==============================================================
Lyhyesti: "Salaisuuksia ja valheita" on kuin pintillinen
alea pikarista, perhesurun suloa rujojen ihmisten läpi
esitettynä. Tulos on ehkä liian valmis vastaus etnisten
ja identiteettikysymysten vaivaamassa Euroopassa, liian 
helppo draamaksi; Leighin leffaksi yllättävän söötti, harmiton.
==============================================================


Vaikka "Salaisuuksia ja valheita" kuulostaa 
eurooppalaiselta tulkinnalta Woody Allenin Bergman-
tulkinnoista, on sen tunnelma hyvin brittiläistä
tiskirättirealismia. Luokkaristiriidat käsitellään
avoimesti ja kevyesti, rotuennakkoluulot hauskasti
ja ponnistelematta, ja sukupolvienkin välinen kuilu
ammottaa niin kauniina arpena kuin taidevalokuvaan
retusoitu kokemuksen merkki: tästä kohtaa yhteiskuntamme
kutiaa.
  Mike Leighin "Naked" (1993) oli synkkä nauru Britannialle,
mutta kaiken matkaa haastava ja kysymyksiä asettava. 
"Salaisuuksia ja valheita" tuntuu pakenevan Lontoota
ympäristönä sisätiloihin, joissa elämän suurimpien 
surujen huvittavuus saa vähemmän sosiaalisen merkityksen:
miksi tytär ei hymyile? miksi käly ei saa lapsia?
miksi äiti hylkää tyttären? Mutta samalla Leigh luo
sellaista liiaksi draamalta näyttävää ja maistuvaa
(elo)kuvaa ihmisistä, jossa kaikki selitetään loppuun
asti ja täydellisesti.
  "Salaisuuksia ja valheita" on elokuvallinen elämäkerta,
jossa kahden naisen identiteettien palapeli täyttyy
puolentoista tunnin ajan. Kun palapeli on valmis ja
kaikki tietävät kuka kukin todella on, alkaa varsinainen
tunnin mittainen draama, jossa on 2 sukupolvea, 2 rotua
ja yksi suurperhe, jonka keskipisteessä seisoo juro
taidevalokuvaaja, muiden elämän dokumentoija. Hän jos
kuka tietää mikä on julkisivun ja todellisen elämän
välinen suhde, mutta hän ei voi tarttua ympärillään
riehuvaan valtapeliin, jossa hänelle rakkaimmat
ihmiset vihaavat toisiaan.
  Itselleni palapeli-osa tätä elokuvaa oli harvinaisen
nautinnollista elokuvaa, jossa erilaiset ihmiset etsivät
aidon elämän oloisesti, rehellisyydessä itsensä ylittäen
totuutta omasta elämästään. Ei mitään Suurta Totuutta,
vaan että siteiden katketessa yhtäältä (leffa alkaa
hautajaisista) niiden tilalle löytyisi uusia ja yhtä merkitseviä.
  Draama-osa, jossa suvun 7 ihmistä hyvittelevät ja
pahoittelevat toisiaan, oli Leighin ohjaamaksi kohtaukseksi
teennäinen ja asetelmallinen. Myös pääosan esittäjät,
alkholisoitunutta duunarinaista sykäyttävällä tunnevoimalla
esittänyt Brenda Blethyn ja coolin keskiluokkainen Marianne
Jean-Babtiste, menettävät tatsin palapelin aikanaan koottuun
keskinäiseen tunnevoimaansa.
  Leffasta jää vaikutelma, että draamaosan ongelma on liian
erilaista näyttelemisrekisteriä käyttävien näyttelijöiden
yhdistäminen pitkiin leikkaamattomiin kohtauksiin. 
Näyttämöllinen tilanne edellyttäisi etenkin nuorilta 
näyttelijöiltä erilaista esiintymistä kuin siihen asti
kelvannut terävä karikatyyri jurnuttavista kaksikymmpisistä; 
"Naked"-leffan hahmot sen sijaan olisivat olleet kotonaan
tuollaisessakin kohtauksessa. Seitsemästä päähenkilöstä
osa on siis lähempänä tiskirättirealismin vaatimaa 
näyttelemistä, osa pelkästään vitsikkään sosiodraaman
kummajaisiksi tarkoitettuja.
  "Salaisuuksia ja valheita" voi olla pitkästyttävä
kokemus meille, jotka innostuimme "Naked"-filkasta, 
muttei ilmeisestikään mitään uutta Leighin vanhempaan
tuotantoon tykästyneille.

--
################  	   "Tämä subjekti,	   
 M.G. Soikkeli     joka kokee itsensä konstituoituna   
 csmaso@uta.fi         juuri konstituoidessaan,	   
################	 on minun ruumiini." 	   


Soikkelin elokuva-arkisto