============================================================
Lyhyesti: "Pako Absolomista" on keskitasoa parempi mad max 
-klooni, yritetty yhdistelmä piraatti- ja samuraielokuvaa ja 
scifiä. Miljööt on laadittu huolellisemmin kuin tavalliseen B-
luokan aktioleffaan, vaan muut rasitteet ovat ennallaan: juoni 
on holtiton ja loppua kohti lysähtävä, hahmot niukkoja.
Tilaisuus tsekata maahantulevan Bond-filmin ohjaajan kyvyt?
============================================================


"The problem is, Mr. Robbins, we are not in the world"


Olen aina pitänyt kamalasta Ray Liottasta. Heppu on niin 
syntymäpahis, että jo kasvot nähdessään normaali ihminen 
vaihtaisi kadun puolta. Kuten eräs nettikritiikki tiivisti
Liottan: "steely eyes and no-nonsense expression".
Miten sitten Liottan näköinen ja oloinen pahis selviää paikasta, 
joka on täynnä toinen toistaan häijympiä pahiksia ja joiden 
habitukseen verrattuna Liotta on silkkaa teinipoppia?
	Huonosti. Liottalle kirjoitettu rooli edellyttäisi, että 
hän löytää itsestään myös sentimentaalisen sisimmän. 
Liotta on sittenkin olemukseltaan pelkkä wasp-lähiön oma 
synkkis, jonka perkeleellisyys purkautuu läheisten 
heikkouden tähden. Tosi pahiksiin Liotta voi suhtautua vain 
tappamalla ja kääntämällä sitten selkänsä. 
Sentimentaalinen puoli toimii niin kauan kuin Liotta saa olla 
isoveljen rooliin piruuntunut pomottaja, mutta nuorena 
kapinallisena hän on toisinaan peräti naurettava; tsekatkaapa 
vaan miten tollolta hän näyttää pseudovietnamin 
viidakkozorrona.
	Kun aktioleffassa on Bond-stooreista alkaen ollut 
enintään kaksi vastaankapinoitavaa isähahmoa, uusia 
teknoleluja toimittava hyvä isä ja kaikki pupuliinit suojiinsa 
keräävä paha isä, niin "Pako Absolomista" käsittelee 
useampia isä-poika -suhteita ja niihin rinnan veljellisiä 
suhteita. Leffan mielenkiintoisin viritys on Kevin Dillonin 
esittämän pikkuveljen ja Ray Liottan sankarin suhde. Harvoin 
on aktiofilmi sallinut valkokankaalla näinkään intensiivistä 
miesten välistä rakkautta. Parissa miesten kasvot 
yhdistävässä lähikuvakohtauksessa filmiin latautuu 
enemmän tunnetta kuin koko toimintadraama saa summattua.
	Mitä sitten meinaa leffan ja vankilan omituinen nimi? 
Se voisi olla kevyt viittaus myyttiin, jota filkan juoni lähtee 
purkamaan. Absalom oli - kertoo tietosanakirja - kuningas 
Daavidin kolmas poika. Absalom etsi kansan suosiota ja nosti 
kapinan isää vastaan menettäen siinä henkensä. Absalomin 
myytti voisi olla opetus siitä miten nuori mies joutuu 
etsimään paikkaansa kahdessa valtajärjestelmässä, 
isällisessä ja  veljellisessä. Hän joutuu osoittamaan 
alistuvuutensa isälliseen vallankäyttöön ja tasveroisuutensa 
muiden jätkien kanssa, homososiaalisessa vallankäytössä, 
jossa määritellään "me" ja "muut". Ryhtyessään liian 
jyrkästi yhden valtajärjestelmän puolelle toista vastaan, 
hän menettää henkensä ja kunniansa. Ainakaan jos 
hänestä ei ole messiaaniseen uhrin rooliin - kuten rasittavan 
monessa hollywoodleffassa.
	Lisäksi "Pako Absolomista" pyörittelee hauskasti 
Robinson Crusoe -tarinaa taustallaan - mihin osoitellaan 
turhankin näkyvästi päähenkilön nimellä (Mr. Robbins). 
Kun Daniel Defoen Robinson joutui autiolle saarelle 
todistaakseen että miespuolinen voi yksinkin kantaa 
mukanaan sivilisaation aarteet ja initioida itsestään kypsän 
miehen, niin tämän tarinan Robinson joutuu eristetyllä 
saarella initioimaan itsensä uudelleen suhteessa sosiaalisesti 
rakentuvaan miehuuteensa: paikkaansa miesten välisissä 
valtajärjestelmissä. Näille initiaatiotarinoille on, 
mielenkiintoista kyllä, yhä yhteistä, että jossain muualla on 
suuri todellinen sivilisaatio, jolle miehen täytyy palata 
tunnustamaan initiaatiosta jotta se olisi loppuunsaatettu.
	Jos myytit eivät kiinnosta niin leffaa katsellessa voisi 
miettiä ainakin vankilan ryhmien asetelmia serbien ja 
kroaattien välisenä jätkäkahinana. Tai sitten filkkaa voi 
jännittää ihan pelkkänä aktiorytistyksenä, jossa 
kihelmöittäjänä on sankarin kyky pärjätä mahdottomassa 
tilanteessa.
	Toisaalta, juuri jälkimmäinen taso jättää katsojan 
eniten kylmäksi - jos sitten ison kasan pahiksiakin; luultavasti 
liki kaikki katsojat saavat osan leffaan eläytymisen nautintoa 
jo pelkästään siitä että pahiksia niitetään ja hyvis 
selviytyy mahdottomista tilanteista. Ja sittenkin. Kun on 
nähnyt jo liian monta leffaa joissa etualalla on vankila josta on 
_mahdoton_ paeta, jonka turvajärjestelyt ja eristys 
maailmasta on niin täydellinen kuin kuviteltavissa - ja sitten 
sankari häippää paikasta kuin Sorin selviämisputkasta, 
tuosta vaan, sattumia seuraillen. Niin ainakin itse koen 
katsojaa pahasti aliarvioitavan. 
	Suuressa maailmassa tämä leffa kulkee myös nimellä 
"No escape", ja voisihan filkan katsoa lohduttomana ihmis-
luonteen kuvauksena: kukaan ei opi paremmaksi ihmiseksi,
vaan aina joku jää lopulta muiden kostonhalun uhriksi. Kaikki
ovat lopulta ja väistämättä pahimman luonteensa vankeja. Kun
tässä leffassa ei päästä käyttämään naisia miesten välisten
roolien määrittelemiseksi, niin sitten herjauksen uhreina
ovat lihavat ja arkkityyppinen homosievä. Halpaa.
	"Pako Absolomista" panee muita vankilaleffoja 
enemmän painoa gladiaattori- , samurai- ja piraattielokuvien 
tunnelmalle; scifiä on vain puitteiksi ja ne on siististi hoidettu. 
Yhdistelmänä modernin ajan moraalisivistystä ja keskiaikaista 
mentaliteettia elokuva pystyykin luomaan oman, muista leffoista 
erottuvan miljöönsä. Omaan katsomisen mielihyvään vaikutti 
paljolti myös se - poiketen vanhemmista elokuvakokemuksista - 
miten helppo oli kuvitella nähty tietokonepeliksi... 
	Osa maisemista ja lavasteista on kuin suoraan vietnam-
filmeistä; joskin kuvauspaikkana on nyt Australia eikä Filippiinit.
Mukana on kuitenkin poikkeuksellisen jylhiäkin maisemia ja 
niitä uskalletaan käyttää. Aivan varmasti tästä elokuvasta 
olisi saanut klassikon mittaisen teoksen jos ohjaaja Martin 
Campbell olisi malttanut rakennella viidakosta ja rosvokylistä 
pidempiä ja laveampia tunnelmaympäristöjä. Kyllä se aina 
osaltaan palvelisi aktiotunnelman tiivistymistä.
	Kaikkiaan "Pako Absolomista" lupaa suht hyvää tulevasta
Bond-filmistä "Goldeneye" sikäli kuin ohjaajan järjestelykyvistä
on kyse; taito näyttäisi kyllä olevan enemmän sotaleffan kuin
näppäryyttä korostavan, jamesbond-tyyppisen miessseikkailun
tekemisessä.

--
     		<>	      "You are locked		<>
     M.G.	<>	         in a life		<>	csmaso
     Soikkeli	<>	      you have chosen		<>	@uta.fi
		<>	        to remember"		<>


Soikkelin elokuva-arkisto