=============================================================
Lyhyesti: "Salaisuus pinnan alla" on turvaisa vesikauhufilkka, 
jollaisen ansiosta puisevimmatkin näyttelijät pysyttelevät 
tähtijulkisuuden pinnalla. Joku kummittelee Ford & Pfeifferin 
talossa; onko se gorekauhun uhka vai Hitchcockin perikunta, 
siinä tunnistamisleikki "Rebeccan" kavereille. Vesitiivistä.
=============================================================

Väitän, että amerikkalaiset elokuvat voitaisiin jakaa kahteen 
kategoriaan sen perusteella, miten kauaksi ne sijoittuvat merestä 
ja millainen lupaus sosiaalisesta vapaudesta niiden ympäristöön 
siten sisältyy. Löytyisikö teorialle potkua erikoisesta 
väliinputoajasta: Robert Zemeckisin ohjaamassa "Salaisuus 
pinnan alla" -filkassa läträtään poikkeuksellisen paljon vedellä, 
vaikka ollaankin jäykissä seurapiireissä. Kun muutama litra 
ökytalon lattialla on se suurin kauhun aihe, niin ehkä 
piripintansa ylittävä sosiaalinen vapaus onkin oikeastaan 
siirretty kylpyammeeseen, missä toimeton kotirouva kokee ne 
aistikkaimmat hetkensä, ainakin kokoperheen kamerakuvan 
kannalta?

Vesikauhua? Kyllä, kuplat tulevat suusta tämän pelkopirtelön 
lävitse.

"Salaisuus pinnan alla" on etäinen yhdistelmä sellaisia 
jännärileffan klassikkoja kuin "Takaikkuna" (1954) ja 
"Rebecca" (1940), joskin sen lähemmät kehykset ovat katsojan 
kannalta tähtiparissa Harrison Ford ja Michelle Pfeiffer. Heidän 
tähtikuvioitaan tunteva aavistaa ennalta, miten kuivan avioparin 
he muodostavat ja miten elokuvan juoni voi pelata heidän 
kohtaamattomuudellaan. Filkka on tuotettu hyvin tiiviiksi, 
kohtaukset lämähtävät toistensa päälle niin nopeasti, että leffa 
noudattaa tarkalleen katsojan ajatusta: tämä asia täytyy selvittää 
seuraavaksi, jos kerran moinen aave kurkistelee peilistä.

Ja kauhuleffaksi "Salaisuus pinnan alla" onkin ällistyttävän 
aavepitoinen; Zemeckisin "Kuolema pukee häntä" -filkan 
komiikka on nyt vaihdettu 80-luvulla kehittyneeseen teininoita-
kammotteluun. Leffa on kautta linjan naurettavan rajalla, paitsi 
milloin se ylittää rajan Pfeifferin kökköisyydessä ja Fordin 
ilmeettömyydessä. Aivan filkan loppupuolella on kyllä pari 
oikeasti säikäyttävää kohtaa, jotka rakentuvat tasan sille, että 
katsojaa on arvuuteltu, ovatko aavenäyt lähtöisin kotirouvan 
korvien välistä ja miten esimerkiksi perheen tytär liittyy 
kummitukseen.

No, elokuvassa on tasan kauhufilkalta odotettava määrä 
epäloogisuutta ja suttuista toimintaa, mutta se on hölmöintä 
mahdollista rahastusta, että filkan alulla arvuutellaan, mihin 
kotia uhkaavaan pelottelusuuntaan tämä leffa vielä lähtee; 
loppupuolella alun materiaali hukataan täysin. Ford ja Pfeiffer 
esittävät varakasta pariskuntaa, sellaista seurapiireihin hiottua 
vermontilaista pintaparia, jonka autenttisin kauhu voi olla 
virtsankarkailu. Yritteliäästi kauhun tunnelmia yritetään 
tiivistää talon sisälle, mutta tiivistävistä kohtauksista 
luiskahdetaan nopeasti taas ulkoa haettuun apuun ja 
selittämiseen.

Joistakin lukemistani arvosteluista olen saanut käsityksen, että 
tämä Spencerin talon hävitys kelpaisi edustamaan sitä 
laadukasta kauhuelokuvaa, johon ei tarvita teinisplatteria. 
Höpsistä; tämä filmi on tuntuvimmillaankin pelkkää 
'kasvot ilmestyvät ikkunaan' -pöpöilyä ja kaukana "Kuudes 
aisti" -filmin juonellisesta ja visuaalisesta voimakkuudesta. 
Vältä.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 13.6.2001

Soikkelin elokuva-arkisto