==============================================================
Lyhyesti: "Rukajärven tie" on yhtä kuin "Viisikko löytää 
ryssän maailmankuvastaan" -poikaelokuva, jossa suomalaisen 
sodan etnografinen tallentaminen kohtaa modernin kauhuelokuvan 
kliseet verta ja smäidää myöten. Kauniit maisemapanoroinnit ja 
muutama loistava näyttelijätyö eivät pelasta tylsää fillari-
retkeä _elokuvan_ historiaan. Vain Kari Heiskanen -faneille.
==============================================================


          "Ampukaa niin perkeleesti!"


Tiesin jo etukäteen, että "Rukajärven tie" (1997) tulisi 
olemaan monin paikoin haukotuttava kokemus, mutta 
lopulta menin katsomaan sen: 30 markan 
päivänäytöksestä uskoin saavani todisteet siitä, miten 
paljon ilmaa on suomalaisen elokuvan "uutta nousua" 
koskevassa kohussa. Vaihtoehtona olisi ollut katsoa 
Kaurismäen "Juha", mutta arvelin tietäväni vieläkin 
paremmin, millä tavoin A. Kaurismäki uskoo (ja hölisee)
toteuttavansa "vaihtoehtoisen" näkemyksen leffallaan.

No, todisteet sain, silti ei naurata - eikä se johdu siitä, 
että "Rukajärven tie" olisi ollut jopa kliseisempi kuin 
kuvittelin sen olevan, vaan siitä, että leffassa olisi ollut 
aineksia niin paljon parempaan elokuvaan. Lisäksi oli 
helppo nähdä mikä filmistä puuttui: hyvä tarina. En 
innostunut edes Kjell Lagerroosin kehutusta 
kuvauksesta, sillä kuvapinta oli kauneudessaan yhtä 
hengetöntä ja pinnallisen koreaa kuin tylsimmissä 
taide-elokuvissa, joihin tämän leffan diggailijat eivät 
kuitenkaan koskisi edes jatkeensa jatkeella.

Voiko sotaleffaan sitten lainkaan saada uutta ideaa vai 
onko sen tarina aina hahmojensa eli näiden 
surmauttamisen summa? Terence Malickin "Thin red 
line" (1998)  -elokuvaa on hehkutettu (ja palkittu jo 
Berliinissä Kultaisella karhulla) sotaleffan uudeksi 
tulemiseksi, ihan siinä missä rummutettiin Spielbergin 
"Sotamies Ryanin" (1998) puolesta, mutta ainakaan 
"Rukajärven tien" alussa nähty traileri ei lupaa muuta 
kuin Malickin rauhallisen eeppistä kertoilevaa otetta ja 
laajoja kauniita kuvia - hieman erilaiselta tantereelta 
kuin pitkään aikaan on nähty. 

Tämä Olli Saarelan yritys aiheen suuntaan puolestaan 
on yhtä tavanomainen kuin oli Parikan "Talvisota" 
(1989), eikä Molbergin "Tuntematon sotilas" (1986) 
sekään purkanut muuta kuin käsityksiä suomalaisen 
sotaleffan realismista; onneksi Saarela ei sentään 
turvaudu "realistisesti" heiluvaan uutiskameraan ja 
huohottavaan leikkaukseen. 

Kun Saarela esiintyi "Kaken pesula" -tv-ohjelmassa 
(7.2.1999), hän kiusaantui silminnähtävästi 
elokuvatutkija Anu Koivusen analysoidessa, millä 
tavoin Saarela oli siirtänyt ulkomaisen sotaelokuvan 
kliseitä omaansa (esim. kohtaus jossa venäläiset 
sotilaat nousevat esiin viljapellosta rinnastuen 
Hollywood-leffojen "sotilaat tyhjästä" -motiiviin). 
Ilmeisesti Saarela halusi uskoa projektiinsa "mentiin 
jätkien kanssa metsään ja tehtiin vähän elokuvaa" -
mentaliteetista syntyneeksi näkemykseksi siitä, miten 
suomalaiset miehet reagoivat metsässä piilevään 
viholliseen, selviytyvät kukin taitojensa mukaan - 
ketkä selviytyäkseen ovat.

Mikä sitten on mennyt pieleen Saarelan yrityksessä? 
Pääasiallisesti se, että "Lunastuksen" (1997) tavoin hän 
ei tiedä mitä tehdä tarinansa hahmoilla. Hän osaa 
ohjata henkilöitä maisemaa vasten ja muutamien 
kohtausten sisällä henkilöiden vuoropuhelua, mutta 
pidemmän kohtauksen tai niiden välisen jatkumon 
rakentaminen on ilmeisesti hyvin vaikeaa. 

Kiusallisen tyypillisesti suomalaiseen elokuvaan on 
totuttu sisällyttämään pitkiä merkitseviä hiljaisuuksia. 
Ne voivat paisua tahattoman koomiseksi "anna 
tupakka" -keskusteluksi, jossa sanottavan niukkuutta 
liioitellen yritetään korostaa tunteen pakkautumista. 
Tätä hiljaisuutta Saarela nimenomaisesti käyttää ja sille 
rakentaa, mutta hänen valitsemansa kuvasto on liian 
tiiviisti hahmojen yllä ja ympärillä. Vain yhdessä 
kohtaa elokuva rentoutuu ja sen henkilöihin on helppoa 
uskoa juuri osana tarinaa: kohtaus jossa miessakin 
vitsiniekka löytää venäläisten kiväärin ja osoitettuaan 
sen vaarattomaksi tanssahtelee porukan 
jörrikkäisimmän ympärillä; nauru, katseet ja 
henkilöiden reaktiot elävät hetken aikaa niin kuin 
elokuvassa parhaimmillaan voi.

Muutaman erinomaisen tiukan näyttelijän, etenkin 
("Lunastuksesta" Jussi-palkitun) Kari Hietasen  ja 
pääosan Peter Franzénin ansiosta tällaisia herkullisia 
minikohtauksia on useita, mutta toisistaan ne jäävät 
irralleen. Päällimmäiseksi mieleen jäävät suomalaisen 
metsän fillarimaiset, haavoittuneiden veriset 
yksityiskohdat ja bujdetin pienuuden armottomasti 
paljastava loppukohellus.

Mikään ei tietysti takaa sitä, että 
alkuperäissuunnitelman mukainen ohjaus Pekka 
Parikan käsissä olisi tuottanut juuri muuta kuin 
kesäiseen maisemaan siirretyn "Talvisodan". Omituisin 
ja ympätyin idea Saarelan tulkinnassa on laittaa 
avioromanssi sotaretken oheen. Sen perusteella, mitä 
olen kuullut palautetta yksittäisiltä katsojilta, juuri 
tämä lisäys on ärsyttänyt eniten. Eikä siinä kylliksi, että 
rakastavaisten kohtaamiset ovat kuin suklaamainoksen 
"Sinäkö se oot" -tihrusteluja, niin Irina Björklund on 
lotaksi yhtä käytännöllisen oloinen misu kuin Miss 
Suomi olisi partisaanien bändäriksi.

Saarela itse selittää valintaa eräässä haastattelussa 
seuraavasti:

 "Kyllä tällä rakkaustarinalla on haluttu sanoa se, että 
 väkivalta koskettaa aina henkilökohtaisesti, ja kun 
 jotain murtuu, niin silloin ihminen ei voi jäädä sivuun 
 tai ihmisyys ihmisessä tai hänen kokemusmaailmansa." 


No, muutamissa kohdissa "Rukajärven tietä" voi 
tosiaan uskoa, että Saarelalla on ollut hyvät, jos ei 
vallan korkeat tavoitteet tehdä yksilön tuntoja tilittävä 
sotaelokuva. Omasta mielestäni hän ei kuitenkaan 
onnistu siinä alkuunkaan, vaan Franzénin näyttelemä 
kärsivä upseeri on hyvin epämääräinen surussaan ja 
lohduttomuudessaan. Elokuvan loppuun varattu 
symboliikka hänen "todellisesta" menetyksestään on jo 
puolestaan ihan älytön ymppäys. Ja jos Saarela halusi 
tehdä yksilökeskeistä elokuvaa, miksi hänen 
kuvaamastaan tiedustelijaporukastaan yritetään nostaa 
esiin sotakertomuksen tyypillisimmät 
kollektiivihahmot: hermoheikko, uskovainen, vitsailija, 
pelkuri, lapsellinen, "punikin pentu", asehullu, 
jääräpää

Puolet poisleikkaamalla "Rukajärven tiestä" saisi 
mukavan "Lieksanjärven lehmipolun", jota voisi 
kaupata ulkomaiseenkin levitykseen. Mutta miksi 
ylipäänsä tehdä ison budjetin sotaelokuvaa muuten 
kuin flirttaillaakseen kansallisen muistin kanssa? 

Entäpä jos sotaelokuvan saisi elämään yhdistämällä sitä 
rohkeammin sille etäisiin lajityyppeihin: miten olisi 
"Ötökän elämää Rukajärven tiellä"? Antti Tuurin sijaan 
sille voisi hakea vetoapua vaikkapa Veikko Huovisesta 
(vrt. Huovisen "Lentsu"). Tai miten olisi "Babe 
Rukajärven tiellä - tulitikkuja lainaamassa pyrotekniikan
melskeissä"? Tai "Häjyt Rukajärven tiellä", eräänlainen 
"Talvisota II", mutta useammalla uhoajalla varustettuna? 
Tai "Sekaisin Rukajärven tiellä", kuvaus amfetamiinia 
kranaattikauhuun nappailevista rintamaupseereista?

Ja mikseivät ohjaajat voisi yhdistää näkemyksiään: 
tekisivät "Juha Rukajärven tiellä", elokuvan jossa 
vienalainen kala-aateli ("Rukajärven (pr)inssi") 
houkuttelee suomalaisia lottia hillittömiin orgioihin, 
kunnes Perkola & co (" Luutnantti, nuori sissi") 
pelastavat näiden viinanpöhöttämät ruumiit heimorajan 
läntiselle puolelle. Kauko Röyhkä varmaan 
käsikirjoittaisi sen. Ilmaiseksi.

--
M.G. Soikkeli
Turussa 1.3.1999

Soikkelin elokuva-arkisto