====================================================================== Lyhyesti: "Pillow Book" lie lumoavin kirjallisuutta ylistävä elokuva kautta aikojen. Jos osaat kuvitella yhdistelmän Roland Barthesin "Merkkien valtakuntaa"ja Nagisa Oshiman "Aistien valtakuntaa", on tämä leffa textuaalisen elämäsi runollinen kliimaksi. Greenaway pukee ideat edelleen multimediaksi, mutta kompaktimmassa asussa ja lihassa. ====================================================================== Kuten tunnettua, Greenawayn elokuvat ovat enemmän projekteja kuin tarinoita, mutta harvoin tulee puheeksi, miten hyvin ohjattuja, hyvin näyteltyjä ja hyvin ajateltuja ne lisäksi ovat. Greenaway todentotta orkestroi filminsä totaaliseksi taideteokseksi, johon verrattuna tarinaleffat ovat kuin kiiltokuvina selailtavia albumeita. Kaikki kohtaukset eivät merkitystensä monikerroksisuudessa tunnu yhtä sujuvilta, mutta esimerkiksi "Prosperon kirjat"-filkkaan verrattuna "Pillow Book" on kokemuksena paljon sulavampi, kevyempi ja herkemmin ideoitaan tunnusteleva. Parasta Greenawayn elokuvissa on se, että ne antavat ajatukselle tilaa liikkua. Ne ovat kukin kuin oma pieni valtakuntansa, täynnä yhtymäkohtia itseensä, ja tietysti myös moniin muihin elokuviin, Greenawayn ja muiden sensualistiohjaajien, sekä kuvataiteeseen, mainoksiin, ensyklopedioihin, kirjallisuuden klassikoihin, ja kalligrafiaan. Harrastelijasemiootikolle "Pillow Book" on jo kuin kaksituntinen kuvamessu! Jeanette Wintersonin "Ihoon kirjoitettu" voisi olla sekin hyvä opas mukaan Greenawayn tarjoamalle ajatusmatkalle. Hetki, jossa teksti saa tekstualisuutensa, ajatus kohtaa materian ja muisto saa muodon, on yhtä aikaa paikallinen kuin ajallinen piste. Koko jälkistrukturalistinen pauhu maailman tekstuaalisesta luonteesta ja Barthesin (f)ilosofia tekstuaalisuuden hurmasta tai kehon läsnäolon tekstijäljistä tuntuu lörpöttelyltä verrattuna niihin kuvallisiin metaforiin, joilla Greenaway rinnastaa kirjan ja ihmisen, ymmärtämisen ja rakastamisen, kustantajan ja kannibaalin, itsensä myymisen kirjana tai ruumiina. Pitkän matkaa "Pillow Book" tuntuu pelkältä uudelta tekosyyltä päästää Greenaway nautiskelemaan naisen esineellistämisestä, mutta filmin puolivaiheilla aihe yhtäältä syvenee ja toisaalta kääntyy ympäri, tekee kohteistaan kohdistajia, kirjasta kirjoittajan. Yhä selvemmältä ja ihmeellisemmältä tuntuu myös se, miten paljon yhtymäkohtia Greenaway osoittaa (japanilaisen) sensuaalisen kirjoittamisen ja (länsimaisen) sensuaalisen lukemisen välillä. Johtopäätös voisi olla, että semiotiikka on länsimaiden kalligrafiaa, sitä luennassa tuotettavaa merkkien kauneutta, joka jää puuttumaan kirjoittamisestamme. Greenawayn tapa sijoittaa huumoria mitä yllättävimpiin tilanteisiin kertoo jotain olennaista hänen suhtautumisestaan ylipäänsä tyylilajien käyttöön. Mikään kuva-aihe ei ole liian groteski tai liian asetelmallinen käytettäväksi, kunhan tietää mitä tyylilajia siihen käytetään. Esimerkiksi Greenawayn elokuvien erotiikka voi olla yhtä aikaa kylmää ja kuumaa, esineellisen esteettistä ja hekumallisen lihaisaa. Siinä missä "Prosperon kirjat" saivat liiankin kirjallisen ja kuivan tulkinnan Greenawayn käsissä, tekee "Pillow Book" pelkästään kunniaa kirjalliselle lähtökohdalleen, tuhat vuotta vanhalle samannimiselle teokselle. "Pillow Book" on eräänlainen "Getting high by letters" (muunnelmana synkästä "Drowning by Numbers" -perhetarinasta), koska elokuvan kuluessa valmistuu visuaalisuuden sensuaalisuudesta eräänlainen ABC-kirja, elämänmuotoinen lista sydämen lyöntejä kiihdyttävistä asioista. Elämän kultivoituneista arki-ihmeistä voi sitten kukin valita suosikkinsa; Greenawayn oma, leffan tiivistävä teema voisi "rakastaminen iltapäivällä historian jäljittelemiseksi". Tämän teeman kuvallinen kiteymä on huikea: alaston Nagiko (Vivian Wu) ristiinnaulitun asennossa kirjahyllyä vasten, käsivarsiensa tukena symbolien ja semiotiikan oppikirjoja, edessään monikielinen rakastaja (aina yhtä velmu Ewan McGregor!) joka kalligrafioi hänen kehoonsa Isä meidän -tunnustuksen. Jee, liha tuli sanaksi! Tämän nähtyäni voin kääntyä tyydytettynä hautakirjoitukseksi! -- ################## "The valiant Earthman giving his all for the ######### # M.G. Soikkeli # sake of transgalactic passion, labouring like # o o # # csmaso@uta.fi # a galley slave to show the star-woman what the # -v- # ################## communion of the sexes is all about." ######### Soikkelin elokuva-arkisto