=========================================================
Lyhyesti: "Pelastakaa sotamies Ryan" on tavoitteiltaan 
imelä, muuten lajissaan realistinen sotaleffa. Tasapainoa 
henkilökuvien ja kollektiivin välillä ei löydy, ja siksi 
sympatian sijaan katsoja sykähtelee lähinnä efektien 
verisyyttä. Ylikäytetty Tom Hanks näyttelee varoen.
=========================================================


Niihin aikoihin, kun "Pelastakaa sotamies Ryan" oli 
teatterikierroksella, sain ohjeeksi katsoa siitä 
ainoastaan ensimmäisen vartin, ja jos jostain syystä 
haluaisin leffalipulle täyden kateen, olisi parasta 
lähteä kuitenkin viitisen minuuttia ennen elokuvan 
loppua. En noudattanut ohjetta koska leffa ylipäänsäkänä 
ei kiinnostanut, enkä olisi tullut lainanneeksi sitä 
videollakaan, ellei olisi tullut tarve kokoperheen 
(2 aikuista + 2 spagettilautasta) leffaillalle.

Meinasi perhe pökrätä sohvalle. Ryan-spektaakkeli 
("Saving Private Ryan", 1998) on tv-realistista
 sotakuvausta eli verijäljet näytetään 
uskottavammin kuin missään kauhuleffassa, ja ainakin 
elokuvan pitkä alkukohtaus, maihinnousu Normandiaan, on 
tosiaan maineensa veroinen. Sen jälkeen suurin osa 
elokuvaa on vaeltelua Ranskan maaseudulla, mutta sekään 
osuus ei ole niin lattea kuin mitä ennakolta oli 
varoiteltu; sotamies Ryanin etsiskely on jaoteltu 
kohtauksiksi, joissa puhkiammutun porukan suhtautuminen 
tolkuttomaan tehtäväänsä kiteytyy kysymykseksi siitä, 
millainen ihminen Ryan voi olla, jotta hän ansaitsisi 
pelastamisensa rintama-linjojen välistä.

Steven Spielberg näyttää sodan niin kaoottisena ja verisenä, 
että _sikäli_ voi ymmärtää hänen tarvettaan lisätä 
tähtilippusiirappia leffan alkuun ja loppuun: Ryan-tarina 
olisi helppoa nähdä kritiikiksi USA:n sotaanliittymistä 
kohtaan. Varmaankin ylikäytetyn Tom Hanksin 
kiinnittäminen päärooliin on niin ikään varmistanut sen, 
että leffaa katsotaan kotimaassaan amerikkalaisena 
sankaritarinana; Euroopassa sen sijaan voidaan ihmetellä 
joko se Forrest Gump ehti maailmansotaankin osallistua.

Ryan-tarina on myös sikäli perinteinen sotaleffa, että 
toimintajaksot ovat vain ja pelkästään taistelujaksoja. 
Elokuvan Ranska on aika lailla puhtaaksi ja neutraaliksi 
pyyhkäisty maa, sotatanner joka voisi sijoittua mitei 
minne tahansa maailmassa. Ja sellaisena 
yleismaailmallisena kuvauksena leffa sisältää ainakin 
yhden ikimuistoisen kohtauksen, sen jossa turhautuneet 
sotilaat penkovat kuolleiden tunnusriippoja elävien 
marssiessa ohitse kuin klassisen kuvataiteen 
helvettisaattue. 

Kuvaelmistaan Spielberg muistetaan, mutta se draamapuoli 
ei ole ollut sen kestävämpää kuin mihin näyttelijäkaarti 
on omatoimisesti pystynyt. Samoin käy Ryan-tarinassa. Kun 
miehet ratkovat välejään ja selvittävät toistensa 
motiiveja osallistua sotaan (tai jättää tehtävä sikseen), 
Spielberg ei tunnu tietävän keihin keskittyä ja kuinka 
pitkään. Tom Hanksin esittämä upseeri ryhmän 
keskipisteessä on tehty mahdollisimman neutraaliksi 
hahmoksi sotaan nähden, joten yksilön ja ryhmän suhteesta 
ei irtoa hänenkään ansiostaan mitään - ennen kuin Ryan 
sitten löydetään, omassa erikoisessa tilanteessaan, ja 
tunnelma muuttuu taas tiheäksi, vain pakahtuakseen 
pitkäksi pyssyleikiksi.

Ryan-tarinan miesryhmää voi yrittää seurata myös sillä 
silmällä, minkä verran kollektiiviin tarvitaan tutulta 
näyttäviä hahmoja ja löytyykö realismipyrkimyksen 
ansiosta myös terävämpiä persoonia... mutta köyhäksi 
taitaa sekin saldo jäädä, sillä lajityyppiin kuuluva 
"taitava tappaja" on vain vakaampi ja "pelkuri" vain 
vieläkin paniikkisempi kuin aiemmissa sotaelokuvissa.
Silti jokin "Veteen piirretty viiva" on aivan toisella
tasolla sodan kuvaajana kuin tämä verinen piknikki.

Köyhäksi käy 90-luku, jos näin vähistä aineksista Ryan-
filmi saisi arvon sotaleffan klassikkona. Leffan 
käsikirjoittaja Robert Rodat näkyy olleen rustaamassa
myös ääri-isänmaallista "The Patriot" -elokuvaa, joten
vähissä ovat jopa nationalististen hurmejuttujen taitajat...

--
M.G. Soikkeli
Videolta 16.9.2000

Soikkelin elokuva-arkisto