Pieni viilto vain (2002)
=================

" - Jos pyytäisin teitä tappamaan aviomieheni,
te kai ette tekisi sitä?
 - En."

"Pieni viilto vain" -elokuvan ("Petites Coupures") henkilöt ovat 
ilkeitä ja hulluja rakkaudesta, niin miehet kuin naisetkin. Mutta 
he puhuvat taukoamatta, ja vaikuttavat sen vuoksi etsivän 
vilpittömästi paikkaa toisiinsa nähden. On niin kiire löytää suoja 
ikääntymiseltä ja kuolemalta, ettei jouda edes valehtelemaan, tai 
valitsemaan kumppania. Adoptiotytär kelpaa vaimoksi ja 
sattumalta taloon piipahtava ihminen vakavaksi 
lemmenseikkailuksi.

Samalla jo filmin nimikin painottaa sitä, miten teatraalisesti 
nämä ihmiset suhtautuvat lemmensuhteiden tragiikkaan. 
Kuoleman ja rakkauden rajaviivalta nykypäivän casanovat 
perääntyvät jättäen jälkeensä naarmuja seuraavien partnerien 
hoidettavaksi. Kyse on enemmästä kuin kuolemanpelosta, 
sillä kilpakosijoiden henkeen suhtaudutaan piittaamattomasti. 
Naisten käytös ei ole juuri kunniakkaampaa kuin miesten, 
ja vaikka se on sentään kosolti rohkeampaa ja päättäväisempää,
niin yhtä suurista eleistä peruutetaan tai pyörrytään taaksepäin
yhtään ujostelematta.

Maisemat ovat talvisia vuoria Grenoblen lähistöltä, mutta sieltä 
tullaan niin sutjakkaasti taas ihmisten ilmoille, ettei tätä voi 
oikein etsintätarinanakaan ajatella. 
Okei, ehkä vähän turhankin sutjakkaasti...

Toisaalta tämän elokuvan sylistä syliin hypähtelevä juoni on 
jollain karmivalla tavalla johdonmukainen eikä niitä 
viiltosuhteitakaan ole kuvattu itsetarkoituksellisen uhkaavasti. 
Kun sitten ensimmäinen murha tapahtuu elokuvan 83. minuutilla, 
se tuntuu johdonmukaiselta: sama miten se kuolema tulee, 
eletäänhän aikakautta, jolloin kuvitelmatkin solidaarisemmasta 
maailmasta ovat kadonneet.

Tässäpä kerrankin elokuva, jossa kommunismin kuolemasta 
hokeminen osoittaa ihmisten heikkouskoisuutta. Ja tässäpä 
tarina, jonka lopussa kommunismin haamu ("Toivottavasti en 
näytä nykyvenäläiseltä...") saa viimeinkin jonkin hahmon!

Minun oli välttämätöntä katsoa tämä filmi sen nimen vuoksi: 
miten Daniel Auteuil pärjää filmissä, jossa jokin viilto katkaisee 
hänen arkisen elämänsä? Edellisellä viikolla oli "Kätketty"-
elokuvan viiltokohtauksesta ja Auteuilin kolkosta roolihahmosta 
jäänyt paha maku, mutta tämän elokuvan musta huumori toi 
hyvän happaman sen sijalle. Tässä ei ollut yhtä terävää kritiikkiä 
modernia elämäntapaa kohtaan kuin Pascal Bonitzerin 
edellisessä suomalaisittain noteeratussa filmissä, 
teatterilevityksen saaneessa "Robert-ei-saa", mutta 
ranskalaisfilmien luontaista sovinismia myötäillenkin tämä filmi 
on niitä "pieniä helmiä", joiden osumatarkkuuteen suomalainen 
fiktioelokuva kykenee ehkä kerran viidessä vuodessa.

--
M.G. Soikkeli
DVD:ltä 23.1.2006

Soikkelin elokuva-arkisto