==========================================================
Lyhyesti: "Ronin" kuuluu jenkkiactionin aateliin. Ranskaan 
sijoitettu ryöstöjuttu on koottu gangsteri- ja vakooja-
leffojen takuuaineksista; myös Frankenheimerin ohjaus on 
varmakätinen, vaikkei yhtä tyylitelty kuin tarina. 
==========================================================


Joskus ohutkin, lyhyesti taustoitettu elokuvahahmo jättää 
tarpeen tietää ja nähdä enemmän saman elokuvan 
maailmaa - tai vähintäänkin samanhenkisen hahmon 
jossain toisessa elokuvassa. Niinpä lainasin "Ronin'in" 
(1997) videolla nähdäkseni samanlaisen rikollishahmon 
kuin vastikään olin nähnyt Robert de Niron esittämänä 
"Heat"-leffassa (1995) . Videon katsottuani en ollut 
harmissani, että "Ronin" oli jäänyt kokematta 
teatterilevityksessä, mutta riittävän yllätyksen se tarjosi: 
vakoojaleffat ovat voimissaan Bond-tradition ulkopuolella.

"Ronin" osoittautui jopa harvinaisen sujuvaksi länsimaiseksi 
sovellukseksi isännättömien samuraiden tarinasta: ei 
mitään myyttisiä sankareita, ei edes kunniakysymysten 
mystiikkaa, vaan juronpontevia miekkosia, joiden rooliin 
sekä Robert de Niro että Jean Reno olivat omiaan, edellinen 
jopa yllättävän hyvin. "Man without a master" -
onnensotureiden luonne esitettiin nimenomaan 
taistelukenttänsä eli Kylmän sodan jälkeisen Euroopan 
näköiseksi.

John Frankeinheimer on tehnyt vanhoilla päivillään 
tasaisen varmoja elokuvia, mutta "Ronin'in" sijoittaminen 
Eurooppaan on jenkkileffalle tässä tapauksesessa lisäarvo, 
joka saa tämän elokuvan erottumaan muista 
aktioelokuvista. Rauhalliset ammattirikolliset ja roimat 
takaa-ajot tuovat mieleen William Friedkinin 
toimintaleffojen todenmakuisemman yhteiskunnan, jossa 
arkisen näköiset rosmot iskevät tarkkaan ja nopeasti; 
tämä "Roninhan" voisi olla "French Connection III" 
sellaisena kuin (ensimmäisen osan 1971 ohjannut) Friedkin 
näkisi siitä siniharmaita unia ja sellaisena kuin 
Frankenheimer korvaisi epäonnistumisensa kakkososan 
(1975) toteutuksessa.

Hollywoodin tapa käyttää Eurooppaa Spylandiana on 
romanttinen muttei niin ahdistuneen politisoiva kuin 
millaisena eurooppalaiset itse kuvittelevat Kylmän sodan 
jälkeisen mantereen. Esimerkiksi Arthur Pennin 
"Tähtäimessä"-elokuva (1985) oli samanlainen 
'huippuohjaajan perustrilleri', pieni viehättävän viileä 
vakoojatrilleri amerikkalaisesta näkökulmasta; samoin 
"Ronin" on kansainvälisen cool tavalla jota eurooppalaiset 
eivät vielä osaa jäljitellä.

Natasha McElhone tarinan vahvana irkkufemmenä (ja 
köyhän miehen uma thurmanina) toimii sekin vailla 
pehmokohtia ja vaaleanpunaisimmat hetket tätä elokuvaa 
ovat muutenkin hillittyjä. Mitään kestävää klassikkoa 
näin liipasinherkästä tarinasta ei varmaan voisi 
kasvaakaan, eikä ole tarviskaan; kaksois- ja 
kolmoishuijausten juoniperinne vain velvoittaa hyvien 
agenttitarinoiden jatkuvuutta, ja sitä "Ronin" tarjoaa 
pohditusti.

Bonuksena on tietenkin Jean Renon tuimantuttu hahmo 
sekä teemansa pitävä taustamusiikki; miinuksena 
pikkuimelä loppukohtaus.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 22.8.2000

Soikkelin elokuva-arkisto