==============================================================
Lyhyesti: "Pi" on tuima migreenikuvaus, johon on ympätty 
scifi-tarina ja halpislavasteisiin muutama oikea näyttelijä. 
Tämä ylipitkä mustavalkoinen lyhkäri kelpaa ehkä yläasteen 
matikan oheistuotteeksi, mutta tieteisfantasiana leffa ei ole 
maineensa mittainen. Säpäkkää kamerankäyttöä.
==============================================================


   "I'm trying to understand our world.
    I don't deal with petty materialists like you!"


"Pi" (1998) on kyllä hyvä todiste siitä, että scifi-leffan voi 
tehdä ilman avaruusaluksia ja rajuja erikoisefektejä, mutta 
elokuvana se on myös kovin amerikkalainen: yhdistellään 
rennosti juutalaista kabbalistiikkaa ja luennoidaan alkeita
Pythagoraasta ja Arkhimedeksesta, kuvataan neron 
matemaatikon ahdistusta ja mystifioidaan materian ja 
hengen rajapintaa. "Pi" on enemmän tyylikkään huvittava 
kuin tyylikkään ahdistava elokuva, vaikka se on kuin South 
Parkiin kelpaava vitsi siitä mitä on indie-elokuva: rakeinen 
mustavalkoinen leffa tuskaisesta älyköstä, taustalla 
konemusiikkia ja epämääräisiä viitteitä kyberkulttuuriin.

"Pi" on elokuva jotakuinkin niille, jotka tykkäävät bongata 
kiinnostavia 216-numeroisia lukusarjoja tai joita ärsyttää 
matematiikan alisteisuus pörssimarkkinoille. Itsekin kuulun 
periaatteessa tällaiseen ihmisryhmään, mutta kun "Pi" oli 
kuitenkin ensisijaisen nukuttava kokemus (videolta; 
teatterissa se olisi pelkästään ärsyttävä) niin kaipa tämän 
leffan tekijät ovat suunnanneet sen kuitenkin paljon 
nuoremmalle ja musavideokerronnan rajoista 
kiinnostuneelle yleisölle. Vuokravideon lainaajan kandee 
kyllä sittenkin miettiä kahdesti ennen kuin iskee kätensä 
tähän filmiin, etenkin takakannen höpinät tulee jättää omaan 
arvoonsa: "Pi" muistuttaa erittäin etäisesti Kubrickin (???) 
tai Lynchin varhaisia kokeiluja. Editoinnin tehokkuus ja 
tiiviisti rajaava kamerankäyttö luovat paranoidisia 
tunnelmia, mutta paljon enemmän sisältöjä olisi toivonut 
niihin tunnelmiin liittyvän. Itselleni tämä ei tuonut mieleen 
mitään Lynchia (tai Cronenbergia kuten jossain 
ulkomaisessa arvostelussa hehkutettiin), vaan Abel Ferraran 
esikoisen kuvaaman New Yorkin...

Tiukalla rajaamisella "Pi'stä" olisi saanut hyvän 
puolituntisen elokuvan. Nyt tämä Darren Aronofskyn 
esikoisleffa on lähinnä festareille sopiva kuriositeetti. 
Ohjaajan muihin töihin on kreditoitu myös seuraavia 
(ilmeisen pienilevikkisiä) elokuvia:

Requiem for a Dream (2000) 
Proteus (1999) 
Protozoa (1993) 

--
M.G. Soikkeli
videolta 3.3.2000

Soikkelin elokuva-arkisto