=====================================================================
Lyhyesti "Puumiehen morsian" on arkaainen ja ajaton lemmen-tragedia 
Kiinasta. Kansantarinasta venytetty kertomus etenee hyvin hitaasti;
ei edes maalauksellisesti, vaan kuin savea muokaten. Puun, hiekan ja 
kankaan elementit antavat filmille erityisen ajattoman tunnelman. 
=====================================================================

Meitä tamperelaisia hemmotellaan hyvälaatuisilla aasialaisilla elokuvilla. 
Viime viikolla pyöri taiwanilainen "Hääjuhla" ja nyt saapuu taiwanilaisella 
rahalla tehty kiinalainen kansanballadi. Tyyliltään ne ovat kuitenkin ihan 
eri maailmoista, eikä niitä osaa suositella aivan samalle katsojakunnalle; 
paitsi niille kaikille, joita tympii jenkkifilmien samankaltaisuus.
	"Puumiehen morsian" on erikoinen ja katsojaa koetteleva 
rakkauskertomus. Se ei kerro rakastamisesta ja ihmisten läheisyydestä, 
eikä edes rakastumisesta ja sen rakastetun tavoittelusta, vaan vieläkin 
vähemmästä: rakkauden mahdollisuudesta, jonka edessä on jatkuvasti 
perinteen ja elämästä vieraantuneen hyvemoraalin seinä. 1920-luvulle ja 
eräämaan lähelle sijoitettuna tarina on mielenkiintoisessa välitilassa. 
Yhtäällä ovat paimentolaisten kaltaiset rosvot ja heihin 
yhteenkuuluvuutta tunteva köyhä maanviljelijä. Toisaalla ovat äveriäät 
kauppiaat ja raaka-aineiden jalostajat. Naimakauppa tehdään erämaan ja 
sivistyksen, ihmisuskon ja taikauskon, elävän ja kuolleen tradition 
rajamailla.
	Tapahtumat voisivat kuitenkin olla mistä tahansa kulttuurista. 
Keskeisissä osissa ovat kansantarinalle ominaiset korostetut tyypit: 
rahoistaan tarkka matriarkka, filosofinen rosvopäällikkö, uhmakas 
morsian, ja sankarina jalo tollo.
	Hiekka koskettelee kiveä, puu erottaa kivet toisistaan, kankailla 
peitetään ja koristellaan elämän karuus. Kuolleista elementeistä syntyy 
elokuvan tarinaan elävä arkkitehtuuri, joka tuntuu rytmittävän 
lemmentragedian yhtä hitaaksi kuin rakkaudet ovat elävässä elämässä.
	Parasta elokuvassa on, että se säästää opetuksensa aivan filmin 
viimeisille metreille ja onnistuu yllättämään katsojansa ihan kuten 
parhaat moraliteetit kuulijansa. Kertomuksilla on oma logiikkansa, ja 
kuvien korean illuusion vieteltyä katseemme olemme jo hukanneet 
kykymme arvata miten tarina päättyy. Opetuksen tajuaminen pakottaa 
ymmärtämään myös kuvitusta uudesta horisontista.
	Elokuvan hitauden vuoksi sitä täytyy suositella mietteliäälle 
sadeillalle, jolloin kuvien kauneus on tärkempää kuin kertomuksen lento.
	(Sitä paitsi leffassa on kovasti sympaattisia kameleita ja sellainen 
filmi ei voi olla huono!)

--
################# 					###################
  M.G. Soikkeli	     "You who speak with languages,	 Olen enemmän
  csmaso@uta.fi       you are such liars"		 kuin määritelmäni
#################  					###################

Soikkelin elokuva-arkisto