PIANISTIN SIVUNKÄÄNTÄJÄ (2006)
=============================

Kun viulut soivat elokuvan taustalla, jotain pateettisen 
kohtalokasta on tekeillä, jotain minkä tiedämme ikävän 
tavanomaisella tavalla väistämättömäksi. Mutta pianolla on 
vähintään viisi vuodenaikaa, ja jos elokuvan henkilö vielä painaa 
sormensa koskettimille, tiedämme, että hänellä on ainakin 
jonkinlainen kosketus kohtaloonsa. Pianolle omistautuminen 
onkin taiteilijakuvauksissa tasapainoilua varmuuden ja 
epävarmuuden välillä, identiteetin jokapäiväistä tulkintaa, jossa 
suurimman voiton saa joka näppäilee muita ihmisiä kuin 
instrumentteja.

Erikoisimpia sovelluksia neuroottisten pianistikuvausten 
joukossa on ranskalainen "Pianistin sivunkääntäjä". 
Yksinkertaisuudessaan nerokas mukaelma perinteisestä 
taiteilijatarinasta on sijoittaa tarinan neuroottinen päähenkilö 
kaltaisensa avustajaksi, jolloin ylilahjakas amatööri joutuu 
vastakkain ylivarman ammattilaisen kanssa. Eikä tällainen tarina 
muuten toimisikaan ellei siitä olisi tehty psykodraamaa, jossa 
ylilahjakkuus merkitään pikkuvanhan teinin kostoksi ja turha 
itsevarmuus epäonnistuneeksi äitiydeksi.

Mitä on tämän kovasti ranskalaisen psykodraaman ytimessä? 
Tarina on kuin mikä tahansa Lilith-myytin kertauma, mutta 
siirrettynä taiteen maailmaan. Kaipa tätä voisi sanoa Salieri-
syndrooman feminiiniksi vastineeksi. 

Salieri-syndroomassa kilpailuasetelma on poikien välillä: 
lahjakkaan pojan ei tarvitse kilpailla isän rakkaudesta, mutta 
muita poikia verrataan lahjakkaaseen. Salieri-hahmo on 
eroottinen, mutta impotentti hahmo, hänessä halu on vahvempi 
kuin kyky, riippumatta siitä onko instrumenttina nainen vai 
soitin. 

Feminiinisessä vastineessa lahjakkaalla naisella on sekä tyttären 
että äidin rooli, ketään muita naisia ei pääse edes osoittamaan 
lahjakkuuttaan, vaikka he saisivatkin isän arvostuksen . kuten 
tässä tapauksessa nuorelle lupaukselle, Mélanielle, suodaan 
elokuvan alkumetreillä. Jäljelle jää tarina kostosta, aivan kuten 
Salieri-tarinassa. Isä-hahmon suosiosta tai äiti-hahmon maineen 
kanssa kilpaileva tulokas tuhoaa luovuuden ja riistää merkityksen 
hedelmällisyydeltä. Ei ole kiinnostavaa se, perustuuko tällainen 
psykodraama ydinperheen kielletylle kantanäylle, vaan se miten 
taide-elämä on viimeinen elämänalue, jossa moinen draama voi 
edelleen saada yleistettävyyttä. Siksi Erich Frommin kuvaus 
äidin rakkauden monimielisyydestä sopii edelleenkin kuvaamaan 
tällaisten elokuvien asetelmaa:

.Näyttää siltä, että isän uhan voi torjua tottelevaisuudella, mutta 
äidin tuhoavuutta vastaan ei ole mitään puolustusta; hänen 
rakkauttaan ei voi ansaita, koska se on ehdotonta, eikä hänen 
vihaansa voi torjua, koska siihen ei sen paremmin ole syytä..

Nuori neito on lahjakkaana lupauksena eroottinen hänkin, mutta 
hänen eroottisuudellaan on merkitystä vain lapsekkaana 
luotettavuutena, joka tehoaa yhtä hyvin pikkupoikiin kuin 
uskollisiin isiin. Mélanie nähdäänkin yksinään ollessa jalat 
pyrstömäisesti yhteen painettuina, passiivisena kuin kala kuivalla 
maalla. Tällä elokuvan voisi nähdä viittaavan lilith-myytin 
versioon, Mélanien sijaan Melusineen eli keskiaikaiseen tarinaan 
Ranskan kruunuperillisen vaarantavasta demonisesta, 
alkuperättömästä naisesta, jota yksikään mies ei saa nähdä 
kylpemässä. Itsevarmuudessaan itsensä ylittäneen 
ammattitaiteilijan rakkaus alkuperästä vapautuneeseen neitoon ei 
kysele sukupuolta eikä seksuaalista laatua: äiti ei itsekään 
ymmärrä saamansa rakkauden laatua, mutta kuvittelee sen olevan 
aitoa ja ehdotonta, aivan kuin Mélanie olisi ruumiillistunut osa 
hänen omasta lahjakkuudestaan.

Muitakin myyttialluusioita elokuvassa riittää, mutta niiden 
merkitys lienee lähinnä siinä, miten ne suostuttelevat katsojaa 
tulkitsemaan musiikin ilmaisuksi tarinan taustalta löytyvästä, 
syvemmästä ja yleisemmästä tematiikasta. "Pianistin 
sivunkääntäjä" ei kuitenkaan ole sen monitasoisempi kuin miltä 
se näyttää - ja miten yksinkertainen on sen loppuratkaisu. 
"Pianonopettaja" on tähän filmiin verrattuna raadollisen viisas ja 
.Sydän lakkaa lyömästä. tarjoaa tehokkaampia symboleita 
ranskalaisesta ydinperheestä.

--
M.G. Soikkeli
Tampereella 2.1.2007

Soikkelin elokuva-arkisto