===================================================
Lyhyesti: "Ryöstö" on rikos- ja toimintafilmiksi 
keskinkertainen mutta David Mamet'n huijarifilkkojen joukossa 
surkea tapaus. Kaksoiskoodi juonessa ja repliikeissä on hyvin 
niukkaa, eikä Rebecca Pidgeon, tuo luonnonlahjakkuus 
huijarirooleihin, saa tilaa. Pyssyttely surkuhupaisaa.
===================================================



Hyvällä tahdolla voi kuvitella, että David Mamet on ottanut 
hoitaakseen "Ryöstö"-fimin ("Heist", 2001) ohjauksen kässärin 
lisäksi ,jotta saisi porukkoineen rahaa oikean elokuvan  
tekemiseen. "Ryöstössä" Mamet ensi kertaa ymppää mukaan 
itseis- eli näytttöarvoista väkivaltaa, seksiä nyt ei sentään, 
erotiikkaa yksi selkämys ja Rebecca Pigeonin reidet, ikään kuin 
Pidgeonin arvo femme fatalena pitäisi todistaa myös fyysisellä 
näytöllä.

Rikokset sinänsä ovat Mamet'ta aina näyttäneet kiinnostavan, 
alkoihan kirjailijaurakin komealla klassikolla "American 
buffalo" ja ohjaajaura yhtä lailla arvonsa säilyttäneellä "Pelin 
hengellä" (1987). Esseekokoelmassa "Some Freaks" Mamet 
kuvailee sitä, millainen ällistys hänelle oli tajuta, että ei 
elokuvan kuvakerrontaa osaakaan tehdä pelkästään Eisensteinia 
lukemalla ja tietämällä kunkin kuvan "merkityksen". Kun 
kuvaaja ja apulaisohjaaja alkoivat sopia kohtausten sisäisestä 
yhtenäisyydestä ja montaasien mielekkäistä 
poikkeustapauksista, Mamet'lla ei ollut enää mitään sanomista.

Mamet oli haaveillut ohjaamisesta niin kauan kuin oli tehnyt 
filmeihin kässäreitä ja sitä hän sitten halusi jatkaa. 
Luottonäyttelijäänsä Joe Mantegaa hän käytti toistamiseen, 
ilmeisesti kuvatakseen rikoksen ja sovituksen maailmaa aivan 
eri näkökulmasta ("Things change", 1988). Niin pöyhkeän 
itsevarma Mamet ei ollut, että olisi kuvitellut näytelmätekstin 
siirtyvän noin vain elokuvaksi, jopa "American buffalo" -
filmatisaation onnistuneisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta 
jotain nivellystä nasevan näyttämödraaman ja kuvina 
askarruttavan kerronnan välillä hän on ilmeisesti jäänyt 
etsiskelemään, ihan riittävällä menestyksellä, jotta katsoessa 
hänen elokuviaan on normaalia valppaampi katselija _ja_ 
kuuntelija. Suomennetuissa esseissä Mamet puhuu kyllä tarinan 
ensisijaisuudesta ja konstailun vaaroista, yleisön 
viihdyttämisestä, mutta huijauksen ja draaman periaatteiden 
yhdistäminen tuntuu olevan jotain mitä hän yhä harjoittelee ja 
kokeilee, eikä siksi teoretisoi sitä aluetta. Hyvä niin - 
vaikkakin tämän "Ryöstön" hän olisi voinut jättää väliin.

Siihen aikaan kun Mamet ohjasi "Pelin hengen" hän keräsi 
siihen teatterihommista tutut kaverinsa ja pääosaan kiinnitti 
vaimonsa Lindsay Crousen, ainutlaatuisen yhdistelmän kylmää 
ja kuumaa läsnäoloa miesjengin juonten verkossa. 
"Espanjalaisessa vangissa" ja "Ryöstössä" naisella on 
samanlainen rooli keskittää katsojan huomio ja haastaa 
miettimään, miten moraalinen on tarinan seuraava käänne, 
mihin sankareita viekoitellaan; keino oli sama jopa Mamet'n 
Hollywood-satiirissa "State and main". Liekö sitten "Ryöstö" 
lähellä viimeisimpiin vaiheisiin vanhenevan Mamet'n elämässä, 
että hän kuvaa vanhaa miestä ja nuorta naista, laatii jonkinlaista 
vanhan miehen kunniakasta hyvästijättöä: viimeistä suurta 
kunnianosoitusta vanhalle miehelle jonka nokkeluus jättää muut 
varjoonsa...

Taiteellisen nokkela rikollisuus eli huijaaminen olivat jo "Pelin 
hengessä" keskipisteessä, ja "Ryöstössäkin" viitataan tähän 
ikiaikaiseen yhteyteen: täydellinen ryöstösuunnitelma 
kannattaisi julkaista menestysromaanina. No, elokuvan 
lähtöasetelma on kyllä kuluneimmasta päästä, kun vanhan ja 
viksun rosvon on tehtävä vielä se yksi iso keikka rahoittaakseen 
eläkkeelle jäänti, osoitettava olevansa yhä entisensä veroinen ja 
pidettävä vielä riitaisa jenginsä kasassa. Filmissä esitetyt kaksi 
suurta ryöstöä on puolestaan kuvattu täsmällisyydellä joka sopii 
peruskuvion kliseiden tuntemukseen ja hyödynämiseen omiin 
tarkoituksiin, mutta pelkkä täsmällisyys ei vielä anna syytä 
katsoa tätä filmiä sen sijaan että käyttäisi aikansa ja rahansa 
vaikkapa "Ocean's Eleven" -filkkaan. Eikä oikein mikään 
muukaan, vaikka tuplahuijausten (ja triplan...) ympärillä 
pyörivä replikointi ja "chinese"-koodikieli huvittaa paikka 
paikoin.

Elokuvan lopetus on sen surkein osuus, etenkin kun pyssyttely 
on kuvattu juuri niin 'tyhmät kliseet on hauskoja' -ironialla 
kuin mitä se on draamallisena toimintana. Luultavasti Mamet on 
sanonut koiralleen että ohjaa sinä tämä, ei tämä ole ihmisarvoista 
tällaisen parodisoiminen davidmamet'lle. Tosin filmin aivan 
viimeinen kohtaus kielii suorastaan luopumisesta: kun ei enää 
muista, mikä elokuvassa oli draama tai kun ei ollutkaan rahaa 
tehdä sitä loppuun asti draamaksi niillä näyttelijöillä tai niissä 
paikoissa kuin tarkoitus, niin ei tiedä myöskään mitä 
henkilöhahmoista haluaisi sanoa aivan viimeiseksi. Ihan totta,
olen nähnyt erään filmikriitikon väittävän pyssyttelykohtausta
"antikliseeksi", joten varmaan mitä avoimempi lopetus niin
sitä näppärämpi huipennus antikliseisyydelle?

Huvittavaa kyllä, kun video oli loppunut ja laitoin telkkakanavat 
päälle, tuli sekä kakkoselta ("First Knight") että kolmoselta 
("Revenge")ihan samanlaiselle kolmiolle perustuva jenkkifilmi 
kuin Mamet'lla: nuori nainen avioituna vanhalle päällikölle ja 
nuorukainen joka särkee liiton. Pakko ei ole uskoa, että tämä on 
yksi Suurista Amerikkalaisista Tarinoista, mutta 
käsikirjoittajien tarvitsemien ohjaajien näkökulmasta nuoriin 
naisnäyttelijöihin se kertoo paljon. Kun Mamet esimerkiksi 
muistelee esikoisleffaansa ja mitä jekkuja he tekivät 
filmipaikalla naispääosan esittäjälle, Mamet puhuu ex-
vaimostaan sukunimellä.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 17.8.2002

Soikkelin elokuva-arkisto