=============================================================
Lyhyesti: "Peto" eli "Species" on pehmopornoleffa L.A.:n
parittelutavoista. Se on naamioitu scifi-tarinaksi ja
höystetty yksityiskohdissaan tarkalla splatterilla, mutta
näin sekalaisella näyttelijäkaartilla, näin pienillä aseilla,
näin niukalla Gigerilla ja näin keskinkertaisella ohjaajalla
siitä ei ole 1990-luvun "Alieniksi". Syksyn isoin pettymys 
ja raskas leffahuijaus: muka "saman tekijän" kuin Alien?
=============================================================


Tottahan "Peto" on tehty huolellisemmin kuin sata muuta 
Alien-kloonia ja enimmän aikaa sitä on lupsakkaa seurata.
Ongelmat alkavatkin oikeastaan niillä kohdin kuin dialogi.
Ohjaaja Roger Donaldson, ja tuskin tuottajakaan, ei ole 
vaivautunut miettimään miten kovaksi keitetyn tyylin 
tällainen tarina vaatisi. Eikä heidän olisi tarvinnut kuin 
näyttää koeyleisölle kertaalleen "Predatorit" ja "Alienit"
ja antaa verrata sitä "Pedon" esitystapaan, niin kuka tahansa
avaruusmömmöjen ystävä olisi ensi töikseen komentanut ulos
puolet näyttelijäkaartista ja repinyt mainoksesta pois 
Giger-kehut. Gigerin taidetta "Pedossa" on vain muutama
näyttävä sekunti, enkä usko että edes niiden takia kannattaa 
istuskella kokonaisen leffan lävitse.
	Niin loistavia näyttelijöitä kuin Ben Kingsley,
Forest Whitaker ja Michael Madsen ovatkin, he eivät 
selvästikään sovi yhteen jos tarina on tällainen 
"avaruusnartun seikkailut L.A.:n menomestoissa". Leffan 
ekat kymmenen minuuttia toimivat erittäin lupaavasti ja 
kiskaisevat katsojan seuraamaan ja kysymään mitäs seuraavaksi
 - mutta sitten aletaan selittää ja keskustella "tieteellisesti"
aiheesta "mitäs jos?" ja Michael Madsen on ainoa, jonka kasvoilta
paistaa rehellinen tympäännys tällaiseen mukahuolestuneeseen
jorinaan. Viimeistään siinä vaiheessa, kun jahtitiimi muuttuu
sisäsiittoiseksi, katsoja hoksaa ettei tässä leffassa tulla
mitään omituisempaa näkemäänkään kuin langanlaihan Natasha
Henstridgen ylikypsät maitorauhaset. Leffa on kuin uhri 
uhrilta etenevä yhdistelmä "Splash!"-merenneitojuonta ja 
"Predatoria".
	Tarinan epäonnistunein, kerrassaan naurettavan surkea
idea on sotkea mukaan "empaatti", joka osaa ymmärtää vieraan
älyolennon tunteita ja jakaa vinkkejä avaruusnarttua jahtaavalle
tiimille. Katsojan sympatiat ovat kaiken aikaa itse pöpön puolella,
vaikka niinhän se lienee oikeastaan useimmiten näissä sapiens vs.
mömmö -kahinoissa.
	"Scanning the heavens..." - hirvittävän kaunis lause
cyberpunk-aikakaudelle ja tämän "Species"-tarinan lähtökohta,
josta pitäen leffa sitten floppaakin koko matkalta niin, että
loppuhuipennus on filkan kehnoimmin ohjattu ja suunniteltu kohtaus.
	"Peto" viskaa kasvoille muutamat onnistuneet "pöpö hyppää 
purkista" -yllärit, kunnes - scifi-leffojen vanhimman konseptin 
mukaisesti - alien näytetään kokonaisuudessaan. Motion capture -
tekniikalla toteutettu alien on sitten viimeinen niitti pettymyksen 
arkkuun, jolla leffa haudattanee samaan läjään kuin muut kehnot 
alien-kloonit. Tietokoneanimoitu peto liikkuu sujuvasti, 
mutta näyttää niin vuosisadan alun  kuminaamarilta, että tuskin 
Gigerkaan kehtaa liittää filkan unikohtauksia suosituslistaansa.
Miksi ihmeessä tuottajat eivät tyytyneet naispääosan femme fatal 
-hahmoon ja puolipedon efektilisäkkeisiin? Just siksi, että haluttiin
tehdä 90-luvun "bitch is back" -filkka, kun kerran "oikeista" Alien-
filkoista on jo aikaa ja ne alkavat saada klassikon aseman. Ja jos 
George Lucas pettää sanansa ja miljardit ihailijansa, eikä teekään 
uusia Star Wars -filmejä, on ihan mahdollista, että sijalle 
ilmaantuu samalla tavoin keskinkertaisia mega-avaruusoopperoita,
joissa on miltei samantasoiset efektit kuin klassikoissa mutta 
veltto kokoava näkemys.
	Jos haluatte sijoittaa rahanne leffaan, joka käyttää täydellä 
volyymilla scifi-elementtejä, niin menkää ennemmin katsomaan "Power 
Rangers". Se on sentään ehtaa kamaa (lapsille), verrattuna tähän 
kokeneille aikuiskatsojille suunnattuun huijaukseen.

--
  M.G.   !  "Ja koin silloin ennakkoaavistuksen, en suuresta vaarasta, vaan
Soikkeli !  suuresta elämästä, ikään kuin elämä huipussaan olisi välttämät-
======== !  tömyyden pakosta jotain tuhoisaa, jotain villiä ja arvaamatonta, 
 csmaso  !  jotain mitä voi ihmetellä ja silti välttää hinnalla millä hyvänsä
 uta.fi	 !  kuin kauniin myrskyn hyökkäystä tai hirvittävän jumalan tuloa."

Soikkelin elokuva-arkisto