================================================================
Lyhyesti: jos katsot yhden leffan vuodessa, "Priest" on täkysi. 
Perinteisistä asetelmista yksilö/yhteisö, usko/kirkko, 
normaali/epänormaali se saa homoromanssin juonella irti 
enemmän kuin moni sosiaalisesti tiedostava elokuva. "Priest" 
kuvaa käytännöllisesti sosiaalista rakennetta, jonka katoaminen 
saa meidät hukkaamaan moraalisen vastuumme: seurakuntaa. 
Ainoastaan moraalisessa yhteisössä rakkaus, nöyryys ja 
anteeksianto ovat tekoja, eivätkä oman haluamisen esitystapoja.
================================================================


  "You raised the dead. You cured the sick. How could you with
   that kind of power know what I'm going through right now?"


"Priest" on kansan- ja kokoperheen elokuvaa parhaimmillaan, 
syvällinen ja kevyt. Ei mitään niin henkilökohtaista ja 
spirituaalisen raskasta kuin Kieslowskilla, eikä myöskään 
tiskirättirealismia Ken Loachin tapaan. Jos pidätte Graham 
Greenen romaaneista, asetelma on tuttu ja mieltä nostattava. 
Hyvä voittaa pahan myös 1-1, koska tasapelin mahdollisuus 
riitää kertomaan, ettei yhteiskuntamme ole vielä ihan 
yksilöpärjääjien viidakko, vaan tunnemme jotain vastuuta ja 
närkästystä nähdessämme epäoikeudenmukaisuuden 
toteutuvan valtarakenteiden takia. 
	"Priest" kertoo enemmän meidän ajastamme ja tuntuu 
realistisemmalta kuin viime vuosien suomalaisetkaan elokuvat. 
Syynä tähän ei ole skandaalinmakuinen juoni, homopapin 
lankeamukset ja kiirastuli. "Priest kertoo kaiken aikaa enemmän 
ihmisten yhteisöstä kuin yhden esimerkkityypin 
vakaumuksesta ja heikkoudesta - ihan kuten Uuden testamentin 
parhaat kohtaukset.
	"Priest'issä" on pieni joukko mielenkiintoisia 
sivuhenkilöitä. Leffa ei silti ole kollektiivikuvaus, edes 
sellaisessa pienessä piirissä kuin Ken Loachin sosialistiset 
perhedraamat, sillä "Priestin" yksityiskohdissaan älykäs 
käsikirjoitus vertaa yksittäisten ihmisten rohkeutta, haastaa 
yksittäisissä ihmissuhteissa tehtäviin moraalisiin ratkaisuihin. 
Se näyttää täydelliseen välinpitämättömyyteen 
sisältyvän pahuuden ja täydelliseen muille omistautumiseen 
sisältyvän epäilyksen taakan yksittäisen persoonan kohdalla, 
mutta kukaan ei olisi pahis tai hyvin ilman yhteisönsä 
mentaliteettia.
	Toki "Priest"-leffassa on helpotkin ratkaisunsa 
puhutellakseen suurta yleisöä ja se kääntyy hieman 
ennemmin dramaattiseen huipennukseen kuin elävässä 
elämässä tapahtuisi. Tämä kertomuksellinen tiivistäminen 
on kuitenkin pelkästään eduksi elokuvalle, koska "Priestin" 
tarina ottaa avoimesti kantaa myyttiseen ytimeensä, raamatun 
uhrikertomukseen ja siitä tehtyihin ihmisen mittaisiin 
versioihin, joissa Juudas on todellinen ihmiskunnan sankari, 
todellinen uhri ja todellinen lunastaja. 
	Katolisen kirkon ulkokultaisuus ja jäykkyys on helppo 
kritiikin ja huumorin kohde sellaisenaan. Katolisen kirkon 
sisältä näytetyt vastakkainasetelmat tuntuvat tässäkin 
leffassa - ainakin suomalaiselle katsojalle - liian yksioikoisesti 
piirretyiltä karikatyyreiltä. Onneksi "Priest" kertoo paljon 
kattavammin uskonnosta ja uskosta ja taistelevasta 
humanismista kuin pelkästään britti- ja katolilaisessa 
kontekstissa.
	Maailmankirjallisuudessa aiheesta on kirjoitettu monia 
hienoja ihmisyyden puolustuspuheita, kristuksen ylimitoitettua 
haastetta ja raamatun syyllistävää arkkitarinaa vastaan, 
tunnetuimpana esimerkkinä Dostojevskin "Karamazovin 
veljekset"; omat suosikki ovat nuo em. Greenen romaanit. No, 
"Priest" ei ole yhtä filosofinen ja Suuri Tarina ihmisen osasta, 
päinvastoin, se tunnustaa liverpoolilaiset paikallisvärinsä 
sentimentaliaa säästämättä. Mutta mielestäni leffa on yhtä 
tärkeä ja sovittava puhe ihmisen puolesta kuin Scorsesen 
"Krituksen viimeiset kiusaukset"-filmissä. "Priest" on leffa 
joka pitäisi näyttää keskustelun herättämiseksi kouluissa ja 
kirkoissa ja kaikissa instituutioissa. 
	"Priest" on Antonia Birdin, brittiläisen naisohjaajan toinen 
palkintoja keräävä elokuva. Yhtä suuri kunnia kuuluu 
käsikirjoittaja Jimmy McGovernille. Roolit on kauttaaltaan 
miehitetty ja naisitettu osaavilla, ympäristönsä näköisillä ja 
kuuloisilla näyttelijöillä; katu-uskottavan naturalistinen 
näyttelijäfakki tuntuu olevan brittidraaman ja -elokuvan 
kehittynein alue. Pääosaan kiinnitetty Linus Roache on vähän 
kiiltokuvamainen ja sellaisena selvästi tietoinen ratkaisu. Hän 
on myös ulkoisesti kristuksen edustaja tässä nykypäivän 
messiaskriisissä, kaunis mies ruumiiltaan ja sielultaan. Hänen 
keskeinen roolinsa on varsin vaativa, eikä hän pääse niin 
pitkälle tuntoihin roolihahmonsa kanssa, että ilo, kauhu ja 
kärsimys näkyisivät hänestä elettyinä. Tom Wilkinsonin 
roolittama punapappi näyttäytyy sitäkin vahvempana ja 
tukevampana hahmona nuoren papin rinnalla. 
	"Priest" on vielä erityistä jälkiruokaa Foucault'nsa 
lukeneille. Tunnustuksen ja pakkodiskursoinnin historia 
modernin (länsimaisen) seksuaalisuuden tunnuspiirteenä 
saavat kärjistetyn merkityksensä, kun papin rippivala ensin 
sulkee ja sitten avaa suun myös oman seksuaalisuuden 
julkituontiin. "Priest" jakaa Foucault'n pessimismin, että 
vallankäyttö tapahtuu kaikkialla ja jäykistää elämän 
puheen muotoon, mutta sen päälle leffa jatkaa tarinaansa, 
jatkaa tunnustamisen dramatiikasta sovituksen arkipäivään 
paatoksella, jonka tekopyhyys on ihmisten keskinäisestä 
kunnioituksesta syntyviä tarpeellisia tekoja. Tekopyhyys on 
ainoa pyhyys mihin ihmiset pystyvät, mutta yhteisön sisällä 
siinä on aidon pyhän mielekkyys.

--
################# "Minä olen unelmien tuomari ja sinä olet rakkauden tuomari.
  M.G. Soikkeli	   No, minä tuomitsen sinut siitä, että olet unelmoinut
  csmaso@uta.fi    hyvistä asioista, koko elämäsi kestävään työhön ja 
#################  kärsimykseen unelmiesi vuoksi"   - O.S. Card -

Soikkelin elokuva-arkisto