Riisuttu mies (2006)
====================

Aku Louhimiehen ohjaajaura näyttää menestysfilmien silaamalta, 
jos sitä katselee leffajournalismin näkökulmasta. Menestyksen 
salaisuus on sellaisten aikalaisfilmien ohjaamisessa, jotka 
riittävästi muistuttavat tv-tuttua kaksi- ja kolmekymppisten 
omakuvaa elämästä. Louhimiehen filmeissä henkilöt käyttäytyvät 
holtittomasti kuin aikuisen vastuuta ei tarvitsisi kohdata, mutta 
liikkuvat perhe- ja ammattiympyröissä, jotka ovat periaatteessa 
nelikymppisten, jo-tehtäväänsä-uraantuneiden elämänpiiriä. 
Tällaiset elokuvat ovat tunneköyhiä, mutta sentimentaalisia. 
Niistä on helppo pitää. Louhimiehen elokuvissa naiset edustavat 
yksipuolisesti kodinrakentamista verrattuna miesten vapauteen 
kokeilla heitä erilaisten elämäntapojen edustajina. Tällaiset 
elokuvat on helppo tunnistaa.

Näin toimii myös Louhimiehen .Riisuttu mies. -elokuva. Koska 
se on kompastui jo lähtövaiheessa käsikirjoitusriitoihin, siitä tuli 
puolitekoinen pötkäle ja Louhimiehen kliseet törröttävät näkyviin 
edellisiä elokuvia selvemmin. Aihepiirin piti olla ohjaajalle 
eksoottinen loikka, mutta ilmeisesti riita alkuperäisen 
käsikirjoittajan kanssa johti siihen, että ohjaaja ei saanut mitään 
uutta tarinaa aikaiseksi vieraalla maaperällä . ja turvautui sitten 
niihin tilanteisiin ja sellaisiin hahmoihin, joihin oli tottunut 
edellisissä elokuvissaan.

.Riisuttu mies. on koomisiakin sävyjä sisältävä tarina 
leipäpapista, joka on kenen tahansa johdateltavissa, milloin 
vaimon kunnianhimon, milloin juoppokaverinsa vilpittömän 
elämänilon, milloin piispaa kohtaan tuntemansa herrauskon. 
Tuhat kertaa kiinnostavampia asetelmia Louhimies olisi saanut 
aikaiseksi, jos hän olisi rohjennut tarttua naissivuhahmoon, Laura 
Malmivaaran esittämän naispapin tarinaan. Se että Louhimies voi 
kuvata naista miesvoittoisessa poliisiduunissa (elokuvassa .Paha 
maa.), mutta ei rohkene tehdä sitä pappisduunin kohdalla, 
paljastanee kaikessa karuudessaan mikä .Riisuttu mies. .
aiheessa on ollut Louhimiehelle haastavaa: se että rokkarin elkeet 
omaava äijä laittaa muijamaiset vetimet ja joutuu leipätyökseen 
höpisemään pehmoisia.

.Riisuttua mies. kyllä puetaan ja riisutaan ahkerasti tämän 
elokuvan aikana, jotta yksinkertaisinkin katsoja alkaisi nähdä 
kirkkoa suurempaa tematiikkaa tämän filmin pohjalla. Mutta 
univormun ja sielun väliseen suhteeseen Louhimies ei pääse 
lähellekään, eikä sinne pyrikään. Yhtä hyvin tämä elokuva voisi 
olla .Levottomat 4., paitsi että pornoa on vähemmän.

Samuli Edelman ei selviä vallan kunnialla vaikeasta roolistaan. 
Papille ja perusäijälle on aivan liian helppo nauraa. Aina 
Louhimies ei osaa päättää, kumpaan keskittyisi. Laura 
Malmivaara sen sijaan on suorastaan uskottava ihan yhtä 
hankalassa roolissaan, jossa naispapin pitää edustaa sielukkuutta 
paitsi virkansa puolesta myös jonkinlaisena lupauksena 
globaalista etiikasta, hän kun työskentelee myös 
maailmankaupalla (entä saiko hän siitä palkkaakin, hmm?) ja hän 
asuu taiteilijakaupunginosassa (Portsassa) etnisen mukulansa 
kanssa. Sitäkin kiusallisempaa on sitten DVD:n ekstroista 
kuunnella Malmivaaran kehuja Louhimiehelle. Toinen yllätys on 
Jussi Parviainen piispan luonneroolissa. Ei ole hänen vikansa, 
että käsikirjoitus ei anna enemmän tilaa hyytävälle nilkin 
hahmolle, joka niin hyvin kiteyttää virkamieskirkon eetoksen.

Ainoa joka selviää tehtävästään alusta loppuun arvokkaasti on 
Turun kaupunki, joka näyttäytyy tässä filmissä käsittämättömän 
kauniina, niin syksyisissä ulkokuvissa kuin vanhojen talojen 
interiööreissä. Ja kylläpä Turun kaupunki maksoikin siitä 
filmiryhmälle muhkean summan, että tulivat Turkuun elokuvansa 
tekemään. Mainosfilminä .Riisuttu mies. saisikin varmaan neljä 
tähteä?

--
M.G. Soikkeli
DVD:ltä 12.4.2007

Soikkelin elokuva-arkisto