Romansseista lisää Soikkelin romanssisivu:============================================================== Lyhyesti: "Rakkauden riivaamat" on nyyhkyfilmiksi latistettu tulkinta Byattin "Possession"-teoksesta. Partavesiplayboyn näköinen Aaron Eckhart miespääosassa on tuhoisa valinta amerik- kalaiseksi, joka rakastuu aitobritti Paltrowiin. Paralleelit aikakaudet ja pukudraaman eksotiikka vain lajin hartaistajille. ============================================================== Jos luet vain yhden rakkausromaanin eläessäsi, lue A.S. Byattin "Possession" (1990). Teos on kirjoitettu erittäin tietoisena romanssin historiallisista kerroksista, myyteistä ja myyttien riivaavuudesta taiteilijoille ja taiteen tutkijoille. "Possession" on korkeakirjallinen salapoliisitarina, joka perustelee oman esteettisyytensä; Byatt nimittäin esittää, että "whodunit" ei olisikaan vanhimmalta kerrokseltaan dekkarin vaan isyystarinan suuri kysymys. Kirjan (ja elokuvan) juoni on kaikessa yksinkertaisuudessaan selvitys kahden 1800-luvulla eläneen kirjailijan salaisesta rakkaussuhteesta, ennen kaikkea heidän yhteisestä perinnöstään jälkimaailmalle. Pääosassa ovat nykypäivän osalta Roland ja Maud, kirjallisuudentutkijat, joita yhdistää kiinnostus sadan vuoden takaisiin kirjailijoihin, Randolph Henry Ashiin ja Christabel LaMotteen. Jännitys tarinaan syntyy kilpailussa siitä, keille taiteilijoiden kirjallinen ja tunneperintö kuuluu. Possessoituminen eli rakkaudesta riivautuminen ei tarkoita tässä tarinassa intohimon valtaan joutumista vaan kirjallisen eliitin sentimentalismia. Koska kirjallinen eliitti uskoo tietävänsä, että aiempien sukupolvien käsitys rakkaudesta perustui itsepetokselle, ihmiset kuten Roland ja Maud ovat valmiita ponnistelemaan kuvitellakseen miltä menneen lempiväisistä on tuntunut. Sukupuolten sijaan vastakkain ovat myöhäismodernien myöhäsyntyisyyden suru ja myöhäisromantikkojen luja usko vanhojen lemmenmyyttien myötäelettävyyteen. Näin metafiktiivisesti monitasoista aihetta ei mitenkään siirretä elokuvaksi, ei ainakaan sellaisen tiiliskiviromaanin mitoissa, joka sisältää kirjallisuustiedettä, myytinesittelyä, kepeän kunnioittavalla ironialla laadittuja akateemisia hahmoja, sekä sivumäärin vanhahtavaa tyyliä imitoivia kirjeitä ja runoja. Kuten edeltäkin selvinnee, muuttuessaan kirjasta elokuvaksi (2002) "Possession" eli "Rakkauden riivaamat" on menettänyt eniten ihmeen tunnosta, sellaisesta etäännytyksestä, jossa lukijakin saa henkeään pidättelevän analyytikon tehtävän: kuinka aitoa mahtaisi olla niiden myöhäismodernien rakastavaisten tunne, jotka rakastavat tietoisina tunteidensa kirjallisromanttisesta luonteesta. Byattin omassa, romaania ja sen lajityyppiä sisältä käsin aukaisevassa tulkinnassa myöhäismoderniin lukemisen iloon kuuluu yliluonnollinen pelko sellaista tapahtumakulkua kohtaan jonka vaiheet eivät noudata juonta vaan jotain yliluonnollista järjestystä. On siis kirjoja joita lukiessa huomaamme tietävämme mitä tulemme lukemaan. Moinen kirjoitus on aina ollut olemassa meitä varten ja aukenee merkityksinä kun sitä luemme, mutta tulemme tietoisiksi tiedostamme vasta lukiessamme kirjaa. Tällaista ennaltamääräytymisen itsestä löytymisen iloa ei näy millään tavoin elokuvaversiossa, koska kirjaa sovitettaessa ei ole välitetty tuon taivaallista sen muodosta, vaan pelkästän irtirevittävästä tarinasta, joka on viidenpennin akateeminen romanssi, laiha kaikilla demonisoivan lemmen kriteereillä, koska Byattilla intohimo sijoittuu ensisijaisesti kirjailijan ja lukijan välille. Noh, itseni oli tämä elokuva pakko nähdä, koska siinä oli Gwyneth Paltrow ja koska se perustui lempparikirjaani, joten jollain mielikuvien tasolla kirjallinen himo ja elokuvaholismi kyllä kohtasivat: nähtävä parisuhteen puhdas ja persoonaton imaginäärinen edes valkokankaalla. -- Markku vuonna nolla Turuus
http://www.uta.fi/~csmaso/romans.html