
yhteistyönä, mikä selittänee ettei kellään ole ollut mitään 
varmaa ideaa millainen elokuvan kertomuksen pitäisi olla. 
Toisaalta "Nostradamus" saattaa paljastaa vain sen yksinkertaisen 
totuuden, että ihmiselämä ei - miten ihmeellisiä vaiheita se 
sisältäneekin - riitä sellaisenaan aiheeksi, vaan kertomuksella 
pitää olla jotain enemmän annettavaa, sanottavaa tämän 
yhden elämän yleispätevyydestä.
	Toki "Nostradamus" käsittelee perusteellisesti inhimillisiä 
ongelmia, joista keskeisin voisi olla yhden henkilön visiot 
suhteessa yhteisiin kuviimme ihmisyydestä. Tältäkin osin leffa 
epäonnistuu. Se ei problematisoi ennustajan persoonaa suhteessa 
muiden aikalaisten psyykeeseen, vaan tekee ennustajasta 
lähinnä esimerkillisen tiedemiesutopistin, antaa optimistisen 
kuvan tiedonhalun toiveikkaasta puolesta, halusta siirtää oma 
fantasia yhteiseksi haaveeksi. Ehkä Nostradamuksen kohdalla 
halu on vain niin vahva, että hän alkaa visioida tulevaa? 
	Elokuvassa tällainen tietämyksen mystifiointi onnistuu, 
koska tietämyksen ja mielikuvituksen suhdetta ei tarvitse 
mitenkään konkretisoida; riittää kun sen merkkeinä 
näytetään paljon kirjoja ja humanistinen pyrkimys niiden 
luokse: ei tiedonvaltaa etsien vaan tiedonjanosta kärsien. 
Lopputulos on yhtä köyhä ja kaksiulotteinen kuin "Ruusun 
nimen" filmatisointi suhteessa kirjalliseen versioon.
	Ernst Bloch on eräässä esseessään sattuvasti 
kritisoitunut Nostradamuksen kaltaisten "näkijöiden" 
merkitystä:

   "None of these midriff-prophets, from Sibyl to Nostradamus,
   has an understandable word to say about the future in
   their predictions that goes beyond the already known, not
   a word to say that is not just a rearranging of what we 
   already know. In contrast, Bacon, who is not a prophet but a 
   remarkable utopian, saw an amazingly genuine future in his 
   Nova Atlantis. And that was solely based on his awareness 
   and sense for the objective tendency, for the objective real 
   potential in his era."

	Ihmettelenkin millä perustein tähän leffaan on saatu 
tuotantorahat ja mikä sen sanoma pyrkii olemaan, kun se kerran 
visuaalisesti ja narratiivisesti kuitenkin yrittää erottua 
pelkästä kauhuelokuvasta (huolimatta paikoittaisesta goresta) 
tai mukavasta dokumentista. Jopa Oliver Stonen "Doors" pureutui 
paremmin yhden ihmisen shamanistiseen näkijäkykyyn ja uhrin 
rooliin kuin "Nostradamus". Leffassa vilahtaa feministinen 
sivuteema naisen oikeudesta tietää sama kuin mies, mutta 
huitaisuksi sekin jää - joten silkka new age -utopistinen 
kosiskelu tässä lemuaa kauniiden kuvien taustalla.
	Hesarin Mikael Fränti kehui leffaa 10.2. arvostelussa ja 
IMHO antoi siitä käsittämättömän siloitellun käsityksen.

--
#####################   "	
    M.G. Soikkeli	 	    
    csmaso@uta.fi 	 	   
#####################	     "

Soikkelin elokuva-arkisto