==========================================================
Lyhyesti: "Punainen viulu" on pukuelokuvaksi punottu 
tarinasarja, jossa parasta on tiivistyvä kehyskertomus. 
Symboliikka on yhtä väkinäistä kuin henkilöhahmot, eikä 
viulun kirous riitä kunnolla kauhun ja erotiikan pohjaksi.
Musiikin lumo niukkaa eikä historiasta näy kuin vaatteet.
==========================================================


Kansainväliset yhteistuotannot eivät lupaa hyvää mutta ainakin 
varman päälle tehtyä elokuvaa. Historiallinen pukudraama on 
tällaiselle projektille varma lajivalinta, Elokuvassa on jotain 
aikakoneen tapaista, joten historia jo aiheena pitää 
mielikuvituksen käynnissä varmemmin kuin nykypäivän 
käsittely. Etenkin pukudraamassa yksityiskohtien määrä on 
näyttävyydelle yhtä tärkeää kuin tarinan laatu; katsoja keksii 
loput detaljien välisestä hämärästä.

"Punainen viulu" (1998) on etäistä sukua sellaisille musiikkia ja 
intohimoa kietoville historiaelokuville kuin "Amadeus" ja 
"Kaikki elämäni aamut". Musiikki on kuitenkin toissijaisempaa, 
samoin henkilötkin, olivatpa nämä miten tosia tai keksittyjä 
historiallisia hahmoja. 

Hassua kyllä, tämä historiallinen elokuva toimii parhaiten 
poiketessaan nykypäivään, kehyskertomukseen, jossa punaista 
viulua kaupataan taidehuutokaupassa korkeaan hintaan. Kuka ja 
miksi ansaitsee viulun omakseen, siitä käydään katsojan silmille 
oikeutta viidessä tarinassa: viulun synty, lapsuus lapsineron 
käsissä, kehitys taiteilijaneron hallussa, matka läpi Kiinan 
kulttuurivallankumouksen, ja ilmaantuminen Kanadassa 
taidemarkkinoille. Samuel L. Jackson tekee pienen mutta 
tyylikkään roolityön ammattilaisena, joka ymmärtää viulun 
merkityksestä enemmän kuin (ihmisen/instrumentin) pinnalle 
näkyy.

Punaisuuden symbolit ovat tainneet olla ohjaaja-
käsikirjoittajalla, François Girardilla  hakusessa, kun viulua 
kuljetetaan Kiinaan asti, saadaanpahan siten yksi punaisuuden 
aste lisää instrumentin merkityksiin. Aikamoista hömppää tämä 
on verrattuna Girardin "Glenn Gould" -elokuvaan, jossa 
musiikki oli yhtä huomattavassa pääosassa kuin säveltäjänsä. 
Lepopäivän ratoksi siinä on jokaiselle jotain (perhettä, kohtaloa, 
erotiikkaa, korkeakulttuuria, historiaa, tähtinäyttelijöitä, 
rahamaailman loistoa, politiikkaa), mutta jos tuumaat, mitä 
esimerkiksi Greenawayn kaltainen ohjaaja olisi tehnyt 
ihminen = instrumentti -aiheesta niin vaihdat videohyllyä tai 
mediaa.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 21.10.2001

Soikkelin elokuva-arkisto