Prince of Persia - Sands of Time
================================

1980-luvun kierrätyksessä on päädytty yhdistämään genrejä: on 
tuotemerkkihahmo tutusta tasohyppelipelistä, on 
aikamatkatarinaa, tuota 80-luvun suosikkiaihetta, ja on ennen 
kaikkea 80-luvun keskeinen esinemotiivi: JOYSTICK.

Nämä kaikki on saatu sovellettua fantasiaelokuvan buumiin 
juuri kesäleffojen kynnykselle sopivaan aurinkopitoiseen 
eksoottiseen filmiin, Prince of Persia (2010). Elokuvan lävitse 
jahdattava esine on "ajan hiekkaa" käyttävä tikari, jota 
käytetään tarkalleen samoin kuin joystickiä: kontrolloidaan 
toimintaa sankarihahmon täydellisiin suorituksiin painamalla 
punaista "nappia" (jalokiveä) kahvassa ja liikuttamalla "sauvaa" 
(tikaria) tilannekohtaisella tavalla.

Tavattoman epätasaisesta urastaan tunnettu ohjaaja Mike 
Newell on toiminut takuumiehenä tälle Disney-projektille, jossa 
tärkeämpää onkin Jerry Bruckheimer, joka on erikoistunut 
mahtipontisiin, ylituotettuina viihdevarmoihin filmeihin. 
Elokuvan alusta alkaen on selvää, että B&D-tuotanto jää tällä 
kertaa kauaksi edellisestä hittituotteesta, mutta erottuu sentään 
lukuisista videopelien filmatisoinneista, jopa siinä, että 
sankarihahmoa esittää oikeasti näyttelemistaitoinen henkilö, 
Hollywoodin iättömästi komein miestähti Jake Gyllenhaal. 

Muut roolitukset ovatkin tuskallisen rutiinimaisia, 
tusinasuorittajaksi muuttunutta Ben Kingsleytä myöten. 
Sietääkin ihmetellä, miten poliittisesta korrektiudestaan 
huolehtiva Disney on ihmisesittäjien suhteen niin 
patakonservatiivinen ja mielikuvitukseton, että pääosien 
esittäjät muistuttavat kalpeita anglosakseja, koristeena 
brittienglantia päästelevä pisamainen Gemma Arterton.

Vaan eipä tällaisessa action-rytistyksessä näyttelemistä juuri 
tarvita, ja mitä pidemmälle filmi etenee, sitä vähemmän siihen 
on satsattu mitään muitakaan ihmisresursseja. Ohjaajastahan 
näiden B&D-tuotantojen onnistuminen ei voi olla kiinni, vaan 
käsikirjoituksen ja tuotannon yhteisymmärryksestä. Nyt 
juoneen ympätty nurinkurinen analogia, jossa muinainen Lähi-
Idän valtakunta huijataan etsimään naapuristaan WMD-aseita, 
on esimerkki siitä, miten vähissä ovat ideat olleet, kun 
lähdetään sovittamaan videopeliä elokuvaksi.

Satukaupungin CGI-lavasteet ovat paikoin komeat, mutta 
läheskään samanlaisia summia ei ole vaivauduttu käyttämään 
ulkokuviin kuin B&D-menestyksessä Pirates of Caribbean 
(2003-2007). Sankarin ainoa erityisominaisuus, tasohyppelyn 
taidot, sopivat toisaalta tällaisiin tiiviisiin yksipuolisiin 
lavastuksiin, ja stunttitemput ovatkin elokuvan varsinainen 
erikoisefekti. Noin muuten Marokossa kuvatut maisemat 
pääsevät loistamaan vain lyhyissä aavikkokohtauksissa.

Btw: Helsingin Sanomien arvostelussa annettiin ymmärtää, että
elokuvan juonirakenne perustuisi tietokonepelin tavoin
samoihin tilanteisiin palaamiseen ja yhä isompien vastustajien
kohtaamiseen: 

 "Dastan ja Tamina kohtaavat samat haasteet yhä uudestaan ja 
 uudestaan, vain mittakaava kasvaa."

Tämä sentään ei pidä paikkaansa, niin kaavamaisen yllätyksetön 
kuin filmi muutoin onkin.

--
M.G. Soikkeli
Tampereella 26.5.2010

Soikkelin elokuva-arkisto