======================================================
Lyhyesti: "Palkkamurhaajat" on Kassovitzin tyly ja aina 
yhtä ajankohtainen kuvaus nuorista, jotka joutavuuttaan 
päätyvät palkkatappajan apulaisiksi. "Vihan" ohjaajalla 
on vahva sanoma kerrottavanaan, mutta tarina ei ole muuta 
kuin kylmä, illuusioton muunnelma Bessonin "Leonista".
======================================================


Kuinka monella tapaa voidaan kuvata tappajan ja 
tappamisen ammattimaisuutta?  

Kun väkivaltaelokuvat ovat lajityyppinä kehittyneet 
viihdeteollisuuden lajiksi, on jokainen 
ammattitappajasta kertova elokuva väistämättä 
kommentaari myös lajityypistä, sen mekanisoitumisesta. 
Kommentointi voidaan suorittaa säuurella ironialla ja 
hirtehisellä ymmärryksellä, kuten Tarantinon 
ohjauksissa, mutta ironiakin jäähtyy huulille jälkikäteen, 
kun uutiset 14-vuotiaasta haulikkoryöstäjästä tai 16-
vuotiaista joukkomurhaajista välähtävät lööpeissä.

Kysymys kriittisestä väkivaltaelokuvasta on yhtä vaikea 
kuin kysymys kriittisestä sotaelokuvasta; etenkin kun 
nämä lajityypit ruokkivat selvästi toisiaan. 
Gangsterielokuvat alkavat muistuttaa pienimuotoista 
sotatannerta ja sotaelokuvat voivat käyttää hyväkseen 
pyssyfilmeistä tuttuja hiiviskelyskenaarioita.

Mathieu Kassovitzin "Palkkamurhaajat" ("Assassin(s)", 
1997) on vakava yritys tehdä takuuvarman kriittistä 
väkivaltaelokuvaa. Opetus opetukselta kiihdyttäen 
elokuva pyrkii osoittamaan miten halukkaita 
"syrjäytyneet" ovat tarttumaan välineisiin, joilla he 
voivat nousta olosuhteidensa yläpuolelle: rahaan ja 
aseisiin. Televisio ja tietokonepelit ovat yhtenä
syntipukkina, mutta tuimemmin ja kylmemmin kuvattuina
kuin saarnaajahenkisissä moraliteeteissa.

Elokuvan shokeeraavuus perustuu sille, että väkivalta 
tapahtuu harvakseen ja se esitetään raadollisen 
realistisesti. Mikään draamallinen johdattelu tai 
ylimääräinen kuvallinen estetiikka ei siloittele näitä 
tapahtumia edeltä käsin tai jälkikäteen. Väkivalta vain 
on jotain, johon ihminen ryhtyy siihen 
valmistauduttuaan, tai siihen valmennettuna.
Väkivalta on sairaan ihmissuhteen muoto ja siksi
se elää vähän kuin omaa elämäänsä niin kuin rakkauskin.
Jota Kassovitzin maailmassa ei lainkaan ole.

Elokuvan nuoret näyttelijät ovat erinomaisen 
vakuuttavia, etenkin Kassovitzin itse esittämä 
lapsenkasvoinen Max, samoin kuin oppimestaria 
esittävä Michel Serrault. Kassovitzin "Vihan" tavoin 
tarinaa on vain löyhäksi kehykseksi, mutta erotuksena 
"Vihaan" nähden tämä tuoreempi leffa sulkee 
henkilönsä ja katsojansa ankeasti sisustettuihin koteihin, 
kapeisiin television hallitsemiin huoneisiin.

"Palkkamurhaajat" on tyly kokemus, mutta sanomansa 
kannalta myös kylmän vieraannuttava elokuva. Sen 
henkilöille on liian helppo kääntää selkänsä eikä sen 
tarinassa ole sitä hiventä toivoa, joka pakottaisi 
myötäkärsimään uhrien puolesta.


--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 20.5.1999

Soikkelin elokuva-arkisto