============================================================
Lyhyesti: "Pocahontas" on tavanomainen prinssi & prinsessa -
Disney-tarina, mutta kuvitukseltaan ilmeikkäämpi, valoväri-
sävyiltään herkempi ja hahmoiltaan aikuisempi, jopa 
eroottisempi, kuin yksikään aiempi Disney-leffa. Vain vaisut 
musiikkinumerot, tarinan töksähdys alussa ja lopussa, sekä 
sivuhahmojen sieluttomuus ja peruskliseet vievät terää.
============================================================

Minkähän takia Disney ei tehnyt uusiksi Hiawathan tarinaa tai 
tarttunut muuhun sellaiseen myyttiin, joka olisi kotiyleisölle 
läheisempi, esimeriksi kiitospäivän taustatarinaan, johon 
"Pocahontaskin" tuntuu eräässä kohtauksessa vetoavan?
	Disney on siirtynyt pehmoelukoista pehmoihmisiin. 
Eläinhahmojakin yhä tarvitaan siihen symbolityöhön, jolla Disney 
on aina pelannut ja kutkuttanut kaikenikäistä yleisöä. Eläimet 
edustavat henkilöiden viettielämää ja puuhailevat vauhdikkaasti 
kaikkea mitä kulttuurin pidättelemät ihmiset varovat tekemästä. Ne 
ahmivat, kisailevat, peuhaavat, leikkivät ihmisten ala- ja yläpuolella. 
Tällaisella totemismilla on Disneylle tärkeä sija realistista tarinaa 
kertovassa animaatiossa. Joka kerta kun tilanne uhkaa latautua 
liian jännitteiseksi isän ja tyttären, isännän ja palvelijan, tai miehen 
ja naisen välillä, eläimet heittävät jonkun kohellusnumeron. 
Mukavaa kyllä, Disney pärjää yhä tyylikkäästi tässä 
tilannekomiikassa ja pystyy lähes joka kerta irrottamaan naurut 
silkalla eläinten mimiikalla.
	Toinen alue, jolla Disney tuntuu koko ajan kehittyvän, on 
hahmojen ilmeikkyys. Joka joulun tienoo voi bongata mitä uutta 
Disneyn piirtäjät ovat nyt onnistuneet vangitsemaan ihmisen 
kasvoista ja eleistä. Kyse ei ole siitä, että jäljiteltäisiin vain yksi 
yhteen elävästä kuvasta piirretylle filmille ilme eleineen, vaan ne 
täytyy myös yksinkertaistaa nopeaksi ja näyttäväksi. Pocahontasilla 
ja hänen antikolonialistisella sankarillaan ei ole montaa viivaa 
kasvoissa, ja silti silmien ja suun liikahdukset välittävät tunteita 
tavalla, joka herättää mielenkiintoista tunnistamisen iloa 
katsojassa.
	Vaikka prinssi& prinsessa on sijoitettu historialliseen 
tositilanteeseen, on esitystapa perinteisen WASP-konservatiivinen. 
Sankaritar Pocahontas on Disneyn pin up -taiteen huipennus, jonka 
aistikkuutta tasoitellaan sillä, että sankari John Smith 
kokonaisuutena on latteasti piirretty, persoonaton karikatyyri; 
rakastavaisten kohtaamisista tulee turvallisen kömpelöitä ja 
muovisia kuin kaksi kondomia pussaisi. En kyllä ihmettelisi jos Mel 
Gibson olisi lainannut hahmolle äänen lisäksi näyttelemistään. 
	Yksi rasittavimpia Disneyn psykomytologiikan piirteitä on se, 
että hahmoilla ei suvaita äitiä, etenkään naishahmoilla. "Aladdin" oli 
nimellinen edistysaskel, kun päähenkilöllä oli ensi kertaa napa 
merkkinä suvullisesta lisääntymisestä. Mutta muuten Disney-
tarinat ovat ja pysyvät oidipaalisina ihmesatuina, joissa poika 
kasvaa mieheksi mutta tyttö pysyy ikuisesti tyttönä; niin pelottavaa 
on naisen sukupuolisuus amerikkalaisen alitajunnan 
puberteettisessa ytimessä.
	Hesarin Helena Ylänen haukkui (1.12.) "Pocahontasin", totesi 
sen jäykkyydeltään mm. suolapatsaaksi; kiintoisa assosiaatio naisen 
roolista... 
	Totta kyllä, tietokoneavusteisesta animaatiosta huolimatta 
"Pocahontas" tuntuu yllättävän kaksiulotteiselta, mutta syy ei ole 
yrityksen vähyydessä, vaan siinä että yritetään niin paljon, niin isoja 
maisemia, joissa ihmishahmojen pitäisi liikkua mahdollisimman 
eloisasti. Hahmojen jäykkyys johtunee pelkästään siitä, että Disney 
varoo valokuvarealismia etäännyttääkseen tarinansa yhä jonnekin 
faabelin tasolle; ihmisistä tulee kuvaeläimiä. Yläsen murskakritiikki 
ei ole yllätys sekään, Ylänenhän haukkuu leffan sitä varmemmin 
mitä stereotyyppisemmin elokuvan naishahmo on kaunis ja solakka. 
Ja kuten sanottua, Pocahontas on kuin Waltin märkä uni, jonka 
vilkastelu veden ja taivaan välillä antaa paljon töitä 
piilo(lapsi)pornoa kyttääville videovahtikoirille. No, leffan Pocahontas 
ei sentään ole 12-vuotias tutustuessaan John Smithiin kuten 
"tosi"elämässä kuuluu olleen.
	Sen sijaan Yläsen huomautus siitä, miten Disney on saanut 
maksukykyiset perheet suggoroitua uskomaan Disney-viihdettä 
maailman parhaaksi, pitää varmasti paikkansa. Jos Disney 
panostaisi enemmän elokuvaan kokoillan taideteoksena ja hieman 
vähemmän oheiskrääsän markkinointiin, niin taitojensa ja 
taiteilijoidensa työllä se pystyisi vaivatta tekemään "Fantasian" 
kaltaisia ihmeitä uudelleen. Vaan kun ei tarvitse, kulöörien loisto 
myy yhä riittävästi ja yksinkertaiset jäykät hahmot ovat riittävän 
hyviä videolta katsottuna. Mitenkähän lapset leikkivät tätä 
elokuvaa? Vuosi sitten ne näkyivät hyvinkin helposti löytävän 
itsensä leijonakuninkaasta kavereineen, mutta olisiko Pocahontas 
sitten uuden mantereen Peppi Pitkätossu roolimalliksi?
	Ynnä kaikki, muutamassa "Pocahontasin" 
tunnelmakohtauksessa sitä tuntee muuttuvansa aina vaan 
pienemmäksi villapaitansa sisässä ja tarraavansa tiukemmin 
pastillipussiin. Jos vain leffassa olisi ollut tunnelman tihentäjänä 
yksikin kunnollinen musiikkinumero - käytetty rahat ja ideat vaikka 
sellaiseen lauluun kuin edellisen Disney-animaation tärisyttävän 
kaunis "Can you feel the love tonight" - niin tämä leffahan 
suorastaan runollistaisi kaiken pakollisen Pocahontas-rihkamankin. 
Huokaus. Jokainen voi postmodernina aikana valita itselleen 
sopivan etnisen artefaktin, poiketa inkkarikaljalle pakistanilaiseen 
kebab-huoneeseen, ja nähdä siinä tutun kulttuurin kääntöpuolen 
haluamallaan tavalla. Disneyn etnisestä sälästä on vaikea tehdä 
mitään mielenkiintoisia rinnastuksia omaan ja tuttuun maailmaan, 
koska Disney on jo valmiiksi pureskellut kuvaston kiiltokuvahelpon 
tutuksi; tietysti, lapsillehan nämä leffat tehdään. Mutta tunnelmat 
voivat olla merkitseviä sen hetken kun ne eletään leffan auran 
piirissä, ja sellaiset muutamat maagiset hetket tästäkin leffasta jää 
mieleen elämään.

--
################## "Minä toivon, että luettuasi tämän sinä etsit    #########
#  M.G. Soikkeli #  viisautta, arvokkuutta ja myötätuntoa itsessäsi # o   o #
#  csmaso@uta.fi #  ja niin tehdessäsi saat nämä siunaukset esiin   #  -v-  #
##################  myös muissa." 	-Al Davison-		    #########

Soikkelin elokuva-arkisto