=========================================================
Lyhyesti: "Rakkauden jumalatar" on totuttua heikompaa
Woody Allenia, jonka My fair lady -tyyppinen naureskelu
huoran tyhmyydelle ei ole kovinkaan sukkelaa ja niin
ironista kuin yritetään. Leffa on parhaimmillaan milloin
pääroolittava Allen itse on poissa kuvasta! Matineakamaa.
=========================================================

Joku muu voisi jo toteuttaa tai edes pääroolittaa Allenin
ideat kuin Allen itse, sillä hän saattaa toistaa
edellisten elokuvien asetelmia väsyttävyyteen asti, eikä
näytä itse enää tajuavan (tai muistavan?) mikä on ollut
parhainta sellaisissa helmissä kuin "Annie Hall" (1977),
"Manhattan" (1979) tai "Rikoksia ja rikkomuksia" (1989).
Hyvät sivuhahmot tarkasti luonnetta rakentavine
ykkösnäyttelijöineen menevät aivan hukkaan, kun Allen on
kiinnostuneempi esittelemään itseään hauskoissa
tilanteissa. Miten käy eläkeläisen ilotytön luona? Kuinka
vanha Woody selviää jälleen kerran gangstereista? Aina
vaan vähemmällä yrittämisellä, näyttelijänä tai
käsikirjoittajana tai ohjaajana.
     Allen on ainoa ohjaaja jolta olen nauhoittanut
kaiken televisiossa näytetyn. Vuosi vuodelta katson
kiinnostuneemmin Allenin synkkiä elokuvia kuin iloisia,
ja suosikissani "Annie Hall'issa" viehättää yhä enemmän
sen väistämätön surumielisyys kuin älykköjen hupsuttelu.
"Rakkauden jumalattaressa" ("Mighty Aphrodite") Allen on
satunnaisen hauska ja väkinäisen vakava, mutta mikä
pahinta, leffan kolminkertaisessa parisuhdeasetelmassa -
parisuhteiden rinnastaminen on ollut varmasti kiehtovinta
mitä Allen on voinut tarinoillaan maailmalle antaa - ei
ole juuri mitään kiinnostavaa, koskettavaa tai haastavaa.
Allen on tällä kertaa valmis vaihtamaan viihteelle
milloin tunnelma uhkaa kypsyä ihmisymmärtämystä kysyväksi
eli milloin se on valmis haastamaan kertojansa ja
yleisönsä: mitä tapahtuu seuraavaksi.
     "Rakkauden jumalatar" alkaa tuntua raskaalta Allenin
saarnalta siinä vaiheessa, kun teema näyttää painottuvan
Allenin omaan elämään ja adoptiohuoliin. Sanomallinen
lasti seisoo siinä, että kaikki maailman lapset ovat
kaikkien aikuisten rakastettavissa - ja kaikki naiset
jonkun miehen lemmittävissä. Kamalaa kyllä, juonen
käännekohta on juuri siellä missä sen ei luulisi olevan
eli kiltin ilotytön housuissa. Jep, Allen kertoo
Oidipuksen tarinaa, jossa isä alkaa huolehtia poikansa
puolesta tätä odottavasta kompleksista, mutta parisuhteet
ovatkin pelkkiä parittelu- ja huoltosuhteita. Rohkenisin
väittää, että "Rakkauden jumalatar" on kylmin, vaikkei
kuitenkaan tylsin Allenin elokuvista (eniten haukotuksia
ovat sittenkin suoneet jotkut vanhat komediat kuten
"Bananas - minä ja vallankumous" (1971)).
     Woody Allenin tunnelmallinen New York ei jaksa aina
viehättää, eikä Allenin parisuhdepsykologia huvittaa, ja
joskus yhdistelmä yökerhojazzia ja amerikkalaisia
intellektuelleja tuntuu olevan netäämpänä Elämästä kuin
mikään muu leffan alalaji.
     Helena Bonham Carter on vaihteeksi sypäkän
taiteilijavaimon roolissa, mutta ei pääse esittämään
muuta kuin söpöstelyn ja epävarmuuden tunteita. Mira
Sorvino esittää New Yorkin lupsakkainta huoraa ja saisi
roolistaan irti paljonkin yllättyvää sydäntä esittäviä
hetkiä, jollei Allenin nössöily pakottaisi häntä kanaemoksi;
Sorvino on muuten esiintynyt tämän Allen-leffan jälkeen
oikeastikin pornoleffassa "Tales of Erotica" (1996, sekä
esittänyt Marilynia tuoreessa tv-leffassa!).
     Well, miessivurooleissa on _vieläkin_ vähemmän
tekemistä, mutta kukapa ei haluaisi pistäytyä Allenin
filkkaan.

Btw: Huomenna (12.9) tulee telkusta, PTV:ltä sitä toisen
sorttista, Bergmanilla raskautettua Allenia, "Toinen
nainen" vuodelta 1988.

--
###################   "For to know nothing is nothing, not to want  #########
#  M.G. Soikkeli  #    know nothing likewise, but to be beyond	    # o   o #
#  csmaso@uta.fi  #    knowing nothing, that is when the peace	    #  -v-  #
###################    enters in, to the soul of curious seeker"    #########


Soikkelin elokuva-arkisto