=========================================================
Lyhyesti: "Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa" on Terry Gilliamin 
kamalin floppi, johon verrattuna jopa "Time Bandits" tuntuu 
asialliselta elokuvalta. Gonzoklassikko on sovitettu vauhkoksi, 
missä sen pitäisi olla nokkela, kirjalliseksi missä pitäisi
kertoa kuvilla, frikkien paraatiksi ilman Hunter S. Thompsonin
yhteiskunnallista iskua. Tutustu vain musaraidalta.
=========================================================


Alko- ja kuvaholismi, tyhjyyteen tuijottaminen ajanriennon 
unohtaneena, ovat likeisiä mielentiloja, mutta ei ole mitään 
niin tylsää kuin katsoa kahden tunnin viihteellistä viina- ja 
huumeputkea, etenkin kun sitä esittää tähtinäyttelijä 
tähtiohjaajan nuorisokelvollisessa filmissä.

"Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa" ("Fear and Loathing in Las 
Vegas", 1998) on katsojia mielistelevältä kuvailmaisultaan 
yhtä imelä kuin muutkin Las Vegas -elokuvat. Ehkä tämä 
Gilliamin(kin) versio pitäisi katsoa isossa juopuneessa 
seurueessa, jonka keskittymiskyky rajoittuu kymmenen 
sekunnin kirkkaisiin jaksoihin. Moinen katsojaseura voisi ehkä 
suggeroida kokemaan, että tässä vuoden 1971 USA:ta 
kuvittelevassa mahalaskussa on ollut jotain hauskaa edes
tekijöilleen. Ajateltavaa elokuva ei tarjoa, vaan eipä 
myöskään kalkkunapotentiaalia.

"Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa" -elokuvan eetterinmakea 
fantasmagoria on vielä naiivimpi ja loivempi kuin David 
Cronenbergin "Alastomasta lounaasta" (1991) tunaroima 
romaanisovitus. Molempien elokuvien romaanipohjat ovat niin 
itsestäänselviä valintoja perverssin huikeista visioista
tunnetuille ohjaajilleen, niin valmiita reseptejä heidän
ohjaajakuvaansa varten, ettei heillä ole ollut rohkeutta
lisätä mitään alkutekstiin, vaan he ovat nöyrtyneet
poliittisesti korrekteiksi tulkitsijoiksi.

Gilliamilta kelpaa sentään odottaa pieniä allegorisoivia vitsejä 
ja palavaa miekkaa pitelevä enkeli jääkin mieleen tehokkaasti, 
kun etualalla ei filmissä tapahdu mitään olennaista. Muutakin 
hyvää sälää löytyy, pieni menetettyä 60-lukua pohdiskeleva 
hetki hotellihuoneessa, sekä Benicio Del Toro thompsoniaadin 
härkämäisenä apulaisena. Jälkimmäisen hahmosta vaan ei 
saada värittävää vastakohtaa Johnny "surusilmä" Deppin 
esittämälle, hampaiden välistä ärisevälle päähenkilölle, 
"tiedotusopin tohtori" Thompsonille. Siis yhtä kiinnostavaa kuin 
että laitettaisiin Ere Kokkosen ohjaama Esa Saarinen 
esittämään Matti Jämsää. Meinaan, onhan Terrylläkin jo ikää, 
61 mittarissa

"Unelmien sielunmessun" (2000; filmi jota en ole nähnyt enkä 
haluakaan) jälkeen tämä Gilliam-huumeleikki näyttäisi 
varmaan yhteiskunnan verran ajastaan jääneenä. Gilliamin 
tuotannossa se on thompsoniaadinen hukkareissu ilman 
gonzon anarkiaa, eikä siis mikään hyvä ennemerkki Gaimanin 
"Good Omens" -filmatisoinnille, jonka pitäisi saada ensi-
iltansa jo huhtikuussa?! 


--
M.G. Soikkeli
Videolta 24.3.2002

Soikkelin elokuva-arkisto