===================================================
Lyhyesti: "Salaliittoteoria" on puitteiltaan 
tavanomainen trilleri järjestelmän jahtaamasta 
yksilöstä. Juoni alkaa yllättävästä asetelmasta ja 
tarjoaa yhden käänteen totuttua enemmän, mutta samaa 
salaliittojen maailmaa on nähnyt tarpeeksi X-
fileissä. Liian tutut näyttelijät vievät jännitystä.
===================================================


Rakkaus on liian hyvä asia ollakseen totta 
yhdellekään ihmiselle. Jokainen romanssi onkin 
lähtökohdaltaan salaliitto olosuhteita vastaan, joko 
oma tai muiden luoma yritys luoda järjestystä 
kaoottiseen maailmaan. Ilman kahta rakkausmotiivia 
jokainen salaliittoteoria on keskeneräinen, sillä 
salaliiton todistajaksi tarvitaan vähintään kaksi 
ihmistä. Yhden ihmisen uskomukset olisivat pelkkää 
paranoiaa, ei teoriaa, mikä pätee yhtä hyvin 
tieteessä kuin trillereissä.

Richard Donnerin ohjaama "Salaliittoteoria" (1997) 
soveltaa rakkausmotiivia salaliittotarinaan 
täydellisesti, vaikka elokuva ei muutoin terävöidy 
mihinkään kiinnostavaan lajityyppiin, ei edes 
trilleriksi minkä kuvastoa ja asetelmia se eniten 
hyödyntää. Puutteellisuudessaan leffaa voisi verrata 
vaikkapa "Wag the Dog" -filkkaan. Molemmissa on 
tekijöiltä pettänyt rohkeus kehitellä salaliittoa 
lähemmäksi nykypäivää ja poliittiisiin 
vastakkainasetelmiin. 

Elokuva "Valtion vihollinen" (1998) todisti 
puolestaan, että valvontavälineiden teknologia 
riittää luomaan vaikutelman läpikotaisin itseään 
tarkkailevasta yhteiskunnasta, jossa kuka tahansa 
voi joutua järjestelmän uhriksi - nämäkin ideansa 
"Salaliittoteoria" käyttää huolimattomasti. Voi vain 
kuvitella, mitä kaikkea joku komediaherkempi ohjaaja 
olisi saanut irti vaikkapa jäljitetty pizza -
ideasta. Ohjaaja Richard Donner näyttää viihtyvän 
paremmin autojen ja rakennusten kuin ihmisten 
välisissä merkeissä.

"Salaliittoteoriassa" päähenkilö Alice on aikuiseksi 
kasvanut Liisa ihmemaassa seuratessaan valkoista 
pupua, tässä tapauksessa taksikuski Jerryä USA:n 
aliseen tajuntaan, missä salamurhaajan tunnistaa 
kahdesta etunimestä ja palkkatappajan yhdestä, missä 
presidenttiä vaanitaan maanjäristyksellä ja 
Vietnamin sota alkaa vedonlyönnistä.

Mel Gibson ja Julia Roberts ovat kyllä harvinaisen 
katsottavia tässä elokuvassa: Gibson tekee uransa 
neurottiisimman hahmon eikä Robertsia ole päästetty 
söpöstelemään. Toisaalta pidin enemmän jopa 
"Pelikaanimuistiosta" (1993), jossa Robertsilla on 
tavanomainen garderobiroolinsa, mutta juoni on 
vakavampi. Gibson ja Robertrs ovat yksinkertaisesti 
liian tuttuja ja turvallisia elokuvaan, jonka on 
tarkoitus olla pirskahteleva yhdistelmä 
"Taksikuskia" ja "Jaakobin painajaista". 

Jospa vaan tekijät olisivat osanneet päättää miten 
iloinen asia se salaliitto oikein onkaan ja miten 
hauska on hahmo, jonka todellisuudentaju viiraa 
_kohdalleen_ naisen vuoksi. Katsoja sen sijaan näkee 
liiankin hyvin miten kylmää on kemia näiden kahden 
välillä, Gibsonin ja Robertsin. Siitä alkaen leffaa 
katsoo kuin taksin takapenkiltä: videon mittari 
raksuttaa, kohta se kyyti joutaakin loppua...

--
M.G. Soikkeli
Videolta 26.2.2001

Soikkelin elokuva-arkisto