==================================================================
Lyhyesti: "Rautanaamio" edustaa Hollywood-leffojen mekaanisinta
tuotantoa, jossa muutamalla nimekkäällä tähdellä ja mahdollismman
tuttujen hahmojen kierrätyksellä yritetään nopeasti kaapata isot
dollarit. Leffa on tylsä ja ylipitkä, tekopirteä ja tyylitajuton
Muskettisoturit-filmi, joka _ei_ kelpaa edes kalkkunaksi. Vältä!
==================================================================


Kuvittelin, että en elämäni aikana joutuisi näkemään Leonardo
de Caprion pullamössöherkistelyä, ja sellaistakin uumoilin,
että Finnkinon leffat jättäisin - monestakin syystä - vastedes
kokonaan katsomatta. Mutta menin tuplasti halpaan. Ainoa lohtu
on se, että tässä touko-kesäkuun vaihteessa samaan halpaan meni
(viime kesästä mitään oppimatta) moni muukin, jotka tänään (25.6.)
ja eilen etsiskelevät minkä teatterin jonoon liittyä kuluttaakseen
kiireesti viimeiset "halpa"lippunsa.

Mitä sai touko-kesäkuussa 100 markan Finnkino-lippupinolla?
Eipä juuri mitään katsomisen arvoista. "Deep Impact", "Will
Hunting", "Salasana:Mercury" ja "Rautanaamio"; toinen toistaan
kehnompia filkkoja, pohjanoteerauksena tuo järkyttävän tollo
ja turha "Rautanaamio". Kun kuunteli eilen teatterin aulassa
ihmisten mielipiteitä siitä kiireestä ja rytäkästä, johon
leffaviihteen kuluttajat olivat pakotettuja päästäkseen eroon
viimeisistä Finnkinon halpalipuista, tuntui Finnkino kaivaneen
omaa hautaansa: kun kaikki vähänkin katsottavammat filkat olivat
loppuunmyytyjä, ihmiset joutuivat katsomaan kehnoimpia maahan-
tuotuja filkkoja, ja oppimaan, miten tylsää enemmistö Finnkinon
ohjelmistosta on. Lippuja ei tullut käytettyä ajoissa loppuun,
koska tuli odotelleeksi, että vielä - edes Helsingin kokoisessa
tarjonnassa! - tulisi jotain katsottavaakin. Lopulta "Shall we
dance?" oli ainoa järkevä sijoitus, ja takuuvarmasti loppuunmyyty.

Ainoa hyvä puoli "Rautanaamiossa" oli kuunnella ihmisten kommentteja
ja huomata, miten piruuntuneita katsojat voivat olla nähtyään
harvinaisen ajatuksettoman elokuvan: he halusivat nauraa sen
tolloudelle, mutta leffan pituus oli jo väsyttänyt; "paskaa" oli
tiivistetyin kommentti. No, toisaalta kehnojen leffojen katsominen
tekee immunniksi koko leffaviihteelle. Kiitos, Finnkino.

Olisi tietysti opettavaista miettiä, _mikä kaikki_ "Rautanaamiossa"
on mennyt pieleen, kun se on tehty kiireellä. Tarkka asustus ja 
sisätilojen mahtipontinen rekvisiitta ovat - aikuisten 
tähtinäyttelijöiden lisäksi - ainoat asiat, jotka pakottavat
ottamaan leffan aluksi jopa tosissaan miekkaseikkailun 
lajityypin edustajana. Mitä enemmän de Caprio mahdutetaan filmiin,
sitä enemmän leffa hukkaa niin seikkailun, historiallisen tarinan
kuin myös kuningasdraaman tunnelman. Muskettisotureiden legendasta
ei ole jäljellä muuta kuin puvustus ja pölyntunkkainen idea, sillä
kunniakysymyksiä elokuva käsittelee kömpelösti, ja itse asiassa
koko muskettisotureiden kaarti näyttää tanssiaisiin sievistetyltä
roudariporukalta. Kammottavaa. Pariisi 1662 on pöllömpi paikka
kuin edes Mel Brooksin komediassa, mutta vahvaan parodiaan tämä
leffa ei uskaltaudu edes vanhenevien muskettisotureiden osalta.
Muutaman vuoden takainen, nuorilla jenkkitähdillä miehitetty
Muskettisoturit-filmatisointi oli kerrassaan raikas verrattuna
tähän (enempi puheeseen kuin toimintaan turvautuvaan) vanhus-versioon.

Tarinan kannalta leffassa on onnettominta se, että missään vaiheessa
ei päästä selvyyteen minkä laatuisia sankareita nämä muskettisoturit
edelleen ovat. Miekkailukohtaukset ovat harvassa ja yhtä huitomista,
eikä tunnelmaa yhdistä ylipäänsäkään muu kuin mahtaileva musiikki.
John Malkovichia on toki aina mukava seurata, mutta sekin johtaa
kiusaantumiseen hyvän näyttelijän puolesta: miksei hän vilkaise
aiempien kohtausten kuvaustulokseen ja lähde läiskimään onnettamasta
yrityksestä? Tai miksi hän ylipäänsä on suostunut leffaan, joka
ratsastaa (poikittain satulassa...) de Caprion teinitähteyden
suosiolla?

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 25.6.1998


Soikkelin elokuva-arkisto