=================================================================
Lyhyesti: "Pormestari" on mahongin ja syksyisen sinisen väreissä 
kuvattu valtapeli New Yorkin huipulta. Sävyt ja asetelmat ovat 
samat kuin "Naisen tuoksussa", Al Pacinon komeasti esittämä 
isällinen hahmo johdattaa nuoren miehen jälleen elämänuralle 
- mutta tällä kertaa tunnelma muuttuu Pakulan paranoiafilmien 
kaltaiseksi shakiksi. Hyvä tarina floppaa puolivälissä.
=================================================================

Kari Salminen kirjoitti äskettäin Aamulehdessä siitä miten harva
mainstream-leffa uskalletaan enää tehdä yli kaksituntiseksi, vaikka
aihe antaisi mahdollisuuden. "Pormestari" on "Kummisetä"-tyyppinen,
isoista valtarakennelmista liikkeelle lähtevä tarina, joka kerrassaan
edellyttäisi pitkää, eeppistä käsittelyä. Lisäksi kyseessä olisi ollut
mahdollisuus sellaiseen aihealuevaltaukseen, joka on varmasti odotta-
nut tekijäänsä; pressiläpyskässä tekijät puhuvatkin siitä miten he
halusivat kuvata korruptoitunutta valtaa humaanimmasta vinkkelistä:
kaikki valta ei ole automaattisesti korruptoitunutta, vaan väärin-
käytön mahdollisuudet tulevat matkan varrella kuin itsestään. "Pormes-
tari" viittailee myös harvinaisen tyylikkäästi siihen miten valta luo
ympärilleen hämäriä käsitteitä, ilmauksia, joilla ihmiset peittävät
jopa itseltään näkyvyyden siihen millaista valtaa he käyttävät,
etenkin miehet keskinäisessä "jätkät tukee toisiaan" -sidoksessa.

Erikoisimpiin alleviivauksiin kuuluu sen esittäminen miten jiddish
on erityinen vallan kieli New Yorkissa (jossa kuulemma onkin enemmän
juutalaisia kuin koko Israelissa). Etniset ja uskonnolliset rajat
näytetään uskottavan ratkaisevina toiminnan suuntaajina; luokkarajat
sen sijaan ovat edelleen jotakuinkin näkymättömät.

Valitettavasti "Pormestari" (orig. nimi "City Hall") missaa kaikki
mahdollisuudet rakentaa talouden, kunnallispolitiikan ja mafian
edustajista kolmen keskeinen shakki, jossa lähetit ja ratsut kiel-
täytyvät uhrautumasta. Lähetin asemassa toimiva päähenkilö purkaa
toiminnallaan ja kertojan äänellään vallaksi solmittuja henkilö-
suhteiden/ hyötysuhteiden kuituja. Juuri kun katsoja alkaa istua
yhä tukevammin tuoliinsa ja valmistuu seuraamaan millaisia siirtoja
kuninkaat tekevät lähettien ja ratsujen kieltäytyessä tehtävistään,
tarina muuttuu toiminnalliseksi. Mitään poliisitrillerin kaltaista
aktiota ei sentään suoriteta, ei takaa-ajoja eikä ammuskeluja,
mutta draamallisesti haastavin osa elokuvaa suoritetaan nopeana
säntäilynä ja tylsinä repliikkeinä ja siteerauksina.

Coolin terhakkaasti pääosansa näyttelevä John Cusack ei pääse näyttä-
mään mihin hän pystyisi, mitä kaikkea hän todella ajattelee palvele-
mastaan pormestarista ja uhmaamistaan byrokraateista; hänelle jää
lattea lakeijan rooli, jonka takaa odottaa loppuun asti paljastuvan
jotain ovelampaa. Turhaan. Al Pacino samoin kuin muut vanhat herrat -
Danny Aiello, Martin Landau, Tony Franciosa - tekevät komeita 
kuningasrooleja. Tarinaan on päälle liimattu naispuolisen asianajajan
rooli, jotta stooriin saadaan vielä aavistus romanssia, mutta muuta
turhaa filmissä ei ole, vaan sen suuret ongelmat ovat niukistelussa.

"Pormestari" pystyisi olemaan analyysi modernista suurkaupungista,
etenkin kun sen alkuperäisen kässärin on kirjoittanut Ken Lipper,
New Yorkin entinen apulaispormestari. Lopullisen kässärin on
mainstream-leffan rutiinimaisin juonenkääntein yhdistellyt kasaan
neljän hengen poppoo, mukana tunnelman luonnille varmasti tärkeä
Paul Schrader. Ohjauksesta vastaa Harold Becker, jonka kanssa
Al Pacino teki keskivertoisen romanssijännärin "Sea of love".
Hän on antanut Pacinolle tilaa painella täysillä yliempaattisen
poliitikon hurmoksellisessa roolissa - ehkä liikaakin tilaa, koska
bravuurikohtauksissaan Pacino kiihottaa itsensä tyylilajiin, joka
ei enää sovi "Pormestarin" suht tyyneen realismiin, ja viimeistään
niillä main katsoja hukkaa tatsin onko tarkoitus esittää poliitikot
ovelan naiiveina vai naiivin ovelina: missä vaiheessa he heittävät
roolia roolihahmon päälle.

Kokonaisuutena iso, loppua kohden kasvava pettymys.

--
  M.G.   !  "Ja koin silloin ennakkoaavistuksen, en suuresta vaarasta, vaan
Soikkeli !  suuresta elämästä, ikään kuin elämä huipussaan olisi välttämät-
======== !  tömyyden pakosta jotain tuhoisaa, jotain villiä ja arvaamatonta, 
 csmaso  !  jotain mitä voi ihmetellä ja silti välttää hinnalla millä hyvänsä
 uta.fi	 !  kuin kauniin myrskyn hyökkäystä tai hirvittävän jumalan tuloa."


Soikkelin elokuva-arkisto